אלי בר און: המערכה בנגורנו קרבך – סיכום ביניים

[בתמונה: המערכה בנגורנו קרבך. החימוש המונחה המדויק גרם לשינוי ביחסי הכוחות... התמונה היא צילום מסך]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים.

זהו מאמר שלישי מתוך שלושה על מלחמת נגורנו קרבך. המאמרים הקודמים: 

*  *  *

המערכה בנגורנו קרבך נותנת לנו הצצה לשדה הקרב העתידי. החימוש המונחה המדויק גרם לשינוי ביחסי הכוחות; וגם אנחנו חייבים להפיק לקחים.

האם המלחמה הזו - שמתקיימת בחודש האחרון לא רחוק מכאן - נסתיימה? סביר, עדיין לא ברור. כעת מתנהל בין הצדדים מו"מ במוסקווה, בחסות הנשיא העוצמתי של רוסיה ולדימיר פוטין, ממנו חוששות, הן אזרביג'אן והן ארמניה; התלויות שתיהן, כלכלית ובטחונית, במעצמה הרוסית.

נראה כי יש סיכוי לסוג של הסדר, לפחות זמני.

.

אבל, מה זה מעניין אותנו?

המלחמות בשנים הקודמות בין ארמניה לאזרבייגאן הסתיימו בעליונות של ארמניה. זאת למרות שאזרביג'אן גדולה, מאוכלסת ועשירה משמעותית יותר. הצבא הארמני היה טוב יותר, משמעותית, בעיקר בגלל האיכות של החיילים והמפקדים. הטכנולוגיה של אמצעי הלחימה, טנקים, מטוסים ותותחים של הצדדים הייתה זהה. להערכתי המצב הזה של היתרון האיכותי של החיילים הארמנים מתקיים גם היום.

אבל האזרים ניצחו במערכה הזו; וארמניה עתידה לשלם מחיר יקר. יתכן ותאבד את השליטה במחוז המורד, נגורנו קרבך שהוא, מבחינת החוק הבינלאומי, חלק של אזרבייג'אן. 

מדוע האזרים ניצחו הפעם ובגדול וגרמו לרוסים להתערב דיפלומטית ולהציל את הארמנים, בני חסותם?

בגלל הטנקים והמטוסים? לא, הם לא היו משמעותיים במלחמה הזו. הם ניצחו מאחר והאזרים השתמשו הפעם בחימוש מונחה מדוייק: מל"טים מתאבדים וטילי קרקע קרקע כבדים ומדויקים; שיתכן - כך כותבים מקורות זרים, שחלקם מיוצרים במדינה מזרח תיכונית, המוכרת לנו היטב - היכו בארמנים; ושברו את כוחם ואת רוח הלחימה שלהם. הנשק הזה היכה בנקודות התורפה של המורדים הארמנים במחוז המורד; וגם בעומק שיטחה של ארמניה. לארמנים נגרמו אבדות כבדות והם איבדו שטחים יקרים.

[בתמונה: לורה או LORA (ראשי תיבות באנגלית של LOng Range Artillery), הוא טיל קרקע-קרקע מתוצרת מפעל מלמ של התעשייה האווירית לישראל. זהו טיל לטווח של עד 400 ק"מ, בעל מנוע דלק מוצק ודיוק מרבי (CEP) של כ-10 מטרים. ביוני 2016 פורסם[4] שאזרבייג'ן מחזיקה בטילי לורה כתגובה להתחמשות ארמניה בטילי איסקנדר. ככל הידוע, נעשה בטיל שימוש מבצעי ראשון בשנת 2020, במהלך הקרבות בנגורנו קרבאך [ויקיפדיה: לורה (טיל)]]

הלקח שלנו חייב להיות ברור: מלחמות העתיד יוכרעו ע"י חימוש מונחה מדויק שיונחת על האתרים החיוניים בעורף, על האזרחים ועל הכוחות בשטח. האמצעים הנ"ל נמצאים גם היום ברשות אויבינו; ויגדלו בשנים הבאות, בכמות גדולה פי כמה וכמה.

מי שלא יהיו בידיו גם אמצעים הגנתיים רבים בכמות ובאיכות, אמצעים שיוכלו לנטרל את החימוש הזה ישלם מחיר יקר מאוד במלחמה שסביר מאוד שתהיה כאן במוקדם או במאוחר. זה גם יהיה מצבו של מי שלא יהיה ברשותו חיל טילים מדויקים שכולל גם מל"טים מתאבדים שיוכלו גם לפגוע בנקודות תורפה של האויב וגם לנטרל במהירות חלק ניכר מהמערך ההתקפי המדויק שלו.

[בתמונה: ה- Hero-400EC הינה מערכת חדשנית, אלקטרונית-אופטית / אינפרא-אדומה (EO / IR), מדויקת וחד-משמעית, עם מערכת ההפעלה המחודשת, שיכולה לאתר, לעקוב אחר ולהכות יעדים סטטיים ונעים ברמת דיוק גבוהה. התמונה: היצרן]

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *