עופר בורין: תהילים, פרק פו' – דויד ואלוהים בתפילה פרטית

[מקור התמונה: Photo by eberhard grossgasteiger from Pexels]

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

המזמור הזה, כבר בתחילתו, מצהיר שהוא שונה. הוא לא מזמור, הוא תפילה. ולא סתם תפילה, זו תפילתו של דויד: א תְּפִלָּ֗ה לְדָ֫וִ֥ד...

יש רק עוד מזמור אחד בתהילים (יז') שפותח במילים "תפילה לדויד". יש דמיון מסוים בין המזמורים, אבל, לא אדון בכך.

אז איך נראית תפילתו של דויד מלך ישראל?

שלב ראשון: המבנה הבסיסי הוא בקשה והסבר מדוע יש להיענות לה:

א הַטֵּֽה־יְהוָ֣ה אָזְנְךָ֣ עֲנֵ֑נִי   כִּֽי־עָנִ֖י וְאֶבְי֣וֹן אָֽנִי׃

ב שָֽׁמְרָ֣ה נַפְשִׁי֮    כִּֽי־חָסִ֪יד אָ֥נִי

הוֹשַׁ֣ע עַבְדְּךָ   אַתָּ֣ה אֱלֹהַ֑י הַבּוֹטֵ֥חַ אֵלֶֽיךָ ׃

ג חָנֵּ֥נִי אֲדֹנָ֑י   כִּ֥י אֵלֶ֥יךָ אֶקְרָ֗א כָּל־הַיּֽוֹם ׃

ד שַׂמֵּחַ נֶ֣פֶשׁ עַבְדֶּ֑ךָ   כִּ֥י אֵלֶ֥יךָ אֲדֹנָ֗י נַפְשִׁ֥י אֶשָּֽׂא

 וההסבר הוא שיש איזו קרבה וביטחון של דויד באלוהיו.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי SarahRichterArt לאתר Pixabay]

שלב שני: חנופה:

ה כִּֽי־אַתָּ֣ה אֲדֹנָי ט֣וֹב וְסַלָּ֑ח וְרַב־חֶ֗סֶד לְכָל־קֹרְאֶֽיךָ ׃

ח אֵין־כָּמ֖וֹךָ בָאֱלֹהִ֥ים׀ אֲדֹנָ֗י וְאֵ֣ין כְּֽמַעֲשֶֽׂיךָ ׃

ט כָּל־גּוֹיִ֤ם׀ אֲשֶׁ֥ר עָשִׂ֗יתָ יָב֤וֹאוּ׀ וְיִשְׁתַּחֲו֣וּ לְפָנֶ֣יךָ אֲדֹנָ֑י וִֽיכַבְּד֣וּ לִשְׁמֶֽךָ ׃

י כִּֽי־גָד֣וֹל אַתָּה וְעֹשֵׂ֣ה נִפְלָא֑וֹת אַתָּ֖ה אֱלֹהִ֣ים לְבַדֶּֽךָ ׃

[בתמונה: חנופה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי RobinHiggins לאתר Pixabay]

שלב שלישי: הבטחות לעתיד:

יא ה֘וֹרֵ֤נִי יְהוָ֨ה׀ דַּרְכֶּ֗ךָ אֲהַלֵּ֥ךְ בַּאֲמִתֶּ֑ךָ יַחֵ֥ד לְבָבִ֗י לְיִרְאָ֥ה שְׁמֶֽךָ ׃

יב אוֹדְךָ֤׀ אֲדֹנָ֣י אֱלֹהַי בְּכָל־לְבָבִ֑י וַאֲכַבְּדָ֖ה שִׁמְךָ֣ לְעוֹלָֽם

[בתמונה: מבטיחים... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי truthseeker08 לאתר Pixabay]

שלב אחרון: הכנעת האוייבים:

יג כִּֽי־חַסְדְּךָ גָּד֣וֹל עָלָ֑י וְהִצַּ֥לְתָּ נַפְשִׁ֗י מִשְּׁא֥וֹל תַּחְתִּיָּֽה ׃

יד אֱלֹהִ֤ים׀ זֵ֘דִ֤ים קָֽמוּ־עָלַ֗י וַעֲדַ֣ת עָרִיצִים בִּקְשׁ֣וּ נַפְשִׁ֑י וְלֹ֖א שָׂמ֣וּךָ לְנֶגְדָּֽם ׃

טו וְאַתָּ֣ה אֲדֹנָי אֵל־רַח֣וּם וְחַנּ֑וּן אֶ֥רֶךְ אַפַּ֗יִם וְרַב־חֶ֥סֶד וֶאֱמֶֽת ׃

טז פְּנֵ֥ה אֵלַ֗י וְחָ֫נֵּ֥נִי תְּנָֽה־עֻזְּךָ֥ לְעַבְדֶּ֑ךָ וְהוֹשִׁ֗יעָה לְבֶן־אֲמָתֶֽךָ ׃

יז עֲשֵֽׂה־עִמִּ֥י א֗וֹת לְט֫וֹבָ֥ה וְיִרְא֣וּ שֹׂנְאַ֣י וְיֵבֹ֑שׁוּ כִּֽי־אַתָּ֥ה יְהוָ֗ה עֲזַרְתַּ֥נִי וְנִחַמְתָּֽנִי ׃

[בתמונה: ניצחון והכנעת האויבים... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Peggy_Marco לאתר Pixabay]

זהו. הסתיימה התפילה. מהלך מאוד פשטני וכמעט ילדותי. בתוך התפילה הפשוטה הזו חבוי מאבק אמוני אדיר. 

  • מצד אחד אלוהים הוא אחד מכמה 'אלוהימים': ח אֵין־כָּמ֖וֹךָ בָאֱלֹהִ֥ים׀ אֲדֹנָ֗י וְאֵ֣ין כְּֽמַעֲשֶֽׂיךָ ׃
  •  ומהצד השני הוא אחד ויחיד: י כִּֽי־גָד֣וֹל אַתָּה וְעֹשֵׂ֣ה נִפְלָא֑וֹת אַתָּ֖ה אֱלֹהִ֣ים לְבַדֶּֽךָ ׃

 אז יש כמה אלוהימים או רק אחד? או אולי יש כמה אלוהימים; וזה של דויד הוא גם החזק ביותר; אבל, הוא גם לבדו, בודד, חריג בנוף האלים?

נראה שדויד, שרבים אהבו אותו, והוא לא אהב איש, מצא לו, באלוהיו, את בן דמותו: אלוהים מיוחד, שכמו דויד, הוא שונה ומכאן גם מבודד משאר בני מינו.

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *