אלי בר און: התותחים חוזרים לשדה הקרב, ובגדול…

תקציר: מלחמת רוסיה-אוקראינה, שפרצה ב- 22 בינואר 2022 - המלחמה הגדולה ביותר באירופה, מאז תום מלחמת העולם השנייה - שינתה את שדה הקרב, בין היתר בתחום הארטילריה; והתותחים - המתנייעים, ארוכי הטווח, המדויקים והממוגנים בהגנה אקטיבית - חוזרים לשדה הקרב, ובגדול. שילוב של התכונות הללו מחזיר את הארטילריה לשדה הקרב, ובגדול!

[בתמונה: התותחים חוזרים להיות מלכי שדה המערכה... התמונה: הממשל הקוריאני. לעוגן ברשת, לחצו כאן]
[בתמונה: התותחים חוזרים להיות מלכי שדה המערכה... התמונה: הממשל הקוריאני. לעוגן ברשת, לחצו כאן]

[לאוסף המאמרים על יחסי רוסיה - אוקראינה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על שריון - טנקים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חימוש מדויק לכוחות היבשה, לחצו כאן]

עודכן ב- 31 בינואר 2022

[אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים.

*  *  *

מלחמת רוסיה-אוקראינה, שפרצה ב- 22 בינואר 2022 - המלחמה הגדולה ביותר באירופה, מאז תום מלחמת העולם השנייה - שינתה את שדה הקרב, בין היתר בתחום הארטילריה; והתותחים - המתנייעים, ארוכי הטווח, המדויקים והממוגנים בהגנה אקטיבית - חוזרים לשדה הקרב, ובגדול. שילוב של התכונות הללו מחזיר את הארטילריה לשדה הקרב, ובגדול!

כמו פעם, עיקר ההרג והנזק מתבצע ע"י התותחים. ללא הארטילריה העודפת שלהם, ביחס של כ- 10 ל- 1 בהשוואה לאוקראינה, מצבם של הרוסים היה מתערער הרבה יותר, בגלל פגיעות של הרק"מ שלהם - שחסר הגנה אקטיבית - לטילי נ"ט [לאוסף המאמרים על יחסי רוסיה - אוקראינה, לחצו כאן].

על כן, כל הצבאות מצטיידים היום בתותחים מתנייעים בעלי הגנה אקטיבית ופגזים חכמים. כך לממשל, ב- 29 בינואר 2023, פרסם עמי רוחקס דומבה ב'ישראל דיפנס' (ראו למטה) כי ממשלת דנמרק החליטה לרכוש 19 תותחים חדשים מאלביט (רוחקס, 2023). היא נזקקה לתותחים חדשים, אחרי שתרמה את התותחים הישנים, תוצרת Caesar הצרפתית, נתרמו לאוקראינה (רוחקס, 2023).

עמי רוחקס ב'ישראל דיפנס': דנמרק רוכשת תותחים ומשגרי רקטות של אלביט
אספקת המערכות צריך להסתיים במהלך 2023 | מדובר ברכש 19 תותחים חדשים ו-8 מערכות רקטות PULS | מדובר בעסקה שניה שבה תותחים ישראלים מחליפים צרפתיים (גם בקולומביה העדיפו תותח ישראלי)
[לכתבה המלאה של עמי רוחקס ב'ישראל דיפנס', לחצו כאן]

קצת היסטוריה...

[בתמונה משמאל: העידן שהו משלה הארטילריה בקרב... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי PanJoyCZ לאתר Pixabay]
ארטילריה היא ירי פגזים מתותחים באמצעות חומר נפץ הודף. מאז הגיע אבק השריפה לצבאות המערב הפכה הארטילריה למלכת שדה הקרב. 

בשדות קרב צפופים, הרוויים במבנים של חיילים, הייתה הצבה מושכלת וגמישה של ארטילריה לעשות את ההבדל ולעשות שמות בחיילים (משם המושג: "בשר תותחים"). היא הייתה אחראית לכ- 70-60 אחוזים מהנפגעים וההרס שנגרם במלחמות.

[בתמונה משמאל: העידן שהו משלה הארטילריה בקרב... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי PanJoyCZ לאתר Pixabay]

[בתמונה: הארטילריה כמלכת הקרב... המקור: אמזון. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]
[בתמונה: הארטילריה כמלכת הקרב... המקור: אמזון. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

גם במלחמת העולם הראשונה, בהתחפרות לאורך קווים סטטיים, הייתה הארטילריה מכינה את שדה הקרב להסתערויות הרגלים. במלחמה הייתה כבר הארטילריה ניידת יותר. תותחי ענק הוסעו על גבי מסילות רכבת, מה שאפשר להם להיות חלק משדה הקרב המשתנה:

[בתמונה:  תותח רכבת בריטי בן 12 אינץ' ממלחמת העולם הראשונה (1916). התמונה היא נחלת הכלל]
[בתמונה: תותח רכבת בריטי בן 12 אינץ' ממלחמת העולם הראשונה (1916). התמונה היא נחלת הכלל]

מלחמת העולם השנייה הביאה את השינוי הגדול לרעה, במעמד הארטילריה כמלכת שדה הקרב:

[בתמונה: מלחמת העולם השנייה הביאה את השינוי הגדול במעמד הארטילריה כמלכת שדה הקרב... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: מלחמת העולם השנייה הביאה את השינוי הגדול במעמד הארטילריה כמלכת שדה הקרב... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

מהצד האחד, העמיקה תכונת הניידות של הארטילריה; והיא הייתה יכולה ליישר קו עם הכוחות המשוריינים המסתערים קדימה. מושג חדש נולד: תומ"תים - תותחים מתנייעים.

מהצד האחד, החל המטוס לנגוס בתפקידי הארטילריה; הן הרמה הטקטית - בלווי הסתערות הכוחות המשוריינים; והן ברמה האסטרטגית - המערך המפציצים האסטרטגיים. הירי הסטטיסטי והלא מדויק היה במקרים רבים לא אפקטיבי; ובנוסף, גרם לפגיעות קשות באזרחים לא-מעורבים. בנוסף, טווח הארטילריה היה קצר ביחס לזה של הרקטות, הטילים והפצצות האוויריות.

גורם מעכב משמעותי - שהביא צבאות רבים לראות בתומ"תים כלי שזמנו עבר - היה המצאת הטילים הטקטיים, שהפכו את הרכב הקרבי המשוריין - והתומ"תים בתוכו - לפגיע יותר ויותר. וכאמור, בעידן הטילים המדויקים, גם הירי הסטטיסטי כבר 'לא סיפק את הסחורה'.

[בתמונה: ארטילריה אמריקנית ניידת, M-40, משלהי מלחמת העולם השנייה. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי מארק פלגריני. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 2.5]
[בתמונה: ארטילריה אמריקנית ניידת, M-40, משלהי מלחמת העולם השנייה. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי מארק פלגריני. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 2.5]

התותחים חוזרים... להלן, סיכום שבעת יתרונותיה הגדולים, העכשוויים, של הארטילריה, שמחזירים לה את הבכורה בשדה הקרב:

יתרון ראשון: ניידות גדולה - כמו זו של הטנקים - גם בשטחים קשים.

הסרטון - המתאר את התותחים המתנייעים של אלביט ממחיש זאת:

[בסרטון: התומ"תים של אלביט]

יתרון שני - טווח: הארטילריה הופכת לארוכת טווח בזכות מזעור טכנולוגית המחשוב, והכנסת ראש ביות לפגזים. כך מתאפשרת פגיעה במטרות, בטווחים שפעם נחשבו לדמיוניים: טווחים של 100-70 ק"מ. עד ל- 70 ק"מ וגם 100 ק"מ.

[בתמונה: תותחים ארוכים ועמידים בלחצים של חומר נפץ הודף... התמונה היא צילום מסך]
[בתמונה: תותחים ארוכים ועמידים בלחצים של חומר נפץ הודף... התמונה היא צילום מסך]

הטווח הארוך מושג בזכות שילוב של שתי טכנולוגיות:

1. המטלורגיה משופרת, שמאפשרת יצור תותחים ארוכים ועמידים בלחצים של חומר נפץ הודף רב שנדרש כדי להדוף את הפגז.

2. הכנסת מנועי מגח סילון זעירים לגוף הפגז, שמביאים את הפגז גם לטווח של 150 ק"מ.

האתר המצוין, 'ישראל דיפנס' פרסם כי בתגובה לתותח המתנייע הרוסי 2S35 Koalitsiya-SV - שמגיע ל-70 ק״מ - הציעה, שותפות, של החברות ריינמטאל הגרמנית ואלביט הישראלית, לנציגי מדינות נאט״ו בישראל, תותח משותף לטווח 80 ק״מ (ראו הכתבה למטה).

מדובר בתותח מתנייע, 155 מ״מ, המספק טעינה אוטומטית (8 פגזים לדקה) או ידנית (4 פגזים לדקה). הוא מבוסס, על פי הפרסום, על גרסה כלשהי של תותח SIGMA עליו הצהירה אלביט ב-2021 (ראו הכתבה למטה).

הטווח הארוך, מאפשר עתה לגרמנים לחזור ולהציב תותחים ארוכי טווח על קרונות רכבת, כמו במלחמת העולם הראשונה, (התותח של אלביט מותאם לכך); ולהשיג בכך גם יתרון לוגיסטי לא מבוטל, בתחום כמות הפגזים לתותח.

[לכתבה המלאה של עמי רוחקס דומבה ב'ישראל דיפנס', לחצו כאן]

יתרון שלישי - דיוק: הארטילריה הופכת למדויקת מאוד: ירי ממרחק עצום ברמה של פגיעה במבנה מטרה מוגדר ו/או באמצעי לחימה נייד של האויב כגון: טנקים, נגמ"שים וכדומה. דיוק הפגזים מושג, בזכות מזעור המחשוב ותוספת ראש ביות (רב"ת) משוכלל.

דוגמה לפגז מדויק - הטופ גאן... הכתבה המלאה ב'ישראל דיפנס': תע"א מציגה פגז מדויק
פרויקט ה"טופ גאן" של התעשייה האווירית אמור לפתח מרעום שיהפוך פגז ארטילריה "טיפש" ורגיל ולנשק מדויק בעל רמת דיוק של מטרים בודדים בלבד. בתע"א מדווחים על תוצאות מצוינות בניסויים שנערכו ל"טופ גאן" עד כה...
[בכתבה: דוגמה לפגז מדויק - הטופ גאן... לכתבה המלאה ב'ישראל דיפנס', לחצו כאן]

יתרון רביעי: קצב אש גבוה מאוד. תפוקת סוללה היא עשרות פגזים בדקה.

כך למשל, התותח המשותף של החברות ריינמטאל הגרמנית ואלביט הישראלית, מספק כאמור, טעינה אוטומטית (8 פגזים לדקה) או ידנית (4 פגזים לדקה).

יתרון חמישי: ההגנה האקטיבית, שניתן היום להרכיב לתותחים המתנייעים, ושמגינה עליהם מפני טילים ונשק מדויק אחר.

יתרון שישי: עלות נמוכה: מחירי תחמושת זולים מאוד, ביחס לעלויות הטילים.

יתרון שביעי: זמינות. הארטילריה זמינה כל הזמן; בשונה מחיל האוויר, שמוגבל מאוד בזמן בו הוא יכול להעסיק את המטרה. המטוס חייב לרדת לקרקע, התותח מצוי על הקרקע.

[בתמונה: התותחים חוזרים... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

כאמור, הצבאות מצטיידים מחדש בתומ"תים

רוסיה: עוד באפריל 2018, כוחות היבשה של צבא רוסיה קבלו את המשלוח הראשון של מערכות 2C4 Tulip self-propelled 240-millimeter mortars , מרגמות נטענות לבד בקוטר של 240 מ"מ. מדובר במרגמה כבדה בקוטר של 240 מ"מ בהן צוייד צבא רוסיה עוד בשנות ה-60 של המאה הקודמת אך שודרגו עם מערכות נתונים, תקשורת ובקרת אש חדישות. נכתב אז כי רוסיה מתכוונת לשדרג את כל 500 המרגמות הכבדות מסוג זה המצויות במחסני צבאה כאבן שאין לה הופכין:

נציב.נט: רוסיה שדרגה את מרגמות ה-240 מ"מ האימתניות שלה. כוחות היבשה של צבא רוסיה קבלו את המשלוח הראשון של מערכות –  2C4 Tulip self-propelled 240-millimeter mortars , מרגמות נטענות לבד בקוטר של 240 מ"מ.
[לכתבה המלאה בנציב.נט, לחצו כאן]

ארצות הברית: עוד ב- 2021 דווח כי צבא ארה״ב מתכונן לקליטת תותח ארוך-טווח, מדויק, בעל טווח פגיעה של 70 ק״מ.

ישראל דיפנס: צבא ארה״ב מתכונן לקליטת תותח ארוך-טווח בעל טווח פגיעה של 70 ק״מ...
[למאמר המלא ב'ישראל דיפנס', לחצו כאן]
[בסרטון: עוד ב- 2021 דווח כי צבא ארה״ב מתכונן לקליטת תותח ארוך-טווח, מדויק, בעל טווח פגיעה של 70 ק״מ]

פולין רכשה, בעסקת ענק, מאות תותחים מתנייעים (תומ"תים) מתקדמים מדרום קוריאה. בעסקה נרכשו 150 טנקים ו- 670 תומ"תים. זהו יחס לא מקובל, כי בדרך כלל, היחס בין הטנקים לתומ"תים באוגדה הוא 3 ל- 1 לטובת הטנקים, אבל משקפת את תרומתה המתחדשת של הארטילריה בעידן הפגזים המדויקים. התומ"תים הללו אינם פגיעים לטילים כמו המטוסים. הם מצויים על הקרקע 24/7, יורים ומחליפים עמדות.

אודי עציון ב'כלכליסט': עסקת נשק ענקית בין פולין לדרום קוריאה היא חדשות רעות לתעשיות הביטחוניות בארץ פולין תרכוש מהקוריאנים 180 טנקי K2 ו-48 מטוסי קרב FA-50 ב-17 מיליארד דולר, ותעביר מטוסים וטנקים מהעידן הסובייטי לאוקראינה. העסקה מסמלת את הפיכתה של מי שהיתה לקוחה גדולה של התעשייה האווירית, רפאל ואלביט ליצרנית נשק משמעותית ולמתחרה.
[לכתבה המלאה של אודי עציון ב'כלכליסט', לחצו כאן]

בנוסף, גם המצרים החלו להתעניין בתומ"תים מתוצרת דרום קוריאה:

עמי רוחקס ב'ישראל דיפנס': האם מצרים בוחנת תותח מתנייע תוצרת דרום קוריאה? מצרים רוצה להחליף את התותחים האמריקאים כבר מסוף 2009. בשנת 2010 ו-2017 היא חתמה על הסכמי שיתוף פעולה ביטחוניים עם דרום קוריאה. ה-K-9 ככל הנראה הגיע למצרים לבחינות לקראת החלטה על עסקה במהלך 2018
[לכתבה המלאה של עמי רוחקס ב'ישראל דיפנס', לחצו כאן]

[לאוסף המאמרים על יחסי רוסיה - אוקראינה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על שריון - טנקים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חימוש מדויק לכוחות היבשה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

[בתמונה: הארטילריה חוזרת להיות מלכת הקרב, כמו פעם... קרב בורודינו בפאתי מוסקבה, במלחמות נפוליאון. ניתן לזהות את ירי הארטילריה ותוצאותיו בשדה המערכה הצפוף: בשטח קטן יחסית נדחסו כרבע מיליון חיילים, ששימשו 'בשר תותחים'... התמונה היא נחלת הכלל]
[בתמונה: הארטילריה חוזרת להיות מלכת הקרב, כמו פעם... קרב בורודינו בפאתי מוסקבה, במלחמות נפוליאון. ניתן לזהות את ירי הארטילריה ותוצאותיו בשדה המערכה הצפוף: בשטח קטן יחסית נדחסו כרבע מיליון חיילים, ששימשו 'בשר תותחים'... התמונה היא נחלת הכלל]

מקורות והעשרה

[בתמונה: תותח חדש בייצור אמריקני. המקור: טוויטר]
[בתמונה: תותח חדש בייצור אמריקני. המקור: טוויטר]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *