חגית ים: גישור מהו?

[בתמונה: ליצור גשר שמאפשר מעבר בטוח, באמצעות גורם שלישי – המגשר. תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Larisa-K לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על 'שלטון החוק ומשמעויותיו, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על ניהול המשאב האנושי בארגונים, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 24 ביוני 2021

חגית ים היא מאמנת אישית, מטפלת זוגית ומשפחתית, מנחת קבוצות וקבוצות הורים, מתמחה בפתרון משברים, צליחתם וצמיחה אישית.

*  *  *

גישור (Mediation) הינו הליך לפתרון מחלוקות באמצעות הגשר שמחבר בין שני אנשים ומסייע להם להשיג את מיטב האינטרס שלהם בעניין בו הם חלוקים. הגישור הוא למעשה תקשורת בין בני האדם. כאן, באמצעות גורם שלישי, נטול אינטרס בעניין לשמו הם התכנסו, הם מציגים את טיעוניהם: צרכיהם, נקודות המחלוקת, ומטרתם – מה ברצונם להשיג בסיומו של ההליך.

אנשים שנמצאים בסכסוך כלשהו נמצאים במצב רגשי טעון, ולרוב נמצאים במקום של נתק תקשורתי.

הם לא מדברים אחד עם השני אך במקרים רבים מדברים אחד על השני ומלבים את הכעסים ורגשות התסכול שלהם, כך נוצרים שניים או יותר מעגלים שנסגרים כל אחד בפני עצמו ומונעים התקשרות כלשהי. דינמיקה שמונעת את האפשרות  לדבר אחד עם השני ולנסות להגיע יחדיו לפתרון שיהיה מוסכם על כל הצדדים המעורבים.

הליך הגישור, כשמו כן הוא, ליצור גשר שמאפשר מעבר בטוח , באמצעות גורם שלישי – המגשר (Mediator), שהוא המתווך שמחבר בין הצדדים המעורבים.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Janice Marie Foote לאתר flickr]

במקרים רבים, חוסר ההסכמה בין הצדדים הופכת לריב קשה שניתן לפתור באמצעות שיח פתוח. הליך הגישור מאפשר לצדדים המעורבים בסכסוך להיפגש בחדר ניטרלי וליצור את השיח הזה בניהם על מנת לקדם את מטרותיהם וענייניהם ולפתוח למעשה את המעגלים שהם סגרו.

כבר מרגע ההחלטה על הגישור, מתחיל למעשה החיבור שכן הגישור חייב להיות מוסכם על כל הצדדים, כך גם המגשר - שאותו הם בוחרים יחד - על מנת שילווה אותם בהליך אותו הם מבקשים לעבור.

החיבור הראשוני קיים וכעת, השלב הבא הוא שיחה משותפת עם המגשר והצגת המקרה על כל זוויותיו: כל אחד מהצדדים המעורבים אומר את דעתו ומציג את זווית הראייה שלו על הסכסוך. חשוב מאד להדגיש כי יש כללי התנהגות מאד ברורים ומחייבים בחדר הגישור, שלא מאפשרים זלזול, לעג, חוסר כבוד או בריונות בעת הישיבות.

לאחר השיחה המשותפת עוברים הצדדים לפגישות נפרדות עם המגשר, בהם הם יכולים לומר את הדברים האישיים אשר הם לא רוצים או יכולים לומר ליד הצד האחר.

תוך כדי השיחות האישיות, פעמים רבות, מציע המגשר טיפול רגשי או אחר, שיסייע לכל אחד מהצדדים להתחבר לקשייו ולחוזקותיו, לפתח מודעות עצמית ולקבל כלים לתקשורת מיטבית שיסייעו לצדדים להגיע לפתרון המתאים להם ולהסכם ממקומם הם ומתוך תחושת ביטחון אישי וכוח.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי andibreit לאתר Pixabay]

 לאחר השיחות הנפרדות מתקיימת בדרך כלל שיחה משותפת נוספת בה מנסה המגשר לגשר בין עמדות הצדדים ולהביא את הצדדים .

בהליך גישור טוב, הצדדים מגיעים לפגישות המשותפות כאשר הם מצוידים בכלים לתקשורת מיטבית - בונה ומקדמת.

[לאוסף המאמרים על 'שלטון החוק ומשמעויותיו, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על ניהול המשאב האנושי בארגונים, לחצו כאן]

One thought on “חגית ים: גישור מהו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *