רועי צזנה: קפיצת מדרגה בהנדסה הגנטית

[למקור התמונה לחצו כאן. הצילום: Renegade Pictures]

[מאמר זה ראה אור במקור באתר של דוקטור רועי צזנה]

רועי צזנה

המחבר (ראו תמונה משמאל), רועי צזנה, הוא דוקטור לננו-טכנולוגיה; עמית בסדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון באוניברסיטת תל אביב, ומרצה בפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון. בוגר קורס המנהלים של אוניברסיטת הסינגולריות ומחבר הספר המדריך לעתיד.

[התמונה: מאלבום התמונות הפרטי של המחבר]

האתרים של ד"ר רועי צזנה

*  *  *

בחמש השנים האחרונות יש המולה גדולה בקהילת ההנדסה הגנטית. טכנולוגיה חדשה, בשם CRISPR-Cas מאפשרת לנו לחולל פלאים של הנדסה גנטית בסדר גודל שהיינו יכולים רק לחלום עליו בעבר.

הנה שמונה נסים קטנים, שאפשר לזקוף אותם ל- CRISPR-Cas והתחוללו ב- 2017 – כלומר, בשמונת החודשים האחרונים בלבד:

1. הנדסו גנטית עוברים אנושיים, עוד בשלב שהיו מורכבים מתא אחד בלבד, כדי לטפל בגן שגורם למחלת לב בהמשך החיים. המדענים צופים שניתן יהיה לטפל ב- 10,000 מחלות גנטיות אחרות הנגרמות כתוצאה ממוטציה מזיקה בגן אחד .

2. עצרו והסיגו אחורנית את מחלת הנטינגטון הנוראית – מחלה גנטית שעד עתה לא הייתה לה שום תרופה – באמצעות הנדסה גנטית של התאים לטיפול בגן הבעייתי. הטיפול התבצע בעכברים בלבד, אבל מתוכנן להיבחן על בני-אדם בעתיד הקרוב .

3. מועצת האתיקה בסוכנות הצרפתית הלאומית למחקר ביו-רפואי שחררה המלצה לסקור מחדש את האיסור על הנדסה גנטית של תאי המין האנושיים (כלומר, הנדסה גנטית שתעבור גם לכל הצאצאים), בראי ההצלחות של CRISPR-cas בתחום . הנדסה גנטית של תאים אלו משמעותה, למעשה, תכנות מחדש של האדם ושל כל ילדיו, נכדיו, ניניו, וכן הלאה. זהו, למעשה, תכנות מחדש של האנושות.

4. העלימו כל שריד וזכר לנגיף ה- HIV שגורם למחלת האיידס, בשלושה מינים שונים של בעלי-חיים .

5. 'שדרגו' נגיפים כדי להעניק להם את היכולת לרדוף אחר חיידקים העמידים לאנטיביוטיקה ולחסל אותם, והראו שהנגיפים מצילים את חייהם של עכברים שהודבקו ב- 'סופר-חיידקים' – מהסוג שמגחכים בפנים של האנטיביוטיקות החזקות ביותר המוכרות לנו .

6. יצרו חיידקים חיים המסוגלים לאצור בקוד הגנטי שלהם סרטון קצר (מאד), מתוך תקווה לעתיד הרחוק ליצור 'מכונות חיות' שיוכלו להתרבות ביחד עם המידע שהן מחזיקות, וכך לוודא שהמידע החשוב לנו ביותר יישמר כל עוד ישנם חיים על פני כדור הארץ .

7. הודיעו שתוך שנתיים יצליחו להנדס מחדש ביציות פילים ולהחדיר לתוכן גנים של ממותות, ליצירת 'פיל-ממותה' שיוכל לחיות ולשגשג גם בשטחי הטונדרה הקרים (בתמונה אפשר לראות את ג'ורג' צ'ארץ' עם שחזור ממוחשב של ממותה שהולבש על התמונה).

8. ג'ורג' צ'ארץ', ה- 'תומאס אדיסון' של ההנדסה הגנטית, הודיע שבזכות CRISPR-Cas נוכל להתחיל לבצע טיפולי שחזור-נעורים (age reversal) תוך עשור אחד. הוא אופטימי, בלשון המעטה, אבל מדענים אחרים מהססים לחלוק על דבריו מסיבה פשוטה: כולם מבינים את הפוטנציאל של הטכנולוגיה החדשה, ואף אחד עוד לא בטוח מה יהיו המגבלות שלה .

כל ההישגים האלו לא יתבטאו מיד בחיי היום-יום. לרובם ייקח בוודאי עוד עשר או עשרים שנים עד שיגיעו לקליניקה או לשימוש מעשי. אבל מהן עשר שנים? בעוד עשר שנים, ילדי הקטן יהיה בן 15. בעוד עשר שנים, ביבי עדיין יהיה בשלטון. עשר שנים חולפות כהרף עין, ובזמן זה נמשיך עדיין להתווכח על פוליטיקה, על דת, על קפיטליזם וסוציאליזם ופמיניזם – בזמן שהטכנולוגיות יתחילו לאפשר לנו לשנות את המין האנושי לנצח, להחיות מינים אבודים, ואולי לעצור את ההזדקנות.

אז עזבו לרגע את הירידות הבלתי-פוסקות על הממשלה, על טראמפ, על הדת ועל החילוניות וכל היתר. הטכנולוגיות עומדות לעצב מחדש את המין האנושי ואת חיינו – והוויכוח הגדול באמת צריך להיות על הדרך בה נשתמש בהן.

כמו כן, בינתיים התרחישים שתיארתי בספרי, השולטים בעתיד (ראו תמונת כריכה משמאל) כחלק מ- "המהפכה הביולוגית" מתממשים יפה במעבדות. שרק ימשיכו כך!

מקורות והעשרה

One thought on “רועי צזנה: קפיצת מדרגה בהנדסה הגנטית

  1. . ג'ורג' צ'ארץ', הודיע שבזכות CRISPR-Cas נוכל להתחיל לבצע טיפולי שחזור-נעורים (age reversal) תוך עשור אחד

    הוא לא בדיוק הכריז או הודיע את זה, זו אינטרפטציה מרוחקת של דברים שהוא אמר, יותר תקווה מאשר הערכה שמבוססת על המציאות.

    קראתי לפני כמה ימים כתבה שלך מ 2013, הערכה של חברת יעוץ לגבי העתיד הקרוב. שום דבר ממה שהיא חזתה לא התגשם אפילו בקרוב.

    הייתי שמח לו היית מעלה איזו כתבה שממצת תחזיות אופטימיות לגבי חולי סרטן. כל כך הרבה יש סביבנו ונראה שאנחנו על סף פריצת דרך אדירה ומהירה. זה נושא שאי אפשר לכתוב יותר מדי עליו, אנשים צמאים למידע ותקווה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *