אלי בר און: בעולם, הנגיף נלחם בחיסון בהצלחה…

[התמונה המקורית היא נחלת הכלל, והועלתה על ידי Ricardo Huñis לאתר flickr]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים.

*  *  *

אתמול בעולם נשבר השיא היומי של הנפטרים מהמגפה ליום אחד. יותר מ 16 אלף נפטרים ביום אחד. עכשיו זה וודאי: חודש ינואר 2021 צפוי להיות ינואר השחור, מאות אלפי אנשים יאבדו את חייהם בגלל המגיפה. יותר מ- 16 אלף נפטרים ליום אחד, זה הסיכום היומי של הדיווחים לארגון הבריאות העולמי...

יש לדעת כי זה עדיין דיווח חלקי המבוסס בעיקרו על דיווחי המדינות המפותחות והעשירות. במדינות העולם השלישי ובמדינות שנשלטות ע"י דיקטטורות הדיווחים הם חלקיים ובחלקם גם שקריים. המגיפה שם היא בעיה פוליטית שמעידה על מחדלי השלטון. לכן, שם ממעטים לדווח אמת. בנוסף אין לשלטון מידע על הנעשה באזורים הכפריים ובשכונות העוני שם מתגוררת מרבית האוכלוסייה.

איך הנגיף מתגבר על החיסון במדינות המפותחות?

התמותה העולמית היומית שוברת שיאים. זאת למרות שבעולם, בעיקר המפותח, חוסנו כבר עשרות מיליונים. אז איך הנגיף מתגבר על החיסון? באמצעות יצירת וורייאנטים. יצירת סוגי נגיפים מאיצים ששיעור ההדבקה שלהם גבוה במיוחד. הנגיפים הבריטי, הדרום אפריקאי - ויתכן שגם החדש, היפני, מדבקים מאוד, לערך פי 1.6 יותר בכל מס' ימים מהנגיף המקורי; ונשאלת השאלה, מי מהיר יותר - הנגיף או חיסון האוכלוסייה?

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Transformer18 לאתר flickr]

התשובה בעולם ברורה: בקצב ההתחסנות הנוכחי - שהוא עדיין זניח בהשוואה למצב שלנו כאן בישראל - הנגיף מנצח בגדול! וגם אצלנו, קצב התמותה שלנו עדיין גבוה משמעותית בגלל הואריינטים הבריטי והדרום אפריקאי שהולכים ומתפשטים בארץ.

אך שיעור המתחסנים שלנו גדול, שיעור - שגבוה עד פי 10 ביחס לממוצע במדינות המערב - שגורם למצב שבו (כך אני מקווה), הנגיף יאבד מכוחו בחודש הבא. ביתר העולם המפותח הנגיף מנצח וזה עלול המצב עוד חודשים רבים. סביר להניח, שהעולם המפותח - אירופה וצפון אמריקה אולי, להוציא את אוסטרליה, ניו זילנד ומס' מדינות בדרום מזרח אסיה - יהיה אדום בכל שנת 2021.

כמות מחוסנים ל- 100 איש:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *