פנחס יחזקאלי: חדשנות משבשת – מוצר חדש יוצר צורך חדש

תקציר: חדשנות משבשת או חדשנות פורצת דרך או מוצר משבש (Disruptive Innovation) היא חדשנות - בדרך כלל טכנולוגית - אשר מובילה ליצירת קטגוריות חדשות ושוק חדש, אשר משנים את הסביבה העסקית ובכללותה; ולפיכך, מייצרים צרכים חדשים ודרכי פעולה חדשות להתמודדות עמם. כתוצאה מכך, משתבש השוק הקיים (המסורתי), עד להפיכת הקטגוריה החדשה לדומיננטית תוך דחיקתה והחלפתה של הקטגוריה המסורתית שהופכת ללא רלוונטית...

[בתמונה: מחשב שולחני כמוצר משבש... מחשבים מוצגים במצעד בברלין - בגרמניה המזרחית הקומוניסטית - לרגל חגיגות לציון 750 שנה לייסוד העיר. הצלם: Uhlemann, Thomas. קרדיט: Bundesarchiv, Bild 183-1987-0704-077 / CC-BY-SA 3.0] 

[לאוסף המאמרים על 'חדשנות', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

זהו המאמר הראשון מתוך שלושה העוסק בקושי בקליטתן של המצאות ופרדיגמות, משנות מציאות. למאמר האחר:

*  *  *

החל מה-15 במאי 2023, החל לפעול בסקוטלנד, סוף סוף, קו האוטובוסים האוטונומי הראשון. הקו ימנה בתחילה רק חמישה אוטובוסים, ויורחב בהמשך. הפרויקט מתכוון לשנע 10,000 נוסעים בשבוע, לאורך מסלול של 22.5 קילומטרים. מטרתו 'להרגיל' את הציבור לשינוי ולאחר שתיווצר 'הרגלה', להרחיבו עם הזמן (i-hls, 2023).

מערכת השליטה באוטובוס כוללת מנוע בינה מלאכותית שאוסף מידע מכל אורך האוטובוס, קובע את המיקום המדויק שלו ומחשב את המסלול הבטוח ביותר. האוטובוסים ילמדו את המסלולים באופן מתמשך ויאספו אלפי שעות של מידע בחודש. השירות יהיה יעיל יותר בצריכת הדלק ויספק חוויה נעימה יותר למשתמש. האוטובוסים גם מצוידים במערכות שהופכות את הנסיעה בהם לבטיחותית יותר: בעלת שדה ראיה של 360 מעלות, ויכולה להגיב מהר יותר מבן אדם כשזה מגיע לזמני תגובה. היא כוללת מצלמות אופטיות ורדאר, המיועדים לסרוק את הדרך ולאתר הולכי רגל; להבחין במשתמשי דרך אחרים ולמנוע התנגשויות (i-hls, 2023).

למרות שהטכנולוגיה כבר הבשילה מזמן, מספר תאונות שאירעו עם רכבים אוטונומיים יצרו מחסום פסיכולוגי בציבור נגד החידוש, למרות יתרונותיו על נהג אנושי. גם המחוקקים החלו להערים חסמים נגד החידוש. בבריטניה כולה, כולל בסקוטלנד, יש חקיקה האוסרת הפעלת רכבים אוטונומיים. לכן, תמיד יהיה נהג כונן במושב הנהג, אפילו כשהאוטובוס נוהג בעצמו, כך שאם יהיה צורך להשתלט על ההגה, הם יוכלו לעשות זאת (i-hls, 2023).

השקה זו וודאי תשנה את הדרך בה אנו משתמשים בתחבורה ציבורית, ואנחנו יכולים להיות סמוכים ובטוחים שיתחילו לצוץ שירותים דומים ברחבי העולם בשנים הקרובות (i-hls, 2023). לסוג המוצרים החדשניים הללו - כמו רכבים אוטונומיים, שיוצרים עבורנו צרכים חדשים ומשנים את חיינו - יש שם: 'חדשנות משבשת', וזה נושא המאמר הנוכחי.

[בכתבה: החל מה-15 במאי 2023, החל לפעול בסקוטלנד, סוף סוף, קו האוטובוסים האוטונומי הראשון... לכתבה המלאה ב- i-hls, לחצו כאן]

'חדשנות משבשת' מהי? המשגה

[בתמונה משמאל: 'חדשנות משבשת' מהי? תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Ralphs_Fotos לאתר FIXABAY]

חדשנות משבשת או חדשנות פורצת דרך או מוצר משבש (Disruptive Innovation) היא חדשנות - בדרך כלל טכנולוגית - אשר מובילה ליצירת קטגוריות חדשות ושוק חדש, אשר משנים את הסביבה העסקית ובכללותה; ולפיכך, מייצרים צרכים חדשים ודרכי פעולה חדשות להתמודדות עמם [לאוסף המאמרים על 'חדשנות', לחצו כאן].

כתוצאה מכך, משתבש השוק הקיים (המסורתי), עד להפיכת הקטגוריה החדשה לדומיננטית תוך דחיקתה והחלפתה של הקטגוריה המסורתית שהופכת ללא רלוונטית.

המושג ההפוך מחדשנות משבשת הוא חדשנות תוספתית (אינקרמנטלית), המתייחס לייעול וליצירת מענים חדשים מתוך הידע הקיים (ראו התרשים למטה).

[בתמונה משמאל: 'חדשנות משבשת' מהי? תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Ralphs_Fotos לאתר FIXABAY]

[בתרשים: שני סוגי חדשנות... התרשים: ייצור ידע]

[בתרשים: שני סוגי חדשנות... התרשים: ייצור ידע]

הרכב האוטונומי, שעתיד להפוך את הנהיגה הידנית ללא רלוונטית, הוא רק דוגמה אחת למוצרים משבשים רבים שנוצרו לאורך ההיסטוריה:

דוגמאות נוספות הן, למשל:

  • הבינה המלאכותית היא המוצר המשבש המדובר ביותר ב- 2023: בינה מלאכותית הוא שם מטאפורי לאינטליגנציה - תפיסה, סינתזה והסקת מידע - המודגמת על ידי מכונות, בניגוד לבעלי חיים ובני אדם. זהו מצב שבו מנסים לדמות את יכולות החשיבה האנושית באמצעים טכנולוגיים, למשל, באמצעות למידת מכונה.
  • הטלפון החכם (מחשב שניתן גם לדבר בו), שהחליף את הטלפונים הניידים ה'רגילים'.
  • ניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA, שהוגדר כמוצר משבש ביחס לאבחון הקלאסי, המתבצע על ידי יועצים ארגוניים.

אתם מוזמנים להוסיף עוד ועוד דוגמאות...

[בתמונה: רכב אוטונומי... למרות שהטכנולוגיה כבר הבשילה מזמן, מספר תאונות שאירעו עם רכבים אוטונומיים יצרו מחסום פסיכולוגי בציבור נגד החידוש, למרות יתרונותיו על נהג אנושי. גם המחוקקים החלו ליצור חסמים נגד החידוש. התמונה היא צילום מסך]

למה לוקח ל'חדשנות משבשת', כמו הרכבים האוטונומיים, זמן כה רב להיקלט?

[בתמונה: למה לוקח ל'חדשנות משבשת', כמו הרכבים האוטונומיים, זמן כה רב להיקלט? תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי perianjs לאתר FIXABAY]

הטבע האנושי מקיים מנגנון הגנה שמרני כנגד שינויים בכלל ושינויי פרדיגמות בפרט. מנגנון רב עוצמה זה נקרא על שם הפיזיקאי הגרמני מקס פלאנק (Max Planck).

פלאנק, חתן פרס נובל לפיזיקה (1918), נחשב כמי שתרם תרומה מכרעת להתפתחות המכניקה של הקוונטים, ששינתה לחלוטין את פני הפיזיקה. הוא טען כי פרדיגמה מדעית חדשה מתקבלת רק בקושי רב ובדרך כלל כעבור דור. הסיבה לכך, הסביר, היא שהמאמינים בפרדיגמה ישנה אינם משנים את דעתם בקלות רבה כל כך, גם נוכח עובדות המזימות אותה. אפקט זה של חוסר היכולת לקבל פרדיגמה חדשה בזמן אמת, נקרא על שמו "אפקט פלאנק" [למאמר: 'פרדיגמה, התנפצות פרדיגמות ואפקט פלאנק', לחצו כאן].

והמשמעות? ככל שההמצאה מהפכנית יותר, צריכים יזמיה להבין שהחדרתה תהיה, כפי הנראה, קשה יותר; ומרכיב המזל בה גדול במיוחד! הדבר מחייב 'כיסים עמוקים', התמדה וסבלנות בהקצאת משאבים, ו'חינוך צרכנים' למוצר חדש ולפרדיגמה חדשה.

[בתמונה: למה לוקח ל'חדשנות משבשת', כמו הרכבים האוטונומיים, זמן כה רב להיקלט? תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי perianjs לאתר FIXABAY]

[בכרזה: מהטמה גנדי על תופעת השתנות הפרדיגמות... התמונה היא נחלת הכלל. הכרזה: ייצור ידע]

[בכרזה: מהטמה גנדי על תופעת השתנות הפרדיגמות... התמונה היא נחלת הכלל. הכרזה: ייצור ידע]

[לאוסף המאמרים על 'חדשנות', לחצו כאן] [למושג 'חדשנות טכנולוגית', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה