יאיר רגב: תיעוד חקירה כתחליף לנוכחות עורך דין

[התמונה: Prison Break : Photo Jodi Lyn O'Keefe, Leon Russom, Copyright Twentieth Century Fox]

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד.

רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים.

הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

.

*  *  *

אירוע זיוף החקירה בתחנת בת ים, שבו, עורך דין חרוץ הקשיב להקלטת החקירה כביכול, ושמע את הדיווח שנמסר לחוקר טלפונית, שאותו חשוד ש"נחקר" כביכול, היה באותה עת מאושפז בבית החולים, לימד אותנו כמה חשובה הקלטה של חקירה. הקלטות אינן מתבצעות היום בכל חקירה, והמשטרה מחויבת בהם רק במקרים ספציפיים.

[להרחבה אודות פרשת זיוף החקירה על ידי חוקר משטרה, לחצו כאן]

השיטה המשפטית כיום, המאפשרת הרשעה על סמך הודאה, מגלה מתירנות כלפי שיטות חקירה של לחץ ומעודדת הודאות של נאשמים. כתוצאה מכך, חוקרי המשטרה נוטים להעדיף דרכי חקירה המתרכזות בנחקר, במקום לנתב את החקירה לאיסוף ראיות אחרות. לפיכך, מוצע לעגן את חובת נוכחות עורך דין בעת חקירת חשוד, או לחלופין תיעוד החקירה. תיעוד החקירה יהווה חלופה ראויה לשמירה על זכויות החשוד, בהיעדר עורך דין.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית מאתר Pixabay]

הצעת חוק סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים) (תיקון – נוכחות עורך דין בחקירת חשוד), התשע"ה–2015 קובעת כי "נוכחות עורך דין בחקירה - חקירת חשוד בתחנה תתנהל בנוכחות עורך דין; לא נכח עורך דין בחקירה, תתועד החקירה בתיעוד חזותי.

(ב) אם אין לחשוד אמצעים לשכור עורך דין, ימונה לו סנגור ציבורי. (ג) חשוד רשאי לוותר בכתב על הזכות לנוכחות עורך דין בעת חקירתו. (ד) הודאות החשוד שהתקבלו בחקירה ללא נוכחות עורך דין, ללא תיעוד, או הסכמה לפי סעיף קטן (ג), לא יהיו קבילות."

נוכחות עורך דין בעת חקירה היא זכות אשר ראוי כי תהיה מוקנית לחשוד. זכות זו קיימת בבריטניה ומעוגנת בחקיקתה.

[להרחבה, על חשיבות נוכחותו של עורך דין בחקירה, לחצו כאן]

בנובמבר 1993, כתוצאה מחשיפה של סדרת פרשיות שבהן הורשעו נאשמים על סמך הודאות כוזבות, מונתה ועדת גולדברג. אחת ממסקנות הוועדה הייתה כי "יש לפתוח את דלתותיהם של חדרי החקירה לעורכי-דין כבר מן השלב הראשון של החקירה (ובכלל זה שלב התשאול)" (הוועדה לעניין הרשעה על סמך הודאה בלבד ולעניין העילות למשפט חוזר דוח הוועדה פסקה 46 (1994).

מטרת הצעת החוק הנוכחית, להגן על זכותו של החשוד בביצוע עבירה פלילית שלא ליפול קרבן למעשה אלימות משטרתית וכן למנוע פגיעה בכבוד האדם בעת חקירתו. החשש הוא מפני רמיסת החוק בידי מי שמופקדים על אכיפתו, היינו משטרת ישראל. לפיכך, מוצע לעגן את חובת נוכחות עורך דין בעת חקירת חשוד, או לחלופין תיעוד החקירה, כמשמעו בחוק סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים), התשס"ב–2002. תיעוד החקירה מהווה חלופה ראויה לשמירה על זכויות החשוד, בהיעדר עורך דין. הצעות חוק דומות בעיקרן הונחו על שולחן הכנסת במשך כ- 20 שנה ונדחו...

ועד שתתקבל ההחלטה - תתעדו אתם!

כדאי שתדעו: זכותכם המלאה להביא מכשיר הקלטה לחקירה משטרתית, ולהקליט אותה! נכון לבקש את החוקר להקליט, ואם סרב (וגם אם לאו), להקליט את החקירה גם במכשיר שלכם. בתום החקירה, תוכלו לבקש מהחוקר לצרף אותה לתיק.

העשרה 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *