אבי הראל: חידת היהדות על פי קאנט והגל

חידת היהדות

[התמונה מימין: Hegel portrait by Schlesinger 1831, התמונה היא נחלת הכלל; התמונה משמאל: עימנואל קאנט. התמונה היא נחלת הכלל]

אבי הראל 5

אבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם שלושה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו.

*  *  *

מדוע היהדות ממשיכה להתקיים?

השאלה הזו עלתה על סדר היום הרבה לפני תחיית העם היהודי בארצו, בסוף המאה ה-18 ותחילת המאה ה-19. אביא שניים מבין אותם "מומחים" שעסקו בסוגיה הזו: את עמנואל קאנט ואת פרידריך הגל.

הפילוסוף הגרמני עמנואל קאנט (1804-1724; ראה מאמרי על קאנט: השלום הנצחי ואנחנו), דירג בפרק מתוך ספרו, הדת בגבולות התבונה בלבד, את הסדר ההיררכי של הדתות ההיסטוריות. היהדות תופסת שם את המקום הנמוך ביותר. מעליה בסדר עולה נמצאות הנצרות הקתולית, הנצרות הביזנטית ומעליהן, הנצרות הפרוטסטנטית. מעל כולן עומדת, מטבע הדברים, דת התבונה הטהורה שהגה קאנט.

לא זו בלבד שהיהדות הינה בתחתית סולם הדתות ההיסטוריות - על פי קאנט - אלא שנמצאת מחוץ למדרג שנקבע. רוצה לומר: היהדות אינה דת כלל אלא חוקה פוליטית בלבד. קאנט אינו הראשון שאמר זאת, וקדמו לו בכך שפינוזה ומשה מנדלסון. ברם, קאנט אומר זאת בגוון שלילי.

אם נתרגם את קאנט למושגים מתורת המערכות המורכבות, הוא מתאר את היהדות כמצויה במצב של קיפאון (Stagnation) דתי. אין בה אלמנט מוסרי שמצעיד אותה קדימה, והיא אמורה, בסופו של דבר להתדרדר למצב של התפוררות ולהיעלם כליל.

קשה למצוא צידוק לקביעה זו של קאנט, בעיקר כשהוא מייחס לכל דת היסטורית גרעין של מוסריות. יתכן שקאנט הושפע מרגשות אנטי יהודיים מתוקף חינוכו. בחיבורו אנתרופולוגיה מתייחס קאנט אל היהודים במושג "הפלסטינאים אשר בתוכנו" (לא הפלסטינים במובנם היום, אנא תושבי פלסטינה - שמה של ארץ ישראל אז). ביטוי זה רומז, שהיהודים אינם שייכם לגרמניה, אלא הם עם זר, שבא מארץ זרה. חשוב לומר כי שאלת היהודים בכללותה הייתה שולית לגביו, והיא לא תפסה מקום מרכזי בהגותו.

דברי קאנט על היהדות השפיעו רבות על הפילוסוף הגרמני גיאורג וילהלם פרידריך הגל (1831-1770). לדעת הגל, התשובה הנוצרית הקלסית - שהיהדות והיהודים שרדו, כדי להעיד על צדקת הנצרות - אינה נכונה. ההיסטוריה, מעצם מהלכה, דוחקת צורות תרבות שונות מתוכה. כזו היא גם היהדות, שאבד עליה הקלח. אם כך, מדוע היא חייה וקיימת? הגל מנסה למצוא ליהודים ודתם מקום בעולם המודרני כיחידים ולא כקבוצה.

הגל רואה שלושה שלבים בייסוד האומה העברית:

  • בשלב הראשון מנתק אברהם את עצמו מן העולם  כדי להגיע לעצמאות אישית. ברם בסופו של דבר הוא מביא לשעבוד מוחלט של האומה לאלוהיה.
  • בשלב השני - ביציאת מצרים - היהודים הופכים לעם סביל ומשועבד.
  • ובשלב השלישי - מתן תורה - משה מנסה לשחרר את העם, ובעצם משחרר את עצמו, ומשעבד את היתר לאל.

הפסיביות וההשתעבדות לאל הם שהפכו את היהדות ללא רלוונטית לעולם הרוח המודרני.

למה קאנט והגל החטיאו כל כך בהערכתם את היהדות?

סיבה אפשרית אחת היא, שהעיסוק של קאנט והגל בדת אינו מנותק מהאמונה שלהם, ואמונה הינה פרדיגמה, משמע, תבנית מחשבה בתחומים שונים, שאינה נוטה להתחלף בקלות.

העובדות הן משניות. האמונה היא כה חזקה, עד שאין עובדה בעולם היכולה "לבלבל" אותה:

  • עובדות, התואמות את האמונה, מתקבלות על ידה ברצון, ונעשה בהן שימוש נרחב.
  • אלו, שגם למראית העין סותרות אותה, עוברות תהליך של פרשנות על מנת להתאים אותן אליה. כשהעובדות אינן תואמות, מצניעים אותן או מפעילים עליהן מניפולציות פרשניות, על מנת לנטרל אותן; או על מנת לגייס אותן לטובת האמונה.

על כן, מחלוקות בנושאי אמונה מנותקות מהעובדות בשטח, הרחק מכל חשיבה אובייקטיבית. הכרת הקביעה הנ"ל, נחוצה מאוד בפתח כל דיון בכל תחום שבו יש אמונה שלטת.

ואפשר למצוא בתורת המערכות המורכבות עוד סיבה אחת: המאמרים באתר הזה חוזרים ומזהירים אותנו מפני ה"מומחים": בגלל אי הודאות והדינמיות הגוברת של חיינו, שנטלו מאיתנו את יכולת החיזוי, יש מומחיות טכנית, אך לא מומחים לעתיד...

בסוגיה זו אפשר להכיל את קביעתו של בן גוריון: אם ה"מומחים" מפריעים לך לפנות לאן שאתה מעוניין ללכת, אז פשוט תחליף אותם...

זה ללא ספק נכון גם לגבי המקרה שלנו!

מקורות והעשרה

 

10 thoughts on “אבי הראל: חידת היהדות על פי קאנט והגל

  1. אלכס נחומסון כתב:
    הפילוסופיה עצמה הפכה לדת עם חסידים וחסידי מדף שהפער בינם לבין המציאות הולך וגדל. יש גם לנו דוגמאות "אזרחיות" כמו לייבוביץ' ואפילו צבאיות כמו ש.נווה.שתיהן פספסו את המציאות.

      • אלכס נחומסון השיב:
        פילוסופיה הינה "מדע" בעייתי כי היא יוצרת (בהכללה רחבה) עולם משלה שהקשר בינו לעולם הריאליסטי מקרי ובלא משים הופכת לדת בפני עצמה עם חסידים,חסידים שוטים וחסידים עצלים שנוח להם לגבש תפישת עולם ממוצר מדף. יש לא מעט דוגמאות משלנו מהתחום הפוליטי (לייבוביץ') ואפילו הצבאי (ש.נווה)
        ואני הקטן כמו קאטו הזקן תמיד מסכם בדיר באלכום. אל תתנו לאחרים לחשוב עבורכם.

        • הפילוסופיה ביססה את המדע והניחה את התשתית לחשיבה הלוגית במדע ובמחקר.
          אני איש מדעים מדוייקים והנדסה ולמדתי פילוסופיה, אני מציע לכותב לסייג את מילותיו בהקשר הפילוסופיה ותרומתה לאנושות. ליבוביץ' לא היה איש פוליטי ולא הזדהה פוליטית.

  2. אריאל דר כתב:
    תורת האבולוציה מלמדת אותנו שהתפתחות מין חדש המתאים יותר לתנאי הסביבה אינה גורמת בהכרח להיעלמות המין הקדום יותר.
    כך, יהדות "השלב הבא", אותם נוצרים ראשונים, שעדיין ראו עצמם כיהודים, הצליחו, בכמה טריקים שיווקיים פשוטים, להתפשט על פני המזרח התיכון, ובסופו של דבר אירופה כולה, בלי שהיהודים "הישנים" נכחדו.
    (לו הייתה היהדות הישנה מוותרת על ברית המילה – הייתה היא מתפשטת כאמונה המונותאיסטית – ולא היה צורך בנצרות).

  3. גדי ברון כתב:
    אפשר גם לומר שתפיסה שהדירה את היהדות כדת (שהרי היא לא נכללה על פי הם במניין הדתות) עמדה ועדיין עומדת בבסיס האנטישמיות.

      • אריאל דר הגיב:
        אריאל דר "פילוסופיות" כאלה, שלא היו אלא, כפי שעולה מן המאמר, הצד האקדמי של האנטישמיות, ביחד עם המציאות היומיומית, הן אלה שגרמו למשה הס להגיע למסקנות ה"אוטואמנציפציה".
        היהודי לא ייקלט באירופה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *