רועי צזנה: סוף סוף תרופה לסרטן צוואר הרחם

[התמונה היא תמונה חופשית מהאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על מחלת הסרטן והמאבק בה, לחצו כאן]

רועי צזנה

המחבר (ראו תמונה משמאל), רועי צזנה, הוא דוקטור לננו-טכנולוגיה; עמית בסדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון באוניברסיטת תל אביב, ומרצה בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון. בוגר קורס המנהלים של אוניברסיטת הסינגולריות ומחבר הספר המדריך לעתיד.

[התמונה משמאל: מאלבום התמונות הפרטי של המחבר]

האתרים של ד"ר רועי צזנה   

*  *  *

הנה חדשות טובות, מהצד השני של העולם: האוסטרלים בדרך למיגור סרטן צוואר הרחם. לא באמצעות טיפולים כואבים, הקרנות או כימותרפיה, אלא באמצעות חיסון פשוט, שעובד עבורם כבר עכשיו.

רוב מקרי סרטן צוואר הרחם נגרמים, מסתבר, מנגיף שנקרא "וירוס הפפילומה האנושי" או HPV בקיצור. הנגיף מגיע לאזור צוואר הרחם בזמן קיום יחסי מין, מדביק את התאים באזור, ולאורך שנים ארוכות עלול לגרות אותם לצאת משליטה ולפתח גידול סרטני.

עצם ההבנה שיש דבר כזה - וירוס שגורם לסרטן - היא דבר די מדהים. אבל החדשות הטובות הן שמהרגע שהבנו שמדובר בנגיף, הבנו גם שאפשר יהיה לעצור אותו. וכך הומצא לפני קצת יותר מעשור חיסון כנגד זני ה- HPV המזיקים ביותר.

[זוהי תמונה חופשית מאתר Pixabay]

האוסטרלים התניעו ב- 2007 תכנית וולנטרית לחיסון נערות מגיל 12 ומעלה, לגמרי בחינם ובבית הספר, מפני וירוס הפפילומה האנושי. החיסון המקורי הגן מפני ארבעה זנים של הנגיף, שגרמו לשבעים אחוזים ממקרי סרטן צוואר הרחם. החיסון המתקדם יותר, שנכנס לשימוש בינואר באוסטרליה, מגן מפני תשעה זנים שגורמים לתשעים אחוזים ממקרי סרטן צוואר הרחם.

את התוצאות אפשר לראות כבר היום: עשור אחד בלבד לאחר התנעת התכנית, מספר הנשים בגילאי 18-24 שנדבקו ב- HPV צנח מ- 22.7% ל- 1.5% בלבד. המשמעות, לפי החוקרת סוזן גרלנד, היא שמספר הנשים האוסטרליות שיפתחו סרטן בצוואר הרחם, אמור לצנוח עד 2050 מ- 3,000 נשים בשנה, לקומץ בלבד [1]. ולפי מחקר חדש שפרסמה, ארבעה זנים של HPV אמורים להיכחד בעשורים הקרובים, אם רק ימשיכו האוסטרלים להתחסן [2].

כמובן, אנחנו לא עומדים להיפטר מסרטן צוואר הרחם לגמרי. גם אם כל האוכלוסייה תתחסן, תמיד יהיו עוד מקרים נדירים בהם הסרטן באותו אזור פורץ באופן ספונטני ובלי קשר לנגיפים כנגדם מחסנים. אבל דמיינו לעצמכם עולם בו אנו מקטינים בתשעים אחוזים את השכיחות של סרטן מכל סוג שהוא - זה העתיד אליו אנו נכנסים במקרה של סרטן צוואר הרחם, וזה עתיד שהיה נראה כמדע בדיוני בתחילת שנות האלפיים. הרפואה התקדמה, ופתאום - הבלתי-אפשרי הפך לאפשרי. אם המדע ימשיך להתקדם ואם אנו נהיה חכמים מספיק להשתמש בפרותיו, צפו לכך שבעשורים הקרובים נתחיל לחסן ולטפל ביעילות בעוד סוגי סרטן רבים. העולם הופך למקום טוב יותר, עבור כולנו. לחיים!   אתם מוזמנים לקרוא עוד על עתיד הרפואה בספרי השולטים בעתיד, בחנויות הספרים המובחרות (וגם אלו שסתם בסדר).

[לאוסף המאמרים על מחלת הסרטן והמאבק בה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות

[1] - https://www.newscientist.com/.../2162906-australias.../ [2] - https://academic.oup.com/.../10.1093/infdis/jiy075/4841780

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *