אבי ברוכמן: שיקול דעת משטרתי והתמודדות על תפקיד המפכ"ל

[בתמונה: מ"מ המפכ"ל, ניצב מוטי כהן. צילום מסך מהסרטון: ניצב מוטי כהן. "הדרום הוא של כולנו" | סרטון: דובר המשטרה]

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על סמכות, אחריות ואחריותיות, לחצו כאן]

ד"ר אבי ברוכמן שירת במשטרת ישראל בתפקידי פיקוד מטה והדרכה. בתפקידו האחרון שימש כראש המחלקה לשיטור קהילתי, בדרגת ניצב משנה. הוא עוסק במחקר ייעוץ והוראה בתחומי קרימינולוגיה ומערכת אכיפת החוק.

זהו מאמר שני בסדרת המאמרים על מעצרו של תת אלוף במיל' אמיר השכל בהפגנה מול בית ראש הממשלה בסוף יוני 2020. הופיעו בסדרת מאמרים זו:

*  *  *

כידוע, משמש ניצב מוטי כהן כמ"מ מפכ"ל מאז 2 דצמבר 2018. השר החדש במשרד לביטחון הפנים עו"ד אמיר אוחנה צריך בתקופה הקרובה להמליץ לממשלה על מינוי מפכ"ל במינוי קבוע.

משטרת ישראל הינה ארגון א- פוליטי והינה ארגון מרכזי במערכת אכיפת החוק. תפקידיה של המשטרה מוגדרים בסעיף 3 לפקודת המשטרה ( נוסח חדש) התשל"א 1971.

אחת הדילמות המרכזיות בשיטור הינה האיזון הראוי בין ביטחון הציבור, סדר ציבורי וזכויות האדם והאזרח. אחד המאפיינים הבולטים בפונקציה של שמירת הסדר הציבורי, הוא: Discretion. משמע, שיקול הדעת הרחב, שיש לשוטר ו/או לקצין משטרה בקבלת החלטות

.

[לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן]

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק נשא נאום לפני שנים רבות במכללה לקצינים בכירים בנעורים ואמר: " .....כשעלי לומר לסטודנטים באוניברסיטה מיהו בעל שיקול הדעת הגדול ביותר. התשובה היא השוטר ברחוב. לא רק שהשוטר הוא בעל שיקול הדעת הגדול ביותר, אלא שגם היכולת להתערב בהחלטתו היא הקטנה ביותר, הן בגלל סופיות החלטותיו והן בגלל הפעלת שיקול הדעת...על מנת שנקדם את הדמוקרטיה, יש לערוך איזון בין פגיעה והגנה על זכויות האדם, איזון המחייב שיקול דעת. אני בעד לאפשר לשוטרים שיקול דעת ולשם כך הם צריכים שיהיה להם המבנה הנפשי והמקצועי, על מנת שיוכלו לשקול את השיקולים השונים, הערכיים, וברגע העימות, יקבלו את ההחלטה הנכונה.".

[בתמונה משמאל: מהי התכלית ומהו המניע של הנשיא ברק להציע את רעיונו דווקא בימים אלה - ובכלל? שם הצלם אינו מוזכר. מקור התמונה: טוויטר]

בעת האחרונה, ניצב ארגון המשטרה באתגרים המביאים לידי ביטוי את אותו איזון שהזכרנו. כאשר, מדינת ישראל מדינת ישראל מתמודדת מול:

  • מגפת הקורונה, כשהמשטרה צריכה לאכוף תקנות חירום שמכתיבה הממשלה, שממש אינן קשורות לעיסוקה המרכזי של התמודדות בפשיעה.
  • בנוסף, התמודדות מול הפגנות של אזרחים רבים ומסקטורים שונים שנפגעו מהמשבר הכלכלי, שניחת עלינו כתוצאה מהסגרים וההתמודדות מול מגפת הקורונה.
  • ולבסוף, הפגנות פוליטיות, בעד ונגד מדיניות הממשלה; ובעיקר, כנגד העומד בראשה.

מחד גיסא, למשטרה סמכויות רחבות בחוק: יכולות הכוללות שימוש בכוח, עיכוב ומעצר, על מנת לשמר את ביטחון הציבור והסדר הציבורי.; מאידך גיסא, היא נדרשת להפעלת שיקול דעת ושכל ישר, על מנת לא לפגוע בזכויות המוקנות לאזרחיה, כמו הזכות לחירות, הזכות לכבוד, הזכות לשוויון, הזכות להליך תקין, וכן גם הזכות להפגין.

המשטרה היא ארגון היררכי, והמשמעות היא שהשוטרים מבצעים את ההנחיות שהם מקבלים מרמות הפיקוד השונות שמגיעות לעיתים עד לדרג מפקד מחוז ומפכ"ל.

קראתי פוסטים שונים כנגד גורמים שונים; שכביכול מציגים את השוטרים באור חיובי או  שלילי, בהתאם להשקפתם הפוליטית. לטעמי יש לנו שוטרים טובים; והבעייתיות היא בשיקול הדעת של המפקדים.

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שהועלתה על ידי johnhain  לאתר flickr]

אציג שתי החלטות פיקודיות מהעת האחרונה:

הראשונה, מפקד מחוז תא שנתן גיבוי לאותם שוטרים שעצרו את הגולשים בים. אירוע שזכה לתקשורת רבה של משטרה שפועלת דרך האוויר, הים והיבשה, לבצע מעצר של גולשים בודדים שהפרו את תקנות שעת חירום. כתבתי מאמר בנושא; ואני חוזר וטוען שיש כאן טעות בשיקול הדעת של מחוז ת"א.

השנייה, ביצוע מעצר של תא"ל במילואים השכל עם מספר אזרחים נוספים בהפגנה מול בית ראש הממשלה. העצורים הובאו לבית משפט, אשר קבע שלא היה מקום לביצוע מעצר, והעצורים שוחררו ללא שום תנאים מגבילים. שוב, שיקול דעת מוטעה של מפקד מחוז י-ם, אשר עדכן רק בדיעבד את מ"מ המפכ"ל.

קשה מאד להתעלם מהסיטואציה העכשווית, שבה אנחנו נמצאים; כאשר, יש מאבק בין ניצבי המשטרה השונים לקבל את מינוי הקבע של המפכ"ל מהשר החדש לביטחון הפנים. החלטות כגון אלו שהצגנו, יכולות להראות טוב בעיני השר הממונה וראש הממשלה. אכן, שיקול דעת מוטה, וחבל.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

אסיים בדבריו של מ"מ המפכ"ל ניצב מוטי כהן שלא היה שותף בקבלת ההחלטות:

" המשטרה תפיק לקחים מאירוע זה, תפקידה של המשטרה לאפשר חופש ביטוי...אין תחליף לשיקול דעת".

השר אוחנה: יש לנו רק משטרה אחת והיא זקוקה בדחיפות למפכ"ל קבע, תפקידך לוודא  שיפסיקו לחבוט בה. יש לנו שוטרים מצוינים ותפקידך ובסמכותך, למנות להם מפקדים, בעלי יושרה מקצועית, ושמירת אחריותיות (accountability) שיובילו אותם בדרך הנכונה; תוך שמירת האיזונים בין ביטחון הציבור, הסדר הציבורי  וזכויות האדם.

וגם - לאפשר להם שיקול דעת מקצועי!

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על סמכות, אחריות ואחריותיות, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *