אלעד רזניק: על מסחר ומיליניאלז

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Claker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

לא מעט אנשים (בעיקר משה השורטיסט) כתבו על אירועי השבוע האחרון בוול סטריט; ומרוב הסברים, רבים לא הבינו... אז בואו ננסה לעשות קצת סדר:

הקורונה בארה"ב פגעה בלא מעט עסקים ובינהם חברה בשם גיים סטופ בחברת אמריקן אירליינס ועוד.

במי היא לא פגעה? היא לא פגעה בקרנות הגידור, המורכבות בעיקר מיזמים זריזים; שהחליטו - שבגלל שהחברות בבעיות כלכליות - זה הזמן למחוץ אותן ולעשות עליהן 'שורטים'.

מה זה שורט? שורט זה למעשה הימור כספי על כך, שערך המניה של חברה מסויימת ייפול. אותם יזמים הם הימרו על שערך מניות גייסטופ ייפול בהיקף של 216% מהערך הנוכחי שלהם. ואם זה יקרה, הם יעשו המון כסף; ויהפכו משהו כמו 15,000 מעובדי הרשת למובטלים.

מישהו הדליף את המידע לקבוצה בשם "הימורי וולסטריט" באתר ראדיט והחבר'ה שם קצת התעצבנו. לכן, הם החליטו שהם קונים מניות של חברת גיים סטופ בשביל להעלות את ערך המנייה ולמחוץ את פוזיציית השורט שקנו כל היזמים בוולסטריט. זה עבד. החברה מראדיט קנו מניות; הערך של גיים סטופ עלה; וביום שני האחרון, קרן גידור בשם מלווין קפיטל איבדה 30 אחוז מערכה או 2 מיליארד דולר; הזדקקה לחילוץ, וסגרה את כל הפוזיציות שורט שלה.

[מקור התמונה: Photo by Olle from Pexels]

העובדה - שאנשים רגילים מהרחוב מכתיבים מה קורה בוולסטריט - באה לא טוב לברוני הממון; והם החליטו על פעולת תגמול. זאת הגיעה ביום חמישי האחרון. הקרן - שחילצה את מלווין קפיטל מה'ברוך' שאליו נקלעה - היא קרן גידור בשם סיטידל. סיטידל מעבירה 40% מהוראות הקנייה שלה דרך ברוקר בשם רובינהוד; עוד 20% דרך ברוקר בשם אינטראקטיב טריידר ועוד 10% דרך אמריטרייד.

ביום חמישי האחרון - אם להאמין לפרסומים השונים - סיטידל העמיסה את עצמה בפוזיציות שורט על מבחר חברות; בינהן, גיים סטופ ואמריקן אירליינס ועוד כמה. היא הרימה טלפון לברוקרים המוזכרים מעלה; הפעילה עליהם קצת לחץ; והללו - באותה שעה, באופן מקרי (!) לחלוטין - סגרו את אופצית הקנייה של המניות; אבל השאירו את אופציית המכירה שלהן.

הלחץ עבד, וערכה של מניית גיים סטופ נחתך ביותר מ- 50%; וממחיר של 435 דולר למניה, היא הגיעה ל- 195 דולר למניה. אבל... החברה מראדיט - שבנתיים הצטרפו אליהם כמה מגדולי המשקיעים בעולם - לא התייאשו. הם לא מכרו את האחזקות שלהם; והקבוצה - שהכפילה את עצמה בין לילה - חזרה לקנות מניות ביום שישי; והעלתה את ערך המניה של גיים סטופ ל- 320 דולר; כשהערך הגבוה, תוך כדי המסחר, מגיע ל 410 דולר למניה.

[מקור התמונה Photo by Markus Spiske from Pexels]

מתחילת החודש הפסידו היזמים בוול סטריט כ- 20 מיליארד דולר; ועוד לא נאמרה המילה האחרונה:

  • רובינהוד - באופן מקרי ביותר - הודיע ביום שישי האחרון על גיוס של כמיליארד דולר ממשקיעים קיימים; ובניהם - סיטידל.
  • חברות הקונגרס AOC וראשידה טאליב - בתמיכה מפתיעה למדי של דונלד טראמפ ג'וניור - נכנסו בחברות שהשעו את אופציית הקנייה במסחר.
  • הציבור האמריקאי הזדעדע מכך שאפשר לעשות שורטים על היקף של 140% מערך המניות המונפקות.
  • ה- SEC הודיע שיבחן את הגבלת המסחר לאדם הפשוט;
  • ושתי תביעות ייצוגיות הוגשו נגד חברת רובינהוד וחברת אינטראקטיב טריידר בבתי המשפט בניו יורק וטקסס.
  • ללא שום קשר, גוגל הסירה 100,000 סקירות שליליות על רובינהוד מהאתר שלה; ופייסבוק סגרה פורומים של סוחרים קטנים, בעוון הפרת תנאי הקהילה.

המלחמה הזאת רק מתחילה...

ויש גם נקודה יהודית לקינוח: רבים מבכירי קרנות הגידור הם יהודים; מה שייתן וודאי רוח גבית לתיאוריות קונספירציה  על מעללי היהדות העולמית...

[לאוסף המאמרים על תיאוריות קונספירציה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *