יוסף זהר: אבוי לנו אם כך חוקרים אמא בישראל

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Alexas_Fotos לאתר Pixabay]

ד"ר יוסף זהר, הינו עמית מחקר בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן; ועמית הוראה, החוג לקרימינולוגיה, אקדמית גליל מערבי. מחקרו לתואר שלישי, "משפט פלילי בצל המיקוח – השפעת עסקאות הטיעון על המשפט הפלילי", נערך במסלול הרב-תחומי של אוניברסיטת חיפה, בהנחייתם של הפרופסורים ישראל אומן, אורן גזל-אייל ואלון הראל. יוסף הואשם ברצח שלא היה, ישב במעצר שלושה חודשים באבו-כביר וארבע וחצי שנים (!) במעצר בית עד שזוכה זיכוי מלא מכל אשמה.

לאחר מאבק של ארבע שנים נוספות, הפרקליטות ומשטרת ישראל פיצו את זוגתו ואותו על הנזק והעוול שגרמו להם.

*  *  *

קריאת דבריו של פרופ' מאוטנר, במאמרו בעיתון 'הארץ', אבוי לנו אם כך חוקרים ראש ממשלה, מלמדת שאופן חקירת המשטרה לא השתנה, לא נלמד דבר ולא הופקו לקחים מאז זוכיתי בנובמבר 2007, זיכוי מלא פה אחד מאישום ברצח שלא היה.

סמוך להתחלת חקירתי במרץ 2003, זוגתי נחקרה. עם כניסתם של החוקרים לחדר החקירה הכריזו מיד שהיא חשודה בסיוע לרצח; ואם לא תשתף עימם פעולה, עובדות סוציאליות הממתינות להוראה מהם, ייקחו את בנותינו (שהקטנה בהן הייתה בת שלושה חודשים) למשפחות אומנה (לא לסבא וסבתא! הם הדגישו), והיא תישלח למעצר. הם שטחו בפניה את טיעוניהם בכעס ובצעקות ואחד אף הכה שוב ושוב בכוח על השולחן שהיה בחדר.

[למאמר המלא של מני מאוטנר ב'הארץ', לחצו כאן]

באמצע החקירה לערך, מצא צוות התביעה שליווה את התיק, את השיחה שיצאה מביתו של אבי בליל מותו אל ביתי, שיחה בה נקראתי על ידי המטפל להגיע במהרה. החוקרים הסתירו את התגלית ממני, והתובעת הסתירה זאת משופט המעצרים. כשלא נמצאה השיחה עליה המטפל ואני סיפרנו בנפרד, הדבר הוצג כראייה לכך ששיקרנו ותיאמנו בינינו גרסאות, ומשנמצאה השיחה, ראוי היה שתגרום למערכת לחשוב על הכול מחדש ולעדכן את הנחקרים ואת בית המשפט. עדכון בזמן אמת על ממצא זה היה עשוי למנוע את הגשת כתב האישום ולעצור את החורבן שהתרחש על משפחתנו בעקבותיו.

את עדותנו המפורטת מסרנו בכתב ובעל פה לשרי המשפטים כולל הנוכחי בהיותו חבר כנסת. כפי שאמרנו להם, "איננו יודעים לומר מה היה חסר כדי שאנו נודה בדברים שלא עשינו. אנו בטוחים שאם לא היינו עומדים בלחצים, וללא תמיכת המשפחה והחברים, לא היינו נמצאים כאן היום כדי לנסות לעורר מודעות לסכנה שבהסתמכות על הודאה, וכדי לקרוא לכם לתקן את החוק באופן שיחייב את המערכת לפעול כך שהאמת המשפטית תחתור להתקרב לאמת העובדתית."

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *