פנחס יחזקאלי: פיליסייד: רצח ילדים בידי הוריהם

[בתמונה: רצח של הילדה רוז פיזם בת הארבע וחצי שנים בידי סבהּ ואמהּ, שאירע ב-26 באוגוסט 2008. התמונה היא רכוש המשפחה. אנו מאמינים שאנו עושים בה שימוש נאות]

[לריכוז המאמרים אודות פיליסייד - רצח ילדים ע"י הוריהם, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

המשגה

רצח ילדים בידי הוריהם (פיליסייד - Filicide) היא תופעה מוכרת בקרימינולוגיה. לכאורה נתפסת התופעה כטירוף הדעת של הרוצח. אבל האמת היא, שלפחות מבחינה משפטית, רוב המקרים, בארץ ובעולם, הם מקרים שלא זכו להגנת אי שפיות הדעת (ראו הראיון עם ד"ר לימור עציוני למטה).

50% מהילדים שנרצחים הם מתחת לגיל שנה; וגם רוב האחרים הם בגילים צעירים יחסית (ראו הראיון עם ד"ר לימור עציוני למטה). רציחות מסוג זה מתבצעות בעיקר על ידי אימהות עקב דיכאון, פסיכוזה וכדומה (איננה מגיעה לכלל מחלת נפש) (ראו הראיון עם ד"ר לימור עציוני למטה).

[בתמונה: כריכת הספר: "רצח ילדים בידי הוריהם", שראה אור בהוצאת נבו ביוני 2016. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

[בתמונה: כריכת הספר: "רצח ילדים בידי הוריהם", שראה אור בהוצאת נבו ביוני 2016. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

על פי נתוני משרד המשפטים האמריקני מ- 1999, אימהות רוצחות יותר בזמן הינקות של של ילדיהן, בעוד אבות רוצחים בדרך כלל ילדים מעל גיל 8 (Wikipedia). יש גם הבדל בכלי הנשק: נשים עושות שימוש, בדרך כלל בכלים כמו הטבעה וחניקה, בעוד אבות משתמשים בכלי נשק שונים. רוב המקרים של רצח על ידי גבאים נובעים מתחושת השליטה בילדים ובאשה למטרות נקמה באשה (ראו מניעים לפיליסייד בהמשך) (ראו הראיון עם ד"ר לימור עציוני למטה).

ד"ר לימור עציוני בראיון עם ירון לונדון

אבי דוידוביץ בראיון על תופעת הפיליסייד:

מניעים לפיליסייד

ד"ר פיליפ רזניק, שפירסם מחקר על מקרי פיליסייד ב -1969, הגדיר חמישה מניעים עיקריים לכך:

  • מקרים אלטרואיסטים (altruistic): הם מתרחשים כאשר ההורה מאמין שהעולם אכזרי מדי עבור הילד, או מפני שהילד סובל;
  • התעללות קטלנית (fatal maltreatment): במקרה זה, המטרה היא לא תמיד להרוג את הילד, אבל המוות עלול להתרחש כתוצאה מההתעללות. במקרים אלה ניתן לכלול גם את תסמונת מינכהוזן באמצעות שליח (Munchausen syndrome by proxy) - כאשר אדם מנסה בכוונה לגרום לפציעה או למחלה של אדם אחר, בדרך כלל במטרה לזכות בתשומת לב.
  • ילד לא רצוי (unwanted child);
  • ו- נקמה בבן הזוג (spousal revenge): הרג של ילדים שנעשו כדי לפגוע בבן הזוג.

[לריכוז המאמרים אודות פיליסייד - רצח ילדים ע"י הוריהם, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה