אלעד רזניק: האגדה על האסטרטג, רב המג, נתניהו

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי KELLEPICS לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן]

מצביעי ימין רבים נוטים לייחס לבנימין נתניהו איזושהי יכולת אסטרטגית מופלאה, שאין לאחרים. מכונת השיווק של נתניהו -שעבדה שעות נוספות לאורך השנים האחרונות - הצליחה להבליט את נסיעותיו התכופות ומפגשיו החוזרים ונשנים עם הנשיא הרוסי; והציגה זאת כהוכחה, כזו או אחרת, להבנתו האסטרטגית של נתניהו.

והנה אתמול התפרסמה כתבה של הכתב הצבאי אמיר בוחבוט שראיין את סא"ל ש' מאגף מחקר. סא"ל ש' הוא רע"נ איראן באמ"ן מחקר והאיש שאחראי בשלוש השנים האחרונות על התיק האיראני בכללותו באגף מחקר, מצנטרפוגות ועד פרסונליזציה.

במהלך הראיון מדבר סא"ל ש' על האיום האיראני ואומר כך: "מלבד הגרעין התפתחו איומים אחרים;. ועליהם, אנחנו מדברים ללא הרף (מפקד כוח קודס - א"ב) קאסם סולימני, הדיוק, הפעילות באזור. בשנים האלה היינו אלו שזיהו שבסוריה מתהווה לנו משהו חדש, התחלנו לצעוק במסדרונות. מדינת ישראל לקחה את האתגר הזה בשתי ידיים והתחילה לטפל בו. זו הצבעה של חטיבת המחקר".

שאלת הכתב: "אתה מתכוון להתבססות בסוריה?". "כן. אנשים שאיתי מזהים את המגמה שמתהווה בקיץ 2017, מצביעים עליה, והשלב הבא זה לבנות מערכה מול הדבר הזה גם בתוך חטיבת המחקר. אחרי שמישהו מעצב ונותן לזה את הסטמפה הצה"לית, מתחילים לפעול".

דהיינו סא"ל ש' למעשה אומר שאף אחד במדינת ישראל לא הצליח להבין את הכוונות האיראניות בסוריה, בין 2011 לתחילת 2017. אמת. עד סוף 2015 האיראנים התקשו מאוד בסוריה; אבל, מה- 30 בספטמבר 2015 - עם הופעת חיל האוויר הרוסי בחמימים - השתנה המאזן הטקטי בסוריה; וההשקעה האיראנית החלה להניב פירות.

[לראיון המלא עם סא"ל ש' בוואלה, לחצו כאן]

מאמצע 2012 מתחילות להיחתם עסקאות כלכליות, רחבות היקף, בין האיראנים לסורים., מי שקרא עיתונות מקומית, מי שטרח לקרוא הבין, שהאיראנים משקיעים משאבים רבים בסוריה; ומתכוונים לקנות בה דריסת רגל כלכלית וצבאית, לטווח ארוך למדי.

המחשבה, שהאיראנים ידלגו על ביסוס מרחב איום נוסף, תלול מסלול (תמ"ס) ואחר, במרחב הסורי - המשמש, בין השאר, כעורף לוגיסטי לחיזבאללה, מנותקת מהמציאות. מה שהבין כל מי שהסתכל החוצה מהחלון והביט צפונה בדאגה, לא הצליחו להבין כל אלו שהתאהבו בחומר מסווג.

הסיבה העיקרית לחוסר היכולת לזהות, בזמן אמת, את המהלכים האיראנים, נעוצה בין השאר באורך כהונתו של ראש הממשלה. מטבע הדברים, כהונה ארוכת טווח מקרינה על דעות כלל המערכות התומכות. אנשים שחושבים בהתאם לפרדיגמה - שמתווים בעלי הדעה - מקודמים אנשים לעומתיים, שמורחקים; והמערכת מכוונת את עצמה לדעת מקבלי ההחלטות, ונכנסת לקיבעון מחשבתי.

[למאמר: 'פרדיגמה, התנפצות פרדיגמות ואפקט פלאנק', לחצו כאן]

נתניהו הוסיף חטא על פשע; ושיעבד את האסטרטגיה הישראלית לטובת צרכיו הפוליטיים. הוא התעלם מסימנים מדאיגים בהתייחס להתנהלות הרוסית, השפעותיה על האיראנים ותוצאותיה; וניסה להרגיע את המערכת עם 1001 הצהרות, גם פנים מערכתית, על הנכונות הרוסית להוציא את האיראנים מסוריה. זה השתלם לנתניהו פוליטית; אבל, המחיר היה הגעת האיראנים לקו הגבול ברמת הגולן, והשתלטות שלהם על התוואי הקרקעי שבין הגבול הסורי עיראקי לבירות.

האיראנים אינם חסרי יכולת בסוריה אם כי בסוריה - הקרובה יותר לישראל - קצת יותר קשה להם להביא את יכולותיהם לידי ביטוי. את ההשפעות של אורך כהונתו של נתניהו על המערכת ואת הסטגנציה שהיא גרמה, כולנו נרגיש בעתיד הקרוב כאשר המזרח התיכון יגיע לנקודת רתיחה שתוביל לפיצוץ אזורי. תחזיקו חזק לדעתם של ראש אגף מחקר ורע"נ איראן אנחנו בדרך.

[לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

2 thoughts on “אלעד רזניק: האגדה על האסטרטג, רב המג, נתניהו

  1. האם באמת התעלם נתניהו "מסימנים מדאיגים בהתייחס להתנהלות הרוסית, השפעותיה על האיראנים ותוצאותיה" שהיו "הגעת האיראנים לקו הגבול ברמת הגולן, והשתלטות שלהם על התוואי הקרקעי שבין הגבול הסורי עיראקי לבירות"?
    או שמא היתה זו תוצאה רצוייה עבורו?
    ייתכן מאד שקירוב האויב משרת את מטרתו ליצר איום בטחוני שיגרום לישראלים להתאחד תחת דגל המלחמה בהנהגתו, אחרי שדגלים קודמים התרפטו מרוב שימוש.

  2. קישקוש. לא כדאי שמנהיג ישאר לאורך זמן כי הוא לא רואה שינויים? מנהיג טוב הוא מנהיג שיש לו יועצים טובים. בשוק הפרטי יש בעלי חברות שנישארים שנים וקונים לעצמם שם, וורן באפט ביל גיטס …..הרבה מאד בעלי תפקידים נשארים 20 שנה בתפקיד בהצלחה.

    אנשים הביאו את הנושא לידיעת ראש הממשלה והוא פעל, מה אתם רוצים שהוא ימציא את הכל בעצמו? איזה קישקוש פוליטי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *