פנחס יחזקאלי: הרעיון המחולל ההודי למאבק בהון השחור

[לאוסף המאמרים על 'רעיונות מחוללים' והשלכותיהם, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של 16צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

אחד התחומים המעיקים ביותר על כלכלתן של מדינות הוא ההון השחור, שזורם 'מתחת לשולחן', מחוץ למערכת הכספים הממוסדת, ללא תשלום המסים, שעליהם מבוסס התקציב הלאומי. ככל שהיקף ההעלמות גדול יותר, יכולתן התקציבית של מדינות מוגבלת יותר (לישראל בעיה קשה בתחום זה בשני מגזרים: החרדי והערבי, אבל זה נושא למאמר נפרד). הכלי העיקרי שמאפשר השתמטות ממס הינו התשלום במזומן, שמטשטש את היכולת של הרשויות להתחקות אחר הכסף. מטבע הדברים, הסובלות העיקריות מתופעת ההון השחור הן 'מדינות עולם שלישי', ששם לרבים מהתושבים אין חשבון בנק, ועסקאות רבות מתבצעות במזומן.

הודו והרעיון המחולל

בעשורים האחרונים ביצעה הודו 'קפיצת מדרגה' של ממש בהפיכתה למעצמה. אבל הדרך לשם עוברת, במידה רבה, דרך יכולתה להתמודד עם תופעת 'כלכלת הרחוב', שתופסת כ-20% מהתמ"ג. לשם המחשה, רק כרבע (25 מיליון נפש) מתוך מיליארד אזרחי הודו משתמשים בכרטיסי אשראי...

כיוון שרעיונות 'מקובלים' אינם עובדים בכאוס ההודי, נקטו השלטונות הפעם בדרך לא מקובלת. הם השתמשו ב'רעיון מחולל'.

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי TablinumCarlson לאתר flickr]

רעיון מחולל (Idea Generator) משמעו רעיון ממזרי, מעצב מציאות, המנפץ פרדיגמות קיימות ומשנה דברים מן היסוד. הרעיון המחולל מהווה 'דחיפה', המעבירה אותנו ממציאות אחת ומעולם אילוצים אחד ('מושך' בשפת המערכות המורכבות) למציאות אחרת. מעין זרז חיצוני שיוצר התארגנות עצמית ברשת, תוך שימוש בתחכום שחוסך אנרגיה ארגונית רבה.

הרעיון המחולל ההודי הוא גאוני בפשטותו: להוציא ביום אחד מהמחזור את השטרות הנפוצים ביותר של המטבע שלה - שטרות של 500 ו-1,000 רופי, ולהגביל את הזמן שבו ניתן להחליף את השטרות - שכבר לא ניתן להשתמש בהם במסחר - עד עד סוף השנה הנוכחית. מה שלא הוחלף אבוד! המשמעות, כל מי שמחזיק כסף בבלטות - וזה הרוב - חייבים להיכנס לבנק, לפתוח חשבון ולהצהיר על כספם. אחרת יאבדו הכל... מי שכספו לא הוצהר כאילו הודה בהעלמת מס, משלם 20% עמלה, ונכנס לתיקיית מס הכנסה.

הטווח הקצר מול הטווח הארוך

ההחלטה הזו סחפה בטווח הקצר פרטים רבים בהודו - כמו גם תיירים שנקלעו אליה - לכאוס עצום. הבנקים 'נסתמו'... תורים השתרכו ליד הכספומטים שהתרוקנו במהירות... אנשים איבדו ברגע את היכולת לקנות.

ומה בטווח הארוך?

אז המציאות אכן השתנתה. אבל, האם זה השינוי שלו צפתה הממשלה? האמת היא שאין לדעת, אבל ניתן לקוות: יותר עסקאות תתבצענה תחת עיניהם של רשויות מס ההכנסה. יותר אנשים יפתחו חשבון בנק, רבים יותר ישתמשו בשירותים דיגיטליים, בכרטיסי אשראי ובתשלומים מקוונים.

[בתמונה: תקווה... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Maciej Dakowicz לאתר flickr]

רעיון מחולל מוצלח לא חייב להיות מקורי. אם המהפך ההודי יצליח, סביר להניח שנראה אותו מיושם, שוב ושוב, במדינות עולם שלישי, כשהראשונה בתור היא מעצמה עולה אחרת, סין, שהיא עצמה הפכה למעצמה השנייה בעולם כתוצאה משימוש ברעיון מחולל (בתחום אחר), לאחר שאכפה ללא פשרות את החוק של ילד אחד למשפחה אחת, ששחרר אותה מההתמודדות הבלתי אפשרית עם הגידול באוכלוסייתה ואפשר לה להשקיע את האנרגיות שלה בטיפוח עוצמתה הכלכלית, המדינית והצבאית.

[לאוסף המאמרים על 'רעיונות מחוללים' והשלכותיהם, לחצו כאן]

   

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *