אלי אבידר: אין דבר כזה, "מומנטום חיובי"

[בתמונה: אין דבר כזה 'מומנטום חיובי' במשא ומתן עם בני ערב... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Peggy_Marco לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על משא ומתן, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

המילה "מומנטום" מפורשת במילוג כ"תאוצה של תהליך, התפתחות בתנופה". במושג הזה מרבים להשתמש מקבלי ההחלטות הישראליים; והוא אחד הסימפטומים לפער שבין שבין פרדיגמת החשיבה המזרחית-ערבית, לפרדיגמת החשיבה המערבית שלנו.

הדרך הטובה ביותר להבהיר, מהו מומנטום חיובי, היא דרך הביטוי ההופכי, מומנטום שלילי. בחרתי להמחיש זאת מתוך המאמר "איך ליצור מומנטום חיובי" באתר 'עולם חדש', שנכתב על ידי 'אבישי':

"אחד הדברים הכי חשובים בחיים הוא יצירת מומנטום. בכל רגע אנחנו בוחרים באופן לא מודע באיזה סוג של מומנטום אנחנו. למשל - מומנטום שלילי. מאוד קל להיכנס אליו. מספיק שיגידו לנו דבר מסוים שיעשה לנו רע וכבר אנחנו נכנסים אליו. פתאום אנחנו נמצאים במדרון חלק ורואים את הכול בצורה שלילית, מקטינים שוב את המטרות שלנו, שוב לא מאמינים בעצמנו וביכולות שלנו וגורמים לנו לאבד את עצמנו".

מומנטום שלילי - אנחנו נותנים את השליטה בעצמנו למומנטום. איך זה עובד? משהו רע קורה לנו, באופן אוטומטי אנחנו מקטינים את כל מה שיש לנו... הכול פתאום נראה לנו לא טוב ולא מתאים. כשאנחנו במומנטום שלילי - אנחנו תמיד רואים מול העיניים את המקום הנמוך ביותר כיעד ואת הנקודה הגבוהה כמקום רחוק ובלתי אפשרי".

"מומנטום חיובי לעומת זאת - מעלה אותנו למעלה. במומנטום חיובי - אנחנו רואים את הנקודה הגבוהה בחיינו כאפשרית וברת השגה. במומנטום חיובי אנחנו כל הזמן עולים עוד ועוד. אנחנו נמצאים בלופ חיובי"...

[עוד על מומנטום שלילי ומומנטום חיובי באתר 'עולם חדש', לחצו כאן]

'שורת המחץ' במאמר באה בסוף: "בעלי מומנטום חיובי תמיד ינצחו בעלי מומנטום שלילי, מסיבה פשוטה. הם רואים את הנקודה הגבוהה כאפשרית".

אז זהו שלא ביחסים בין לאומיים! שם, מומנטום חיובי לא עובד, בטח לא עם מדינות ערב!

שוב אנחנו חוזרים לספרו החשוב של המזרחן ואיש משרד החוץ לשעבר, אלי אבידר,"התהום - מה באמת מפריד בינינו לבין העולם הערבי", שראה אור בהוצאת אגם ב- 2011 (אלי אבידר משמש היום כחבר כנסת מטעם מפלגת 'ישראל ביתנו'), שעוסק בהבדלים שבין פרדיגמת החשיבה המזרחית לפרדיגמת החשיבה המערבית. 

[בתמונה למעלה: כריכת ספרו של אלי אבידר, "התהום. מה באמת מפריד בינינו לבין העולם הערבי", שראה אור בהוצאת אגם ב- 2011. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגןמקור תמונתו של אלי אבידר מימין: פייסבוק]

בספר, מקדיש אבידר פרק שלם - תחת השם: "שלום זה עניין יחסי" - להבדלים בהתייחסות המנהיגים - בשני הצדדים - לסוגיית המומנטום החיובי,  (אבידר, 2011, עמ' 46-44).

אבידר טוען כי "אצלנו, אם מקיימים שיחות... הן הופכות לחזות הכל: איננו תוקפים יותר שום נושא, הטענות נגד הצד האחר - בתחומים ביטחוניים כלכליים וחברתיים - אינן נשמעות, והכל בשם שמירת המומנטום החיובי. אפילו אי עמידה בהסכמים של הצד האחר והפרות נוספות "נבלעות" על ידנו, ואינן זוכות לתגובה חריפה".

לעומתנו, הפלסטינים למשל, יכולים לנהל שיחות קירבה באווירה טובה; אולם, "אם האינטרס שלהם הוא לעצור את כניסתנו ל- OECD למשל, הם יפעלו במקביל לעשות כן... (הם) ידברו איתנו; ובנשימה אחת, יבקשו ממדינות ערב להגיש למועצת האו"ם הצעות החלטה בגנותנו; יצאו בקמפיין החרמת מוצרי התנחלויות כדי להעצים את הדה לגיטימציה שלהן וימשיכו להפעיל את כל מנגנוני הלחץ, כאילו אין משא ומתן. מבחינתם, אין קשר בין הדברים בשל אותה מדיניות רב ממדית, המושרשת בתרבותם כל כך" (ההדגשות שלי, פ"י).

המצרים יכלו בעבר, לאורך זמן להעלים עין מהברחות הנשק לרצועה, ולא סברו שזה עומד בסתירה להסכם השלום, שעליו הם חתומים עם ישראל. הם שינו מדיניות רק כשהבעיה חזרה אליהם כבומרנג ופגעה באינטרסים שלהם.

"גם ירדן יכולה לקיים איתנו קשרים דיפלומטיים ואסטרטגיים ענפים במציאות של שלום בין המדינות, אך הדבר לא יפריע למלך עבדאללה לתקוף את מדיניות ישראל בראיונות בעיתונות הבינלאומית, כאשר הוא רוצה למצב את עצמו ואת ירדן כשחקנים חשובים במזרח התיכון"

[תמונתו של המלך עבדאללה משמאל נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי World Economic Forum. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 2.0]

אבידר טוען כי "אף שקשה לישראל לקבל גישה זו, עלינו להבין שמדובר במסד שעליו מושתתת מדיניותם של עמי האזור. זה לא אישית נגדנו; ועם תנאי בסיסי זה עלינו ללמוד להתמודד, להתנהל ולתמרן בו לשם השגת האינטרסים החשובים ביותר עבורנו: האינטרסים הלאומיים של ישראל."

"מדינות ערב מנהלות מדיניות של דיפלומטיה רב גוונית ומלאת סתירות. המזרח התיכון מעולם לא התנהל בגוונים של שחור ולבן, ואין לצפות כי הצד האחר ינהג כמונו. עלינו להפוך לשחקים יעילים, ולא נאיבים או חד ממדיים, במשחק הדיפלומטי האזורי והבינלאומי, אך עם זאת, עלינו להפסיק להתעלם מהפרת הסכמים של השותף למשא ומתן, רק עקב הרצון לשמור על מומנטום חיובי. הצד האחר מעולם לא עשה זאת, וככל הנראה גם לא יעשה!"

(אבידר, 2011, עמ' 46-44)

 

[מקור תמונתו של אלי אבידר: פייסבוק]

[לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על משא ומתן, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

3 thoughts on “אלי אבידר: אין דבר כזה, "מומנטום חיובי"

  1. Pingback: משא ומתן באתר 'ייצור ידע' | ייצור ידע

  2. היגיון הפוך תמיד ימצא כמה נקודות לחבר לתזה שלו. זה שווה לא יותר מהאמת האלטרנטיבית של טראמפ.

    • הלוואי והיית צודק… וזה לא קשור לפוליטיקה, לימין ולשמאל.
      באסטרטגיה נכונה ניתן להשיג כמעט כל מטרה.
      מבחן פשוט: מצא מזרחן אחד שאומר אחרת…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *