אלי בר און: מהפכה – יכולת תנועה אוטונומית של מכונות וחפצים…

[בתמונה: נהיגה אוטונומית לחלוטין ברחובות סן פרנסיסקו... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Steve Jurvetson לאתר flickr]

[לאוסף המאמרים: 'העתיד כבר כאן', לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

אינני מתכוון לדון בכתבה זו בביטחון, בטילים ובלייזרים; רק בטכנולוגיה שתיכנס לשימוש נרחב בשנים הקרובות ושתשנה משמעותית את חיינו!

רבותי, בשקט ובהתמדה מתחוללת בשנים האחרונות מהפכה טכנולוגית אדירה, בסדר הגודל של המצאת המנוע וניצול החשמל. להערכתי, בתוך כ- 20 שנים, ואולי גם פחות מכך, המציאות של חיינו תשתנה בתחומים רבים.

אנו נאלץ להתאים למציאות החדשה את אורחות חיינו, את מקומות העבודה שלנו, את מקומות המגורים שלנו, ועוד...

המהפכה תתרחש באמצעות הקניית יכולת תנועה אוטונומית למכונות ולחפצים. זאת באמצעות שילוב של 'מוח' במכונות. שילוב של מחשבים חזקים וזעירים, מצלמות ואמצעי חישה, תקשורת רחבת פס, בינה מלאכותית וכד'.

כך לדוגמה, כל המכוניות יהיו ללא נהג; ולכן, הן תהיינה יעילות פי כמה, כי תוכלנה לעבוד 24 שעות ביממה. בנוסף יחסכו כ 90% מתאונות הדרכים - חיסכון אנושי וכלכלי עצום. מס' המכוניות העולמי לרבות מוניות, משאיות, אוטובוסים צפוי לקטון פי 4. אנחנו לא נרכוש מכוניות; ואינני בטוח, שיאפשרו לנו לנהוג במכוניות. נרכוש רק שירותי הסעה והובלה. היעילות שתושג תהיה אדירה, לא תהיה בעיה של פקקים.

מנגד, עשרות מליוני אנשים - שמתפרנסים כנהגים ומתאמי וסדרני תנועה - יאבדו את מקור פרנסתם.

[בתמונה: זמן שינוי... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

המטוסים לא יזדקקו לטייסים (כבר היום הטייסים מיותרים; ויש כבר מוניות מעופפות ללא טייס); האניות יהיו ללא צוות.

אנחנו נערוך את כל הקניות שלנו באמצעות האפליקציה; ונקבל את המוצרים שרכשנו, בשעה שנבקש, לבית או למקום העבודה, באמצעות רחפן (זה מתרחש כעת באמזון); או משאית רובוטית, שתניח את החבילה בזמן ובמקום שנרצה.

גם גם בתעשייה, במלאכה ובחקלאות: כל תהליך מעבר חומרי הגלם והמוצרים המוגמרים והאספקה ללקוחות, יבוצע באמצעות מכוניות ומטוסים רובוטיים. גם כאן מאות מליונים יאבדו את פרנסתם.

מנגד, ייווצרו עשרות מליוני משרות בתחומי התוכנה, הסייבר, הנדסת מכונות והחשמל, ייצור הרובוטים ועוד.

העתיד הזה קרוב ולא ניתן לבלום את התהליך של הקניית יכולת תנועה עצמאית וניווט למכונות. מי שיקדים ויפתח את התחום הזה יזכה ליתרונות כלכליים גדולים. המדינה כגורם שאמור לדאוג לעתיד הכלל חייבת להתייחס לנושא הזה ולהשלכותיו.

צריך לדעת כי כמו בנושא המחשבים, כלכלית ולוגיסטית, בני האדם לא יוכלו להתחרות במכונות האוטונומיות ולכן המציאות הזו תתרחש בין אם נשתף פעולה או נתעלם מהמציאות!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים: 'העתיד כבר כאן', לחצו כאן]

One thought on “אלי בר און: מהפכה – יכולת תנועה אוטונומית של מכונות וחפצים…

  1. בנוסף ליכולת רובוטית משוכללת בשירות האדם בפונקציות שאנחנו מכירים יהיו עוד המצאות שלא מצפים להם. לדוגמא, כשהמציאו את האינטרנט ידעו רק להגיד שזה כלי להעברה יעילה ומיידית של קבצים, ולא ניחשו כמעט כלום מהשינויים שזה חולל בכלכלה ובחברה. באותה מידה, אין לנו מושג לאן יקחו אותנו הפיתוחים הטכנולוגיים של רכב אוטונומי, ורק דבר אחד ברור ומוסכם נוכח מבול החידושים – שאנחנו במהפיכה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *