פנחס יחזקאלי: דילמה – התלבטות בין אלטרנטיבות קוטביות

[בתמונה: במ אבחר? דילמה... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי Erdenebayar לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

האם לכבוש את עזה או לא? בסוגיה זו אנו מתלבטים, בין שתי אפשרויות פעולה מנוגדות - המושפעות ממציאות דינאמית ומשתנה במהירות - שלכל אחת מהן יתרונות ומגרעות. ההתלבטות הזו מתרחשת כל פעם, בנקודת זמן מסויימת שונה. ההתלבטות הזו קרויה 'דילמה'.

דילמה (Dilemma) מוגדרת כהתלבטות בין אופציות מנוגדות; ומשקפת ניגוד פנימי בין רצונותיו של אדם. היא מכוונת לניתוח רציונלי של בעייתיות מצבית, הנוצרת ומושפעת ממצב עניינים המתרחש בנקודת זמן רגעית. במהלך הניתוח נבחנים התנאים הכלליים לתקפותם של הטיעונים הבונים את הדילמה (ולד, 1992, עמ' 12-11; ויקיפדיה: דילמה).

כיוון שאנו חיים במציאות מורכבת, דינאמית ומשתנה במהירות, קיימות דילמות קיימות בתחומים רבים של חיינו. סוגי הדילמות המדוברות ביותר הן דילמות אתיות; דילמות כלכליות (רווח והפסד) ודילמות של ביטחון לאומי

מצב הופכי לדילמה, הוא למשל: מיתוס, בניגוד לדילמה, שטבעה נקודתי; והיא מהווה התלבטות רציונלית בין אלטרנטיבות; טבעו של המיתוס רציף ונצחי, והוא פונה לרגש ולאמונה (ולד, 1992, ע' 12).

[להרחבת המושג: 'מיתוס', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'מורכבות', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'דינאמיות', לחצו כאן]

[בתמונה: סרט מצויר המציג את ויליאם יוארט גלדסטון בדילמה - אם הוא יטפס כדי להימלט מכלב השמירה הוא יתמודד עם חמתו של האיש, ולהיפך... התמונה היא נחלת הכלל]

ניסוח הדילמה לפני קבלת החלטה עלול להשפיע על תקפות המסקנה (ולד, 1992, ע' 12):

  • שימוש בהנחות שאינן חד משמעיות;
  • דילמות של ביטחון לאומי, שאינן ניתנות לניסוח מדויק; ושמאפשרות טיעונים שאינם תלויי הקשר; והנחות שאינן פורמליות מדויקות.

בהקשר זה טוען ולד, כי מסקנה תקפה של דילמה אנליטית, שאליה הובילו הנחות מסוימות, לא תהיה תקפה בהכרח, אם תשתננה ההנחות או תוחלפנה... (ולד, 1992, ע' 12).

[בתמונה משמאל: כריכת הספר: הקשר הגורדי - מיתוסים ודילמות של הביטחון הלאומי הישראלי לעימנואל ולד, שראה אור ב- 1992 בהוצאת ידיעות אחרונות, ספרי חמד. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

ובסופה של הדרך ממתינים לנו תהפוכותיה של  אי הוודאות, שעלולה להפוך על פיה כל הכרעה בין אלטרנטיבות, מהחלטה מוצלחת במבחן הזמן להחלטה שגויה; ולהיפך.

.

[להרחבת המושג: 'אי ודאות', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

             

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *