עופר בורין: תהילים, פרק סב – אנשים אינם אלא הבל

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

כותב המזמור מוצא מנוחה ומזור לנפשו בשאיפה לאלוהים, ברצון להיות קרוב אליו ובקבלת תמיכה ממנו. אין לו מנוחה אחרת. חברת בני אדם לא מספיקה עבורו. אך ורק אלוהים: ב אַ֣ךְ אֶל־אֱלֹהִים דּֽוּמִיָּ֣ה נַפְשִׁ֑י מִמֶּ֗נּוּ יְשׁוּעָתִֽי ׃ ג אַךְ־ה֣וּא צוּרִי וִֽישׁוּעָתִ֑י מִשְׂגַּבִּ֗י לֹא־אֶמּ֥וֹט רַבָּֽה ׃

 האנשים מכתירים על עצמם מנהיגים ומיד מחפשים דרך לפגוע בהם: ד עַד־אָ֤נָה׀ תְּהֽוֹתְת֣וּ עַל אִישׁ֮ תְּרָצְּח֪וּ כֻ֫לְּכֶ֥ם כְּקִ֥יר נָט֑וּי גָּדֵ֗ר הַדְּחוּיָֽה ׃ ה אַ֤ךְ מִשְּׂאֵת֨וֹ׀ יָעֲצ֣וּ לְהַדִּיחַ֮ יִרְצ֪וּ כָ֫זָ֥ב בְּפִ֥יו יְבָרֵ֑כוּ וּבְקִרְבָּ֗ם יְקַלְלוּ־סֶֽלָה ׃

 בני האדם אינם אלא הבל. שים את כולם במאזניים מול הבל (אוויר), והאוויר יהייה כבד מהם: י אַ֤ךְ׀ הֶ֥בֶל בְּנֵֽי־אָדָם֮ כָּזָ֪ב בְּנֵ֫י אִ֥ישׁ בְּמֹאזְנַ֥יִם לַעֲל֑וֹת הֵ֗מָּה מֵהֶ֥בֶל יָֽחַד׃

כל ההקדמה הזו באה כדי למנוע מהחברה האנושית לסגוד לעושקים ולגזלנים:  יא אַל־תִּבְטְח֣וּ בְעֹשֶׁק֮ וּבְגָזֵ֪ל אַל־תֶּ֫הְבָּ֥לוּ חַ֤יִל׀ כִּֽי־יָנ֑וּב אַל־תָּשִׁ֥יתוּ לֵֽב. 

ומדוע לא לסגוד להם? כי אני שמעתי את דברי אלוהים, כותב המחבר, והרי העיקר שבהם: יב אַחַ֤ת׀ דִּבֶּ֬ר אֱלֹהִ֗ים שְׁתַּֽיִם־ז֥וּ שָׁמָ֑עְתִּי כִּ֥י עֹ֗ז לֵאלֹהִֽים ׃ יג וּלְךָֽ־אֲדֹנָ֥י חָ֑סֶד כִּֽי־אַתָּ֨ה תְשַׁלֵּ֖ם לְאִ֣ישׁ כְּֽמַעֲשֵֽׂהוּ׃ לאלוהים יש עוז (כוח, אומץ); לאלוהים יש מידת חסד; ובאמצעות שני אלה הוא יגרום לכך שכל אדם ישולם כמעשהו.

לצערי, הניסיון מראה שלא כך הדבר. אנשים אוהבים כוח ומעלימים עין ממצבים בהם הכוח נרכש באמצעות עושק וגזל; ולעיתים, אנשי הכוח והשררה, כדי להבטיח את המשכיות המצב, עושים ככל יכולתם כדי לקעקע את מערכות החוק והמשפט שאמורות לאזן אותם.

[בתמונה משמאל: מעלימים עין... מקור התמונה: Photo by Anete Lusina from Pexels]

אז מאחר ולא ניכר שאלוהים באמת גורם לכל אדם לשלם כמעשהו, לא נותר לנו אלא לבטוח במערכות החוק והמשפט, לוודא שהן תהיינה מאויישות באנשים ישרים, חסרי פניות ואמיצים, ולהדוף כל ניסיון לפגוע במערכות האלה.

אהרון ברק: "בזמן שאני יושב במשפט – אני עומד למשפט."

[התמונה המקורית היא צילום מסך מסרטון היו-טיוב: "חסר תקדים - אקטיביזם שיפוטי". הכרזה: 'ייצור ידע']

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *