יאיר רגב: לא טוב להיות משטרה מהאו"ם… המקרה האוסטרי

[בתמונה: הממסד הרפואי שנאלץ להילחם בקורונה ובמתנגדי החיסונים גם יחד... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי HelenJank לאתר Pixabay]

[בתמונה: הממסד הרפואי שנאלץ להילחם בקורונה ובמתנגדי החיסונים גם יחד... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי HelenJank לאתר Pixabay]

אוסטריה - כמו ישראל - התמודדה עם מצבים, שבהם תקפו מתנגדי החיסונים אישים בממסד הרפואי שהטיפו להתחסנות; אבל שם הייתה משטרה מהאו"ם, לא ניתנה אבטחה ולא היה גיבוי. התוצאות היו עגומות...

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד. רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים. הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד.

רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים.

הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

*  *  *

כולנו זוכרים בסערת ימי הקורונה, את מלחמתם של מתנגדי החיסונים בראש שירותי הבריאות בתקופת המגפה, ד"ר שרון אלרועי פרייס (ראו תמונה משמאל).

[תמונתה של ד"ר שרון אלרועי פרייס משמאל נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Ministry of Health, Israel. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

ד"ר פרייס שילמה מחיר לא מבוטל, אבל זכתה לתמיכה ציבורית ומוסדית רחבת היקף: הציבור תמך בה; המנהיגים הביעו הזדהות ושאט נפש מההטרדות; ד"ר פרייס אובטחה ובית המשפט הוציא צווים נגד מטרידיה הראשיים.

אוסטריה - כמו ישראל - התמודדה עם אותם מצבים. גם שם תקפו מתנגדי החיסונים אישים בממסד הרפואי שהטיפו להתחסנות; אבל שם הייתה משטרה מהאו"ם, לא ניתנה אבטחה ולא היה גיבוי. התוצאות היו עגומות...

הנה סיפור המעשה:

ד"ר ליזה־מריה קלרמאייר (36) הייתה חלק מהממסד הרפואי האוסטרי והפכה לאחת הדוברות החשובות באוסטריה בעד החיסונים לקורונה. היא הרבתה להופיע בטלוויזיה האוסטרית בהקשרים אלה, מה שהפך אותה מטרה להטרדות בלתי פוסקות מצד מתנגדי החיסונים.

באמצע נובמבר 2021 התקיימה הפגנה של מתנגדי החיסונים מול בית החולים שבו עבדה ד"ר קלרמאייר היא צייצה לעוקביה סיפרה על ההפגנה, וטענה כי ההפגנה שיבשה את תפקוד בית החולים, ששתי כניסותיו נחסמו. 

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

אמרנו משטרה מהאו"ם...

את התופעה של משטרה מהאו"ם ראינו בישראל בהקשרים אחרים, בפרעות תשפ"א בערים המעורבות; אבל למזלנו, לא בהקשר האיום על מובילי דעת הקהל תחום המאבק בקורונה.

המשטרה האוסטרית, לא רק שלא סיפקה אבטחה לממסד הרפואי, היא הרגישה צורך לתקן את הציוץ של ד"ר קלרמאייר; והשיבה בציוץ תגובה, כי הרופאה אינה דוברת אמת, כי ההפגנה מתנהלת ברישיון מול אחת הכניסות, וכי הכניסה השנייה פתוחה לציבור המשתמשים בבית החולים.

הציוץ הזה 'שפך דלק' למדורת ההתנכלויות לקלרמאייר, שהואשמה עתה בהפצת פייק ניוז. קלרמאייר מחתה בפני המשטרה, וביקשה ממנה למחוק את הציוץ. לשווא. גם בקשתה לאבטחה נדחתה. לבסוף, ההתנכלויות הבלתי פוסקות, לה ולמרפאה שלה, שברו אותה. בסוף יולי 2022 היא סגרה את המרפאה, התאבדה בתוכה בהשאירה שלושה מכתבי פרידה, אחד מהם למשטרה.

רק בדיעבד, הפכה קלרמאייר, עבור רבים, לגיבורה לאומית. נשיא אוסטריה, אלכסנדר ואן דר בלן, שיבח אותה ומנהיגים הביעו תנחומים, אלפים הניחו פרחים והדליקו נרות זיכרון מול בנין משרד הבריאות האוסטרי.

[המשטרה האוסטרית - משטרה מהאו"ם... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Casino Connection לאתר flickr]

והלקחים?

ברמה האסטרטגית, למדה המשטרה האוסטרית על בשרה - כמו משטרת ישראל בפרעות תשפ"א - את המחירים של אי נקיטת עמדה תקיפה ואי גיבוי של אלה, המנסים להתמודד עם מגפה.

ברמה הטקטית נשאלת השאלה, איך נכון היה לפעול במקרה כזה? האם המשטרה בכלל צריכה להשיב לציוץ של רופאה בבית חולים? האם לא הבינה כי ציוץ התשובה עלול להוות זרז להסלמה?

קשה להיות שוטר ומנחם במשהו שהפעם, מדובר בצרות של אחרים ולא שלנו...

[לאוסף המאמרים על מבצע שומר החומות ופרעות תשפ"א, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'טקטיקה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'אסטרטגיה', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *