אלי בר און: אל תתכוננו למלחמה שהייתה!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי GDJ לאתר Pixabay]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

ההיסטוריה העולמית וגם שלנו הוכיחה שוב ושוב, השגיאה והמחדל הגדולים ביותר הם להתכונן למלחמה שהייתה. לכן, יש לדרוש מהאחראים על ביטחוננו בממשלה ובמערכת הביטחון לצאת, ומיד, מהקיפאון ומאזור הנוחות בו הם נמצאים שנים רבות ולבנות את צה"ל לפי האתגרים העתידיים!

אני כותב זאת למרות שאיני משוכנע כלל ועיקר כי צה"ל והממשלה שמופקדת עליו מוכנים להתמודדות מוצלחת עם האתגרים הנוכחיים; ובייחוד בתחום המוזנח של הגנה על העורף נגד רקטות וטילים.

סביר מאוד להניח כי אם תפרוץ מלחמה כוללת בינינו לבין איראן והמליציות שלה, נחווה אבדות כבדות ונזקים אדירים.

[להרחבת המושג: קיפאון/סְטַגְנַצְיָה, לחצו כאן]

אז כיצד יראה שדה הקרב העתידי?

המגמות והכיוון של הפיתוח העולמי של הנשק והחימוש המתקדם ברורים מאוד; ובכל הכבוד לתעשייה הביטחונית החשובה והמפוארת שלנו, הם לא נקבעים כאן. הם נקבעים ע"י המעצמות הגדולות בעולם, ארה"ב, רוסיה וסין.

מהפיתוח שמתבצע בשנים האחרונות בתחום אמצעי התקיפה, בולט יותר מכל הכיוון הבא: כל החימוש היבשתי הכבד החל מהפצמ"רים בקוטר של 120 מ"מ ומפגזי הארטילריה ועד לטילים הכבדים ביותר יהיו בעוד 10 עד 20 שנים לכל היותר חימושים מדויקים מאוד. כתוצאה של הנ"ל כאשר כל הפגזים, הטילים והמל"טים המתאבדים שישוגרו, במידה ולא יושמדו טרם שיגורם על הקרקע ולא ייורטו במהלך תנועתם באוויר לכיוון היעדים שלהם יפגעו בוודאות במטרות המתוכננות מראש, המטרות החשובות ביותר.

[צילום: Darrin Russel / USAF]

ברור שיתפתחו מס' תהליכים:

1,

יגדל משמעותית משקלם של החימושים הכבדים וארוכי הטווח, כדי להשיג את הנזק וההרג המרבי. מדוע? כי היתרון הגדול הזה מושג ללא כל תוספת של עלות כלכלית למעשה תוך חיסכון כלכלי משמעותי. זאת למרות שהחימוש המדויק צפוי שיהיה יקר במקצת מהחימוש הסטטיסטי.

ברור כי גם עשירית מהכמות החימושים המדויקים בהשוואה לכמות החימושים הסטטיסטים הנוכחית, יעשו עבודה גדולה יותר ממאות אלפי החימושים הסטטיסטיים הכבדים הנוכחים שמשוגרים ו כ 95% מהם מחטיאים את המטרה.

2,

יהיה צמצום ניכר במספר כלי הנשק היבשתיים הכבדים, שמשגרים את החימושים הכבדים; וגם במספר המסגרות הנלוות והתומכות: מעט מאוד תותחים. משגרי טילים ומל"טים תוקפים יעשו עבודה טובה וקטלנית יותר פי כמה וכמה מזו של אלפי הטנקים, התותחים וספינות המלחמה. גם כאן יושגו חיסכון כלכלי ניכר ויעילות לוגיסטית משופרת.

[סוף עידן כלי המלחמה הכבדים? התמונה היא צילום מסך מהסרטון: Black Night Challenger 2 upgrade main battle tank MBT modernization program BAE System for UK MoD]

3,

יקטנו הנחיצות והשימוש בחילות האוויר, שהם היום עיקר הכוח הצבאי שעושה את המלחמה. בטווחים הקצרים והבינוניים, החימוש המדויק היבשתי יהיה יעיל משמעותית, יעיל הרבה יותר וזול פי 10 מהשימוש במטוסים יקרים.

אז איך מתמודדים?

כיצד ניתן להתמודד עם המצב המסוכן הזה בו כל העורף שלנו, המתקנים החיוניים וגם הכוחות בשטח יהיו פגיעים לאש מדויקת ורבת עוצמה?, גם של ארגוני טרור חסרי עקבות.

  1. בניה נרחבת של מקלטים: הממ"דים והאזורים המוגנים שברשות מרבית הדירות והמתקנים הציבוריים לא יצליחו להגן נגד טילים מדויקים כבדים.
  2. הקמת חיל טילים מדויקים גדול וכן שימוש נרחב מאוד בפגזים מדויקים וארוכי טווח כמו גם בתותחים ארוכי טווח. זה האמצעי היעיל ביותר להשמדת משגרי טילים על הקרקע, יעיל הרבה יותר ממטוסים בעיקר בגלל זמן התגובה המהיר.
  3. יש לפתח ולהצטייד במערך גדול מאוד של הגנת לייזר רב עוצמה: בשלב הראשון מערך יבשתי ולאחר מכן מערך לייזר מוטס אווירי ליירוט בטווחים רחוקים, יירוט שיתבצע מעבר לגבולות המדינה.

 זה הפתרון היחיד להגנה יעילה על העורף האזרחי, המתקנים החיוניים וגם על הכוחות בשטח.

טילים נגד טילים לא יוכלו להתמודד עם ההיקף האדיר והמסוכנות של החימוש המדויק שאני חוזר חייבים ליירט את כולו ושחלקו גם יהיה חימוש מהיר מאוד ומתמרן כך שהיירוט כאן אינו אפשרי באמצעות טילים. גם כאן בולט היתרון הכלכלי האדיר של הלייזר.

יירוט באמצעות לייזר עלותו נמוכה פי 100 או לעיתים גם פי 1000 מעלות היירוט באמצעות טילים.

מקורות והעשרה

One thought on “אלי בר און: אל תתכוננו למלחמה שהייתה!

  1. נכון – ובנוסף לכך:

    – מינהור של תשתיות שו"ב ומפקדות ועוד.
    – הכנת העורף לתפקוד מהבית ללא נסיעות, בתפקידים רבים, כולל אקדמיה ועוד ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *