פנחס יחזקאלי: ביטחון הפנים – הסיפור הישראלי: הרצאה בשני חלקים

[התמונה: משטרת ישראל]

[לאוסף המאמרים על ביטחון הפנים, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

ביטחון הפנים נתפס בעינינו כנספח שולי לבעיה העיקרית: ביטחון הגבולות; אבל, זוהי אשליה: 80%-90% ממדינות העולם לא ניצבות בפני כל איום חיצוני ממשי; אולם, הן מתמודדות עם איומי פנים רבים!

ביטחון הפנים הפך לתחום העיסוק הביטחוני החשוב ביותר עבורנו; הן בגלל העובדה שהמלחמה הבאה תפגע בעיקר בעורף הישראלי; והן בשל פגעי הטבע והאסונות האקולוגיים המאיימים עלינו.

עד היום אין בנמצא הגדרה רשמית לביטחון הפנים, ואין הסכמה לגבי תכולתה:

  • מתן מענה לפגיעה בעורף באירועי חירום, אם בשל מלחמה או בשל אסון טבע, תאונה שמעורבים בה חומרים מסוכנים, הצלה ופינוי של נפגעים, שמירת הסדר הציבורי ומניעת ביזה.
  • טיפול באירועי טרור בעת התרחשותם;
  • מניעה והקטנת נזק הפגיעה בנפש וברכוש;
  • מניעת עבירות הקשורות בביטחון הפנים, לרבות הפרות סדר-ציבורי בקנה מידה רחב, תופעות של פשע מאורגן, גילוי ולכידת עבריינים, שפגעו בנפש וברכוש, והעמדתם לדין.
  • מניעת חתרנות וטרור.

[לאוסף המאמרים על ביטחון הפנים, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'טרור', לחצו כאן]

[בתמונה: הפגיעה בפנטגון בוושינגטון בפיגועי ה- 11 בספטמבר 2001. תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי WikiImages לאתר Pixabay]

אציין כי יש הבדל מהותי בין אירועי ביטחון הפנים בשגרה; לבין אירועים כאלה בעת מלחמה. כך למשל, הפחד המתלווה לבעיות של ביטחון הפנים מביא גם להתנהגויות חריגות בעת מלחמה במדינות דמוקרטיות, כמו כליאת אזרחים אמריקנים ממוצא יפני במחנות ריכוז, לאחר תקיפת פרל הארבור על ידי היפנים במלחמת העולם השנייה, למרות שבניהן של אותן משפחות, נלחמו במסגרת הצבא האמריקני נגד היפנים... גם אצלנו אנחנו מכירים את טבח כפר קאסם; ואירועי אוקטובר 2000 במגזר הערבי בישראל.

ממדים חדשים של ביטחון הפנים נכנסים כל העת. כך למשל, שרפות בקליפורניה הן סוגיה של ביטחון לאומי מידי קיץ; אבל אצלנו, סוגיית ההצתות והשרפות הפכה אקוטית רק בשנים האחרונות.

ההרצאה עוסקת בתחומים הבאים:

  • עיקר הבעיות של מדינות איננו עם אויבים חיצוניים אלא של ביטחון הפנים שלהן;
  • ביטחון הפנים מהו? המשגה;
  • אי אחראי בעצם על ביטחון הפנים?
  • ההיבט ההיסטורי;
  • אז מי ינצח במאבק הבין ארגוני הזה?

אני מאחל לכם צפייה נעימה.

חלק ראשון:

חלק שני:

נספח לחלק השני: כל מה שאתה יכול לעשות, אני יכולה לעשות טוב יותר...

הנה הדואט מתוך המחזמר "אני אוקלי, אשת לפידות". זה מה שמניע את גורמי ביטחון הפנים - מאבקי העוצמה ביניהם:

[לאוסף המאמרים על ביטחון הפנים, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *