רועי צזנה: עם כוח גדול באה גם אחריות גדולה…

[בתמונה: Subi (Zamora) Reef in November. CreditPhilippine Daily Inquirer]

רועי צזנה

המחבר (ראו תמונה משמאל), רועי צזנה, הוא דוקטור לננו-טכנולוגיה; עמית בסדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון באוניברסיטת תל אביב, ומרצה בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון. בוגר קורס המנהלים של אוניברסיטת הסינגולריות ומחבר הספר המדריך לעתיד. 

[התמונה משמאל: מאלבום התמונות הפרטי של המחבר] 

האתרים של ד"ר רועי צזנה   

*  *  *

בואו נעזוב לרגע את הרכבים האוטונומיים, הרחפנים, הבינה המלאכותית וכל זה, ונחזור לבסיס. זה מה שסין עשתה בשנים האחרונות: היא תפסה שבע שוניות בים סין הדרומי, והפכה אותן לאיים מלאכותיים. היא יצקה יסודות בטון ופלדה, חפרה מחילות תת-קרקעיות, וריצפה את האיים המלאכותיים במסלולי נחיתה והמראה למטוסים, בהאנגרים לכלי טיס, בתחנות תקשורת, בבניינים מרובי-קומות ובמגדלורים. אה, כן, וגם בתותחים, ליתר ביטחון. 

יש הרבה דיבורים על כך שסין מנסה לפלוש לשטחים שלא שלה, להפר אמנות בינלאומיות וכן הלאה. אבל בראייה היסטורית, מה שמעניין אותי באמת זה לראות את השפעות האדם על האנתרופוקן - התקופה הגיאולוגית החדשה בה האדם (אנתרופו) הוא המשפיע העיקרי על כדור-הארץ. אנחנו לוקחים את השוניות - מבנים שהתהוו לאורך אלפי השנים האחרונות - והופכים אותן תוך שנים ספורות לאיים מלאכותיים שמשרתים את האדם. אנו יוצרים יבשה בלב ים, ומעלימים את מה שהיה קיים שם קודם.  

אם יש דבר אחד ללמוד מהאיים המלאכותיים האלו, הרי הוא שהאדם קיבל כוח עצום במאה השנים האחרונות, יותר מאי פעם. וזה מצוין - אנחנו יכולים סוף-סוף להתנער מה'טבע' ולקבל שליטה אמתית על גורלנו. ומצד שני, כפי שאמר הקצין ספוק ממלחמת הכוכבים, עם כוח גדול באה גם אחריות גדולה. עכשיו, האחריות היא בידינו! 

[בתמונה: ספוק. צילום מסך מתוך הפרק "The Cage" - הפיילוט של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית". אנו מאמינים שאנו עושים שימוש הוגן בתמונה זו]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *