מחוקקים את עצמנו לדעת…

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי fulopszokemariann לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על 'שלטון הנהלים', לחצו כאן]  [לקובץ המאמרים על משילות, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'שלטון החוק ומשמעויותיו, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

בדו"ח מיוחד - שפרסמה הלשכה המשפטית של הכנסת על נתוני החקיקה בכנסת ה- 20 - עולה, כי כנסת זו הייתה שיאנית החקיקה בכל הזמנים במספר החוקים שאשרה.

מ- 2015 עד סוף 2018, אשרה הכנסת 625 חוקים ממשלתיים ופרטיים בקריאה שנייה ושלישית.

כנסת זו הייתה שיאנית גם בהצעות החוק הפרטיות שהגישו הח"כים, שהגיעו ל- 5,997 הצעות חוק פרטיות ו- 393 ממשלתיות.

זה טוב? ממש לא!

לכאורה (כמו שחלק מהעיתונאים מציגים את זה), כמה שהמחוקקים מחוקקים יותר, פעלתניים וחרוצים יותר - הם אפקטיביים יותר. אבל האמת היא, שנזקה של עשיית היתר עצום. בין היתר, סתימת המערכת המשפטית של הכנסת, ושעות על שעות של דיוני סרק שמובילים לשום מקום... אבל, הנזק הזה בטל בששים לעומת ההשלכות שלו בשטח!

[להרחבת המושג 'אפקטיביות', לחצו כאן] [להרחבת המושג, 'עשיית יתר', לחצו כאן]

[בתמונה: אלוף... לכתבה המלאה של יוני גבאי בכיכר השבת, לחצו כאן]

גם מדינות חולות ב'מחלות ארגוניות'...

צריך להבין שמדינה היא, בעצם, ארגון גדול שמועד לחלות באותן 'מחלות' ש'חולים' בהם ארגונים. ה'מחלה' הקשה וחשוכת המרפא  מכולן קרויה 'שלטון הביורוקרטיה ושלטון הנהלים': המדינה מחוקקת עוד ועוד; והפרוצדורות מסבכות את הרשות המבצעת בסבך חוקים ונהלים שמסיטים את התקציב למקומות לא מתוכננים; מגבילים את יכולת המשילות; ואת הסיכוי להיות פרודוקטיבי.

[למאמר: 'שלטון הביורוקרטיה' ו'שלטון הנהלים', לחצו כאן] [להרחבה על המושג: 'פרודוקטיביות', לחצו כאן]

ומי מרוויח? המשפטנים כמובן, שמחד גיסא, הפוליטיקאים נזקקים להם שימצאו פתרונות, איך לעקוף את החוקים והנהלים; ומאידך גיסא, הם אלה שמאיישים את וועדות החקירה למיניהן ועוזריהם, שמוקמות חדשות לבקרים בעקבות ה'כשלים' (שמתם לב, אגב, שכמות הכשלים גדלה בהתאמה לכמות הוועדות ולא מצטמצמת??)

ומי מפסיד? אנחנו כמובן כי מקבלי ההחלטות מכסת"חים את עצמם והופכים ל'ראש קטן'; הרשות המבצעת הופכת אימפוטנטית; ומעסיקה עצמה בשטויות. כך למשל, ממנה שרת התרבות ועדה ברשות שופטת שתספר לה איך לחלק ביושר כרטיסים לאירוע הדלקת המשואות (מסובך מאוד...); וראש הממשלה נזקק ליועץ המשפטי כדי שימצא מעקף לחוק, שמונע ממנו לרקוח דיל בינלאומי להחזיר לארץ גופות חיליים נעדרים, ואלה רק דוגמאות מהיומיים האחרונים... במחלה הזו - 'שלטון הביורוקרטיה ושלטון הנהלים - המינהל הציבורי בישראל הוא חולה אנוש, ממש כמו מדינות מערביות רבות ואף גושי מדינות כמו האיחוד האירופי, שאיבד את היכולת והרצון להגן על עצמו מכיליון בלתי נמנע.

אז כדאי להסתכל על האיחוד האירופי כמקרה בוחן, להתעורר - ויפה דקה אחת קודם - ולהבין מה אנחנו מעוללים לעצמנו...

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי iriusman לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על 'שלטון הנהלים', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על משילות, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'שלטון החוק ומשמעויותיו, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *