יצחק אדיג'ס: חשיבה רציונלית ורגש בקבלת החלטה

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי DanaTentis לאתר Pixabay]

[למאמר המקורי של פרופ' יצחק אדיג'ס (באנגלית) בבלוג שלו, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן]

עודכן ב- 22 בינואר 2023

פרופ' יצחק אדיג'ס הוא מהחשובים במומחי הארגון של סוף המאה העשרים ותחילת המאה העשרים ואחת, וזהו הבלוג האישי שלו, המתורגם לעברית.

[בתמונה משמאל; יצחק אדיג'ס, צלם לא ידוע, מתוך אתר VK)

*  *  *

הקדמת העורך:

אני נוהג ללמד את תלמידי שקיבלנו שלושה כלים לקבלת החלטות:

  • שכלנו ויכולתנו לנתח דברים בצורה רציונלית ולקבל החלטה;
  • הרגש שהוא מורה הדרך הבעייתי ביותר; כי הרגשות שדוחפים אותנו (שנאה, אהבה, תשוקה, סקרנות ודומיהן...) עלולים לערפל את חושנו מלראות את הדרך הנכונה.
  • והאינטואיציה או תחושת בטן (Intuition; הידיעה השקטה...) היא היכולת להגיע להבנות, לקבל ולפענח מסרים תוך-אישיים, ללא חשיבה רצונית.

אני מספר לתלמידי כי מבין כל הכלים שקיבלנו, אינטואיציה היא הכלי האפקטיבי ביותר שיש לנו לקבל החלטות. היא מגובה בידע המקצועי ובניסיון החיים שצברנו; ופעמים רבות היא מוליכה אותנו לפתרון הנכון עבורנו.

ב- 10 ביוני 2020 פרסם פרופ' יצחק אדיג'ס בבלוג שלו את המאמר הנוכחי שבו הוא מלמד כיצד ליישב את הניגודים שבין החשיבה הרציונלית לרגש.

אבל, לאן נעלמה האינטואיציה? האם פרופ' אדיג'ס רואה ברגש ובאינטואיציה מכלול אחד? 

קריאה נעימה...

ד"ר פנחס יחזקאלי

[לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'אינטואיציה', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'אפקטיביות', לחצו כאן]

[בתמונה: האם פרופ' אדיג'ס מתעלם מהאינטואיציה? האם הוא מכליל אותה בתוך הרגש? הכיצד? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Pexels לאתר Pixabay]

הנמקה רציונלית (Reasoning) היא דרך אחת לקבלת החלטה. התחושה (הרגש) היא אחרת. אתה מעבד מידע (חושב) גם כשאתה מסביר את עצמך וגם כשאתה מרגיש, אבל זה לא אותו תהליך:

  • כשאתה מרגיש, המחשבות שלך עלולות להיות לא מאורגנות; ועלולות שלא ללכת בדרך הגיונית.
  • כשאתה מסביר, יש עיבוד רציף הגיוני של ניתוח נתונים כדי להגיע למסקנות.

אל לנו לערבב תחושה עם הנמקה. אינך יכול לחשוב בצורה הגיונית, לעבד מידע מסודר ולחוות טורנדו של רגשות, כולם בו זמנית. כשאתה משתמש בהיגיון ובהיגיון, עליך לשלוט ברגשותיך, כך שלא יפריעו לעיבוד ההגיוני של מידע. אנשים שמשלבים סיבה ורגש טועים מכיוון שרגשותיהם חזקים יותר מההיגיון. תחושות גוברות על החשיבה; ואז, תקבל החלטה שאתה מאמין שהיא מחושבת היטב אך מבוססת רק על רגשות.

לכן, עליכם לבחור כיצד אתם מקבלים את ההחלטה שלכם, אך היו זהירים. אל תקבלו החלטות רק עם הראש. אם תתעלמו מהלב, לא תרגישו שלמים:

  • אם הלב שלכם אינו חלק מהתהליך, לא תרגישו בטוח בהחלטה שלכם.
  • באותה מידה, אל תקבלו החלטות רק עם הלב, כשאתם עוקבים אחר רגשות בלבד, אתם עשויים לקבל החלטה, שלא מבוססת על סיבה אלא על אמונה או פחדים שלכם בלבד.

[להרחבת המושג, 'קבלת החלטות', לחצו כאן]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Free-Photos לאתר Pixabay]

בקבלת החלטה השתמש בשכל ובלב; ושימו לב הן לאיך שאתם מרגישים לגבי ההחלטה; והן לההיגיון. אבל, אל תעשו זאת במקביל:

  • התחילו עם הלב. האם ההחלטה שאתם הולכים לקבל מרגישה לכם נכונה?
  • ואז לכו לראש ונתחו עלות לעומת ערך.
  • בסיום, חזרו ללב: האם מה שהחלטתם עדיין מרגיש בסדר? אם לא, נטשו את ההחלטה; אם כן, לכו על זה. תן ללב לנצח כי זו אז זו החלטה אמיתית שלכם. מה שאתם חושבים זה לא תמיד המחשבה שלכם; אלא מחשבות שנטעו בראשכם על ידי הורים, חברים, סרטים, חוויות ואירועים מן העבר.

אל תערבבו את השניים. כשאנשים אומרים לי שהם לא יכולים לעשות מדיטציה מכיוון שהם לא יכולים להפסיק לחשוב, אני עונה שהדרך להפסיק לחשוב היא להתמקד באיך שהם מרגישים. אם תגיד למוח שלך להפסיק לחשוב, זה לא יעבוד. אתה משתמש במוח שלך כדי לעצור את המוח שלך. אתה מבקש מהגנב להפסיק לגנוב. אם לעומת זאת תתמקדו בלב וברגשותיכם, המחשבות ייפסקו מעצמן.

יש ביטוי שהגיע ממונטנגרו: "Ko peva, zlo ne misli" (מי ששר לא יכול לחוות מחשבות זדוניות) כשאתם שרים, אתם עושים זאת עם הראש או עם הלב? האם אתם חושבים או מרגישים? רק הנפש עלולה להיות זדונית. הלב לא!

[לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *