עוצמה – מילת מפתח

עוצמה מניעה ארגונים

[תמונתו של נתניהו היא רכוש הציבור; התצלום של שי חי הוא צילום מסך של התכנית, בלוג האח הגדול, וואלה]

ימים טובים הגיעו: גם ראש הממשלה מתעסק במורכבות... אתמול התייחס נתניהו לאחד הגורמים החשובים ביותר לניהול ארגונים: למאזן העוצמה.  "אנחנו" - כך הכריז" - "המעצמה השמינית בעולם"! (צזנה, 2016).

הסיבה להכרזה הבומבסטית הזו היה סקר אשר פורסם על ידי אחד מבתי הספר האקדמיים המובילים למנהל עסקים - וורטון של אוניברסיטת פנסילבניה (The Wharton School of the University of Pennsylvania). הסקר יצר מדרג השוואתי (בנצ'מרק) של המדינות העוצמתיות בעולם. להלן החלק העליון של המדרג:

  • ארצות הברית;
  • רוסיה;
  • סין;
  • גרמניה;
  • בריטניה;
  • צרפת;
  • יפן;
  • ישראל;
  • סעודיה...

עוצמה מהי?

המושג עוצמה איננו שכיח בקורסים בפקולטות לניהול, אולם זהו המושג הניהולי החשוב ביותר בתורות המורכבות: היכולת שלי לגרום לאחרים במערכת לעשות את רצוני, גם אם הם אינם רוצים לעשות כן, וגם אם זה סותר את האינטרסים האסטרטגיים שלהם. על כן, עוצמה מניעה ארגונים!

מאבק העוצמה ואופן חלוקתה בין מרכיבי המערכת מתגלים בכל פן של חיינו: בין בני הזוג במשפחה; בין הילדים ובינם לבין ההורים; בכיתות הגן ובבית הספר וגמור ביחסים הבינלאומיים בין מדינות.

אחת ה"מעבדות" אגב, שבהן ניתן ללמוד על מהות העוצמה, מקורותיה והשלכותיה, היא תכנית הריאליטי "האח הגדול". לא ניתן להבין את המתרחש בבית ללא ההבנה ששם המשחק הוא מדרג העוצמה. מי שמתמקם למעלה מבטיח את הישרדותו, ויכול אפילו לכופף את מפיקי התכנית לאפשר לו לעשות את רצונו; ולהפך.

העוצמה מורכבת, לא רק מנתונים אובייקטיביים, אלא גם ממידת הנחישות של בעל העוצמה למצות אותה. כך למשל, ניצל נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, את חוסר הנכונות של הנשיא האמריקני, ברק אובמה לעשות שימוש בעוצמתו, הן במשברים במזרח התיכון והן באוקראינה. הוא, בניגוד לאובמה, לא היסס לעשות שימוש בעוצמה על מנת להבטיח את האינטרסים הלאומיים שלו.

זוהי, אגב, אחת הסיבות שישראל מדורגת גבוה כל כך בסקר של בית הספר וורטון. לאויבי ישראל וליתר המדינות בזירה הבינלאומית נדמה כי ישראל - בדומה לרוסיה - אינה מהססת להפעיל עוצמה, כאשר אינטרסים לאומיים שלה תלויים מנגד. בעוד שבישראל, רבים מאיתנו מטילים ספק בתבונה שבמעשיו של נתניהו, שקרא תגר על הנשיא והממשל בקונגרס, הרי שבעיני הטורקים (כמו גם בעיני מנהיגי מדינות ערב) זוהי עדות לעוצמה הישראלית באמריקה, שאיננה תלויה במנהיג זה או אחר...

עוצמה בארגונים

בארגונים, זיהוי בעלי העוצמה היא סוגיה קריטית. יש ארגונים משלמים כסף רב עבור אבחון סולם העוצמה הארגוני (ראה למטה) על מנת לבנות את סולם השכר שלהם על פיו. הרשימה הזו - הנערכת מידי תקופה - הינה גם מקור לאבחון "טלנטים"; וכלי לאיתור סכנות לארגון, בזמן אמת, כמו קליקות הפוגעות בהשגת מטרותיו, תהליכי היווצרות של ועד עובדים "מתחת לרדאר" וכדומה.

רשימה של בעלי העוצמה בארגון

מאזן העוצמה הוא דינמי ומשתנה

כדאי לו לנתניהו שלא יכנס לאופוריה מסקר העוצמה הנוכחי, כיוון שמאזן העוצמה משתנה כל העת. מומלץ, שייקח דוגמה ממדינה אחרת שהייתה הרבה מעלינו בסולם העוצמה - מטורקיה.

רק לפני מספר שנים הייתה מדינתו של ארדואן על גג העולם, ומנהיגיה "בעטו" בישראל ככלב מצורע. היום, ניתן רק לגחך למראה הדחיפות והתכיפות שבהן מבשרים מנהיגיה, כי הפיוס עם ישראל קרוב; בעוד דוברים ישראלים מצננים את ההתלהבות ומבהירים, שעוד אין התקדמות לנרמול, ושטרם התקבלה הסכמה לדרישות ישראליות (בסוגיית עזה), שבלעדיהן לא יהיה פיוס.

גלגל העוצמה התהפך, וממקום של מעצמה אזורית מובילה ומתחרה על ההגמוניה במזרח התיכון, נקלעה טורקיה למצוקה מדינית:

  • מעמדה בוושינגטון הידרדר מאוד, והיא מקווה שכמו בעבר, תדאג ישראל שאיפ"ק יסייע בידה לשפר את מעמדה מול המנהיגים האמריקניים.
  • הכורדים - המסכנים את שלמותה - הפכו לגורם העיקרי הנלחם בדאעש, וזוכים לתמיכה, הן מהאמריקנים והן מהרוסים.
  • רוסיה - שבנתה מאחז אוטונומי על אדמת סוריה, בסמוך לגבול הטורקי - עושה הכל להתנכל לה, גם מדינית וגם כלכלית, לאחר שהפילה מטוס רוסי שחדר ששמיה.
  • השפעתה בנאט"ו אפסית, ואף הובהר לה, שאם תפלוש לסוריה - ותסתבך בקרבות עם כוחות רוסיים - לא יבואו כוחות נאט"ו לעזרתה;
  • היא מקווה שישראל שתתיר לה מעמד בעזה, שיאפשר לה להיות עדיין רלוונטית במאבק על ההגמוניה במזרח התיכון (מאמץ שהוא לצנינים בעיני נאבקת אחרת על מיקומה בסולם העוצמה - מצרים).
  • היא זקוקה לגז מאיתנו, כדי לגוון את מקורת האנרגיה שלה ולצמצם את תלותה בגז הרוסי.
  • יש לה אינטרס מובהק להקהות את חודה של הברית הישראלית - קפריסאית - יוונית, שמיועדת במידה רבה נגדה.

איך שגלגל העוצמה מסתובב לו...

שיתוף פעולה - הדרך שבה החלשים צוברים עוצמה...

הסקר של בית הספר וורטון מגלה גם את אחת הסיבות החשובות לעוצמה שצברה ישראל: שיתוף הפעולה הבינלאומי שלה, ויצירת הבריתות הבינלאומיות.

שיתוף פעולה היא אופציה שבעלי עוצמה משתמשים בה במשורה. זאת, כיוון ששיתוף הפעולה מעצים את כל הצדדים המעורבים. משמע, בעל עוצמה במערכת מורכבת - המשתף פעולה עם בעלי עוצמה אחרים - בונה למעשה את יריביו העתידיים. עובדה זו נכונה בכל מערכת - מהזירה הבינלאומית עד לארגונים:

  • הדוגמה הקלאסית בזירה הבינלאומית היא מדינות המערב במלחמת העולם השנייה, ששיתוף הפעולה שלהם עם ברית המועצות אפשר לה להתעצם עד שהפכה לאויבת במהלך המחצית השנייה של המאה העשרים.
  • בארגונים ניתן לראות שמנהלים חזקים טורחים לסלק מדרכם כל יורש פוטנציאלי (נתניהו בליכוד וגליה מאור - המנהלת המיתולוגית לשעבר של בנק לאומי - כשתי דוגמאות קלאסיות). הם משתפים פעולה רק עם עם חסידיהם, ואם אחד מהם מתעצם מידי בטעות, הוא מורחק עד מהרה.

נחישות - מרכיב חשוב במאבקי עוצמה

למידת הנחישות במהלך מאבק העוצמה יש חשיבות קריטית. אם אתה תופס את יריבך כפחות נחוש ממך, תוכל לנצחו גם אם עוצמתך נמוכה בהרבה משלו...

המחשה טובה ניתן לקחת מהסרטון שלמטה:

אם תרצו, ניתן להשליך את זה לסכסוך הישראלי פלסטיני. האם האויב תופס אותנו כנחושים?

עד כמה אנחנו באמת עוצמתיים?

תלוי כלפי מי... וגם זה דינאמי ומשתנה...

עוצמתה הנוכחית של ישראל היא פרי הנסיבות, ולא לעולם חוסן. ישראל מצוייה בנחיתות שבלתי ניתנת לגישור במרכיבי העוצמה הבסיסיים שהופכים מדינה למעצמה: שטח ואוכלוסיה. דומה שהטבלה שלמטה אומרת הכל:

המדינה אוכלוסייה שטח (קמ"ר)
סין 1,355,692,576 נפש‏[ 9,596,961 קמ"ר
ארצות הברית 318,892,103 נפש 9,826,675 קמ"ר
רוסיה 142,470,272 נפש 17,098,242 קמ"ר
איראן 80,840,713 נפש 1,648,195 קמ"ר 
תורכיה 81,619,392 נפש 783,562 קמ"ר 
מצרים 86,895,099 נפש 1,001,450 קמ"ר 
ירדן 7,930,491 נפש 89,342 קמ"ר
לבנון 5,882,562 נפש  10,400 קמ"ר
ישראל 7,821,850 נפש 22,072 קמ"ר

אז נא להיכנס לפרופורציות...

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *