אמציה חן: הקשר בין מגפת ה"קורונה", למלחמת כיפור 1973

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מלחמת יום הכיפורים, לחצו כאן]

תת אלוף אמציה חן (פצי) היה מפקד אוגדה. לאחר שחרורו ב- 1991, מונה במילואים כאחראי על הפקת לקחים בצה"ל.

*  *  *

מזה שנים רבות מדי, אני מנסה ונכשל לשכנע את הציבור. לזהות את סיבות האמת לשליטת הכאוס במלחמת יום הכיפורים. סיבות שתמציתם, בשליטת מתמשכת של החובבנות בצבא הירוק ובמטכ"ל.

על כך כתבתי רבות, השבתי להשגות קוראים, ומה לא – עד שבאה הקורונה ושינתה סדרי עולם.

בהתאמה למהומה, חשף אגף המודיעין את פניו קבל עם ועולם - והפעם כספק מידע על שמתרחש בזירת הקורונה. מרכז המידע והידע למאבק בקורונה שבאגף המודיעין (אמ"ן) פרסם ב- 24 ביוני 2020 את תמונת מצב התחלואה בישראל.

[להרחבת המושג: 'כאוס', לחצו כאן]

[לאתר, לחצו כאן]

אולי בגין הווירוס המסתורי, או שמא ההתרגשות מכניסת אמ"ן לזירת הפנים. חזרתי בדמיוני לאוקטובר 1973, בתהייה כיצד היו נראים פניה של מלחמת יום הכיפורים; אילו בנוסף לנטל איסוף המודיעין על הסורי והמצרי, שאותו סיפק כהלכה. היה אמ"ן מתמקד (כמו היום) במחקר "לתוך הבית פנימה".

שהרי אילו עשה זאת. יש רגלים לסברה, כי פרחי הקצונה באמ"ן. היו מפנים את תשומת הלב של בכירי החייל, לסתירה במצבו של צה"ל:

  • כשמצד אחד, בכלי התקשורת ומעל כל במה, הצהירו שרי הממשלה "כי מעולם לא היה מצבינו הביטחוני כה טוב כמו היום".
  • בעוד שמצד שני, גילו כי תכניות הגנה מטעם המטכ"ל והפיקוד המרחבי, לא ירדו וממילא, לא עובדו ולא תורגלו בכל דרגי הביצוע. מה שמוכיח לדעתם: כי צה"ל במצבו, איננו מסוגל לסכל את כוונות האויב ויכולתו; מה שכמובן היה מייתר את בדיקת הסימנים בתחתית קפה הבוקר של ראש אמ"ן - אם יתקוף האויב אם לאו.

[בתמונה: מלחמת יום הכיפורים. המקור: אוסף התצלומים הלאומי. שם הצלם אינו מוזכר]

רק שלא נתבלבל. מצד אחד צריך לברך את אנשי אמ"ן, על היזמה לנצל מערכות קיימות - כתרומה נוספת במאבק להדברת הקורונה. מנגד, "אסור אפילו בצחוק" להעלות על הדעת. להטיל על אמ"ן, לבדוק את מידת מוכנותו של צה"ל למלחמה.

  • ראשית: אין זה מתפקידו;
  • ובשנית: מדובר בכשל שמקורו בתפיסת אימונים שגויה ומזיקה; הלוקה בתכניה; ומכך מעוותת את נתוני המיומנות, מה שפגע, פוגע, ויפגע בעתיד, בהחלטות הקבינט והמטכ"ל לקראת ובמהלכי המלחמה; כפי שיפגע ובעצם יערער את בסיס ההמלצות מכל גורם חיצוני.

לעומת זאת. אחרי ארבעים ושבע שנים, ראוי שאנשי אמ"ן "יבואו חשבון", בהקשר לחלקו האמתי של החייל במכשלת כיפור. הנחזה כקטן עשרת מונים מהמקובל, ובלבד ויבחנו את אירועי המלחמה ומידת התאמתם לכלל הקובע, "כי אופן פעולת צבא במלחמה, משקף את טיב ו/או את כשל הכנתו באימונים". זאת כדי לשקלל נכונה, את התנהגותו השחצנית של מפקד החייל, שהסיט דעתם של טובים ורבים, מחטאו האמתי - שכמו חבריו במטכ"ל, שכח לדרוש ולסייע בהכנת הצבא להגנת סיני, הבקעה ורמת הגולן.

היום במאבק להדברת הקורונה, בולטת לרעה החולשה בקבלת החלטות; שלא למרבה הפלא, הנה זהה לחלוטין, לחולשת קבלת ההחלטות  במלחמת יום הכיפורים. מן הסתם אחת מתוך רבות ואף רעות ממנה, שהורישה המלחמה הארורה ההיא באין מפריע. משום הסחת הדעת הלאומית, לייחס את שליטת הכאוס במלחמה. לתפקודו הכושל של אמ"ן ובכירי קציניו, במלחמת יום הכיפורים. 

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מלחמת יום הכיפורים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *