אלי בר און: הקורונה וקיצור תוחלת החיים

[הקורונה מקצרת את תוחלת החיים שלנו! התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי HaticeEROL לאתר Pixabay]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי HaticeEROL לאתר Pixabay]

[הקורונה קיצרה את חיי האזרח הישראלי, בשנת 2020, בממוצע בערך בכ- 6 חודשים+. אלו ה- 3.5 חודשים, בהשוואה לשנה הקודמת, ועוד 3 חודשים שהפסדנו, מכך שהמגיפה פרצה. האם הנתון הזה סופי? לא. המספרים המצטברים של הנפטרים בשנה זו, מבטיחים את קיצור תוחלת החיים של האוכלוסייה, בשנת 2021, בלפחות 6 חודשים נוספים]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

[כותב המאמר, אלי בר און, הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים.

*  *  *

לאחר זמן וכדרך הטבע, הערפל מתפזר והנתונים הרשמיים מפורסמים. השם המקצועי של הנושא הזה בסטטיסטיקה, הוא תמותה עודפת, והיא מסתכמת בשנת 2020 בהשוואה לשנה הקודמת בכ- 10 אחוזים.

בימים האחרונים פרסם הלמ"ס - הוא המשרד הממשלתי, האמין והמקצועי בתחום הנתונים ההשוואתיים - את נתוני תוחלת החיים לגברים ולנשים בישראל, לשנת 2020, היא השנה, שבה החלה מגפת הקורונה. מסתבר כי תוחלת החיים של הגבר הישראלי התקצרה בכ- 3.5 חודשים, ביחס לשנת 2019.

יש לדעת כי תוחלת החיים בישראל התקצרה לראשונה לאחר עשרות שנים. במצב הרגיל, תוחלת החיים בארץ עולה בקצב רב-שנתי מתמשך, של כ- 3 חודשים בשנה, זה עשרות שנים. המשמעות היא כי בממוצע, אורך חייו של מי שיחיה כאן עוד עשור, יהיה גדול ב- 2.5 שנים, מאורך החיים העכשווי שלנו. הגורמים העיקריים לכך הם, השיפור המתמשך ברמת החיים, באיכות התזונה ובשירותי הבריאות הניתנים לאוכלוסייה.

[הקורונה מקצרת את תוחלת החיים שלנו! התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Syaibatulhamdi לאתר Pixabay]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Syaibatulhamdi לאתר Pixabay]

מסתבר, שמגפת הקורונה קיצרה את חיי האזרח הישראלי, בשנת 2020, בממוצע בערך בכ 6 חודשים+. אלו ה- 3.5 חודשים, בהשוואה לשנה הקודמת, ועוד 3 חודשים שהפסדנו, מכך שהמגיפה פרצה.

האם הנתון הזה סופי? לא. מגפת הקורונה חזקה מאוד גם בשנה זו. מס' הנפטרים בשנה הנוכחית כתוצאה מהנגיף גדול משמעותית מזה שהיה בשנה שעברה. להערכתי המספרים המצטברים של הנפטרים בשנה זו, מבטיחים את קיצור תוחלת החיים של האוכלוסייה, בשנת 2021, בלפחות 6 חודשים נוספים.

מיהם הנפטרים? כמעט כולם אנשים מבוגרים. כ- 91 אחוזים מהנפטרים הם בני 60 ויותר. זאת, למרות ששיעורם באוכלוסיית הנבדקים החיוביים, הוא כ- 10 אחוז בלבד. איך ניתן להגן עליהם בנוסף לחיסון? בעיה.

ומה לגבי הנשים? כצפוי, המין החלש חזק יותר גם בתחום הזה. תוחלת החיים של הנשים כמעט ולא ירדה; אבל מאידך, גם לא עלתה. מכאן שמעשית, גם היא התקצרה בכ- 3 חודשים. מכאן, שהפער בתוחלת החיים, בין הנשים לגברים, גדל לטובת הנשים בכ- 3 חודשים נוספים. בשנת 2021, צפוי שהפער הזה יגדל עוד בלפחות 3 חודשים נוספים.

[הקורונה מקצרת את תוחלת החיים שלנו! התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי mariohagen לאתר Pixabay]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי mariohagen לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

[מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *