פנחס יחזקאלי: כוחה של הממשלה החדשה בחולשתה

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Pezibear לאתר Pixabay]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

אנטי שביר (Antifragile) הוא מושג שנטבע על ידי נסים ניקולס טאלב, בספרו משנת 2012: ANTIFRAGILE, שתורגם לעברית ב- 2014 בהוצאת דביר תחת השם אנטי שביר - איך לשרוד ולנצח בעולם של ברבורים שחורים (טאלב, 2014).

אנטי שביר מוגדר כ"דבר (כל מערכת מורכבת: חיידק, אדם, ארגון וכדומה) שניעור ומגיב ונוקט פיצוי יתר לנוכח גורמי לחץ ונזק" (טאלב, 2014, ע' 74). מושג זה בא למשל לידי ביטוי באמירה האלמותית של פרידריך ניטשה "מה שלא הורג מחשל"גמישות אסטרטגית היא, למשל, חתירה ארגונית לרמה מסוימת של 'אנטי שבירות'.

לפיכך, לחצים (במידה) הם גורם חיובי למערכת מורכבת; אם היא מצליחה לעמוד בהם לאורך זמן; ולהיפך: מערכות מורכבות נחלשות ואפילו מתות כששוללים מהן גורמי לחץ (טאלב, 2014, ע' 27). לכן למשל, מנהיגים צומחים, בדרך כלל, מרקע קשה...

[תמונתו של פרידריך ניטשה היא נחלת הכלל]

ולמה כל ההקדמה הזאת?

כי ממשלת בנט/לפיד היא ממשלה בלחץ מיום הקמתה:

  • הרכבה שביר וחברי כנסת מורדים מאיימים להקריסה;
  • התפתחויות שונות בגבולותינו עלולים לסמן את קיצה;
  • ובעיקר, האופוזיציה חזקה דרוכה; ובראשה היריב המיתולוגי שמבטיח שעוד ישוב...

לכן, הממשלה תימנע ככל האפשר מנטילת סיכונים שיאיימו על שלמותה. היא  לא תקבל החלטות קשות בשנה הראשונה לכהונתה; בוודאי לא ביזמתה. היא תימנע ככל יכולתה מ"מוקשים" כגון: שינוי הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה, קיצוץ תקציבים לתלמידי הישיבות, גיוס מוגבר של תלמידי ישיבות, עקירת ישובים ביו"ש, עקירת התיישבות בדואיות, לא חוקית, בנגב וכד'; כך שבתחומים הללו, לא צפויה לה סכנה שתערער את יציבותה; אלא אם כן, העיסוק בהם ייכפה עליה בשל נסיבות משתנות.

[בתמונה משמאל: ספרו של נסים ניקולס טאלב: "אנטי שביר. איך לשרוד ולנצח בעולם של ברבורים שחורים", שראה אור בהוצאת דביר, ב- 2012. אנחנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

גם הממשל האמריקני - שאיננו מעוניין בחזרת בנימין נתניהו - סביר שיסייע לא ליצור משברים מיותרים. הוא ידחוף אמנם לחידוש השיח עם הפלסטינים; אך לא ידחק את הממשלה החדשה להחלטות קשות; שהרי ממילא, החולשה המובנית של הממשלה לא תאפשר את קבלת ההחלטות הרצויות לממשל ארה"ב, ושמרבית הציבור היהודי בישראל מתנגד להן.

[למאמר רלוונטי נוסף בסוגיה זו, 'מלכוד נתניהו', לחצו כאן]

[בתמונה: חוזקה של ממשלת השינוי בחולשתה... התמונה המקורית הן תמונה חופשיות - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Schäferle לאתר Pixabay]

[בתמונה משמאל: לקחי אולמרט - ראשי ממשלה חלשים נסחפים למלחמות ביתר קלות... התמונה היא צילום מסך]

בתחומי החוץ והביטחון,  חולשת הממשלה והימצאותו של קברניט לא מנוסה ליד ההגה, עלולה לאתגר את חיזבאללה ואיראן לעשות מעשה;

אבל, לקחי שלוש השנים של אהוד אולמרט (ראו תמונה משמאל) צריכות ללמד אותם, שראשי ממשלה חלשים מתקשים לנהוג איפוק והחשש ממיתוגם כחלשים, גורם להם לעתים להחליט ביתר קלות על יציאה למלחמה.

יוצא מכך, שככל שהממשלה תצבור ימים ותשרוד, כך יגברו סיכויי שרידותה בעתיד; ויגבר הסיכוי לסדקים באופוזיציה שעלולה להיווכח שהיא יציבה ואיננה הולכת לשום מקום...

[בתמונה משמאל: לקחי אולמרט - ראשי ממשלה חלשים נסחפים למלחמות ביתר קלות... התמונה היא צילום מסך]

אם וככל שתצליח לצלוח משברים, כל משבר שתעבור יחזק אותה יותר, עד שתתחיל להרוויח מהמשברים הללו ולפתח עמידות...

[למאמר רלוונטי נוסף בסוגיה זו, 'מלכוד נתניהו', לחצו כאן]

4 thoughts on “פנחס יחזקאלי: כוחה של הממשלה החדשה בחולשתה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *