אלעז רזניק: ליטא – הצעד הבא של פוטין?

[תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Book Catalog לאתר flickr]

בחודש אוקטובר הכריז הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, על כוונתו לפרוש מהאמנה לפירוק נשק גרעיני לטווח בינוני (INF), משנת 1987. הנסיגה האמריקאית מה- INF מעמידה את נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין לפני מרוץ חימוש שהוא לא יוכל לעמוד בו כלכלית.

על מנת להימנע מההשפעות של אותו מרוץ חימוש; ולזרוע בילבול אצל יריבו, פוטין צריך להפעיל לחץ על האמריקאים. הדרך שלו לעשות זאת כפי הנראה תהיה לתקוע טריז בין חברות ברית נאטו, ע"י ניסיון להפיכת מדינה נוספת למדינת חסות; בדומה לחלקים באוקראינה.

פוטין צריך למהר. הבחירות בארה"ב מעבר לאופק. לתוצאות הבחירות יהיו השפעות נרחבות גם על מערך היחסים הפנימי בין חברות ברית נאטו. כמה שסועה הברית? אפשר לראות במפרץ הפרסי. ברית נאטו לא מצליחה לארגן כוח אחוד שיגן על התעבורה הימית במפרץ; וכרגע, מדובר על כוח אמריקאי מחד גיסא; וכוח אירופאי מאידך גיסא.

[בתמונה משמאל: ולדימיר פוטין כבריון... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי irikzone לאתר Pixabay]

על מנת להוציא את תוכניתו לפועל, פוטין צריך לעשות שני דברים עיקריים:

1. 'לחמם' את המצב במפרץ הפרסי ולהפנות את תשומת הלב של מדינות ברית נאטו למתרחש במפרץ. הדבר כבר קורה בפועל, ואפשר לראות את זה בהידוק היחסים הצבאיים בין רוסיה לאיראן; בהתחייבות לתרגיל ימי משותף במפרץ הפרסי לפני סוף השנה; ובפריסת מערכת הטיראדה (מערכת ל"א) לחופי המפרץ הפרסי. המערכת הועברה לאיראנים בתחילת אוגוסט 2019 דרך נמל גילון. להידוק הברית עם האיראנים יהיו השפעות רחבות למדי על המתרחש בסוריה. צפו למתקפת קסם רוסית על חשיבות בטחונה של ישראל לאמא רוסיה, ובלה בלה בלה.

[בתמונה משמאל: ולדימיר פוטין כבריון... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי irikzone לאתר Pixabay]

2. קמפיין לעידוד המיעוטים האתניים הרוסים במדינת היעד שפוטין ייבחר. תקיפת סייבר רחבת היקף במדינת היעד. פשיטות של חיילים רוסים חסרי מדים על מבחר יעדים במדינת היעד. את כל הצעדים הנ"ל פוטין עשה באוקראינה. פוטין בונה על כך שחילוקי הדעות בין המדינות החברות בברית נאט"ו; ותשומת הלב שמופנית למפרץ הפרסי, תמנע מהמדינות את הפעלת סעיף ההגנה ההדדי של הברית האטלנטית; וצעדו יעבור בשתיקה.

[בתמונה: המוזיאון הלאומי למדעים בווילנה. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Rimantas Lazdynas. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

מי תהיה מדינת היעד שבה ייבחר פוטין?

להערכתי ליטא. מיקומה האסטרטגי של ליטא מבטיח את יציאת המדינות הצפוניות יותר מברית נאט"ו ומאפשר לפוטין שליטה טובה יותר על הנורד סטרים 2 (צינור הגז טבעי בין רוסיה לגרמניה, העובר לאורך קרקעית הים הבלטי).

[מפת צינור הגז רוסיה - גרמניה (בנורדסטרים) נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Samuel Bailey. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 3.0]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *