עופר בורין: תהילים קיג – עקרת הבית

[בתמונה: עקרת הבית... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי ArtsyBee לאתר Pixabay]

[בתמונה: עקרת הבית... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי ArtsyBee לאתר Pixabay]

הפתעה – האישה מושבת על ידי אלוהים בבית, להיות עקרת הבית, ולהיות שמחה בהיותה אם. שורש הרע של התפיסה הזו טמון ביציאה מגן עדן, עת נדונה חווה לעונש כפול – בעצב תלדי בנים ואל אישך תשוקתך והוא ימשול בך...

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על נשים באתר, לחצו כאן]

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

מזמור קצר הנראה תמים, לבד מהפסוק האחרון...

חלק ראשון – שיר הלל "סטנדרטי" לאלוהים:

  • א הַ֥לְלוּ יָ֨הּ׀ הַלְלוּ עַבְדֵ֣י יְהוָ֑ה הַֽלְלוּ אֶת־שֵׁ֥ם יְהוָֽה ׃
  • ב יְהִ֤י שֵׁ֣ם יְהוָ֣ה מְבֹרָ֑ךְ מֵֽעַתָּ֗ה וְעַד־עוֹלָֽם ׃
  • ג מִמִּזְרַח־שֶׁ֥מֶשׁ עַד־מְבוֹא֑וֹ מְהֻלָּ֗ל שֵׁ֣ם יְהוָֽה ׃
  • ד רָ֖ם עַל־כָּל־גּוֹיִ֥ם׀ יְהוָ֑ה עַ֖ל הַשָּׁמַ֣יִם כְּבוֹדֽוֹ ׃
  • ה מִי כַּיהוָ֣ה אֱלֹהֵ֑ינוּ הַֽמַּגְבִּיהִ֥י לָשָֽׁבֶת ׃
  • ו הַֽמַּשְׁפִּילִ֥י לִרְא֑וֹת בַּשָּׁמַ֥יִם וּבָאָֽרֶץ ׃

חלק שני – אלוהים עוזר לעניים:

  • ז מְקִֽימִ֣י מֵעָפָ֣ר דָּ֑ל מֵֽאַשְׁפֹּ֗ת יָרִ֥ים אֶבְיֽוֹן ׃
  • ח לְהוֹשִׁיבִ֥י עִם־נְדִיבִ֑ים עִ֗ם נְדִיבֵ֥י עַמּֽוֹ ׃

ואז, לסיום, אלוהים פונה לענייני הבית: ט מֽוֹשִׁיבִ֨י׀ עֲקֶ֬רֶת הַבַּ֗יִת אֵֽם־הַבָּנִ֥ים שְׂמֵחָ֗ה הַֽלְלוּ־יָֽהּ ׃

[בתמונה: אם הבנים שמחה? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Vic_B לאתר Pixabay]

הפתעה – האישה מושבת על ידי אלוהים בבית, להיות עקרת הבית, ולהיות שמחה בהיותה אם.

[משמאל: ספרה של נעמי רגן: "ואל אישך תשוקתך, שראה אור בהוצאת כתר. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

קראתי פירושי חז"ל למיניהם:

  • חלקם מפרשים את "עקרת הבית" כעם ישראל שאלוהים מושיב אותו בבית (בציון) ואז הוא שמח ומתפתח.
  • חלקם מדברים על "עקרת הבית" כאישה עקרה שיושבת בבית כסוג של הגנה מהחברה שלא אוהבת נשים עקרות, עד שאלוהים משנה את מצבה ואז היא מפסיקה להיות עקרה, מביאה ילדים לעולם והופכת להיות שמחה בגידול ילדיה בבית. הפירוש של האישה העקרה מזכיר מאוד את "תעלולי" הרחם של שרה אימנו, רחל אימנו, אשת מנוח אם שמשון, חנה אם שמואל ועוד (בטוחני ששכחתי מישהי).

[משמאל: ספרה של נעמי רגן: "ואל אישך תשוקתך, שראה אור בהוצאת כתר. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

אבל היום, במאה ה -21, עושים אנשים בפסוק זה ואחרים, שימוש לרעה. שימוש המסביר שמקום האישה הוא בבית. ייעודה הוא להיות עקרת בית ואם הילדים. אלוהים אפילו הופך פה לבן ברית לאותם גברים נצלנים. שמעתי אף פירוש של "ידוען", שהכוונה היא שעקרת הבית היא עיקר הבית ולכן בוודאי שמקומה בבית.

אין בעיני פסול כלל ועיקר בתפקידים אלה, אבל לא ייתכן שהם ישמשו מנהיגי ציבור לדיכוי ואפליה של נשים. שורש הרע של התפיסה הזו טמון ביציאה מגן עדן, עת נדונה חווה לעונש כפול – בעצב תלדי בנים ואל אישך תשוקתך והוא ימשול בך.

לא, לא, לא ולא.

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על נשים באתר, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!    

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *