גרשון הכהן: האם הקב"ה אוהב את המתריסים נגדו? סיפור ההתגלות לגדעון

[בתמונה: "גדעון בוחר את 300 הלוחמים" בציור של גוסטב דורה, 1866, כחלק מציורי סיפורי התנ"ך שלו; הציור הוא נחלת הכלל]

[בתמונה: "גדעון בוחר את 300 הלוחמים" בציור של גוסטב דורה, 1866, כחלק מציורי סיפורי התנ"ך שלו; הציור הוא נחלת הכלל]

סיפור גדעון הוא תיאור היווצרותו של מנהיג עניו, הפועל מתודעת יעוד: בתחילה הוא מתקשה להשתכנע שאכן יועד לשליחות גדולה, ומיד עוד באותו הלילה הוא נדרש לפעולה בה תתגלה תעוזתו וייווצר הד לפעולתו. בהנפת דגל המאבק, לא די לגדעון בהריסת מזבח הבעל ובכריתת האשרה. הוא נדרש גם לבנות במקומם מזבח לה'.

[לספרו של גרשון הכהן: 'משופטים למלכים: מבוא לתאוריה פוליטית תנ”כית', לחצו כאן] [מאמר זה ראה אור לראשונה באתר 929, והוא מופיע פה באישורם ובאישור המחבר] [בחזרה לריכוז המאמרים: 'הכל על מנהיגות'] [לאוסף המאמרים על 'מגבלותיה של המצוינות התפעולית בת ימינו', לחצו כאן]

929

 המאמר עודכן ב- 2 ביולי 2022

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

זהו מאמר שני מתוך שניים העוסק בגדעון בן יואש, השופט החמישי ששפט את ישראל בתקופת השופטים. למאמר האחר, לחצו כאן:

*  *  *

בעליית גדעון על במת השופטים המושיעים, מתרחשת תפנית בסיפור הדרך המכונן את התהוות המנהיג. כמו משה, גדעון נבחר ויועד לשליחותו בהתגלות ישירה.

בניגוד לאברהם, אשר נשלח לעקדה בדיבור ישיר של האל, אך ברגע השיא נעצר על ידי מלאך, ויקרא אליו מלאך ה' מן השמיים ויאמר אברהם אברהם" (בראשית כ"ב, י"א),

אצל גדעון קרה להפך: בתחילה פנה אליו המלאך: "וירא אליו מלאך ה', ויאמר אליו ה' עמך גיבור החיל" (שופטים ו', פסוק י"ג); ובהמשך פנה אליו אלוהים בעצמו, בפניה אישית וישירה ככתוב: "ויפן אליו ה' ויאמר לך בכוחך זה והושעת את ישראל, מכף מדין, הלא שלחתיך" (פסוק י"ד).

[להרחבת המושג 'התהוות', לחצו כאן] [בחזרה לריכוז המאמרים: 'הכל על מנהיגות']

[בתמונה: גדעון והמלאך; בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

מרתק לגלות מה גרם לאל להיחשף בדיבור ישיר דווקא כאן, מעל ראשו של המלאך, במיוחד אחר שהורגלנו לאחר מות יהושע להתגלות נסתרת. ובכן, הדיבור המתריס של גדעון אל המלאך: "בי אדוני ויש ה' עמנו? ולמה מצאתנו כל זאת? ואיה כל נפלאותיו אשר ספרו לנו אבותינו לאמור, הלא ממצרים העלנו ועתה נטשנו ה'..." (פסוק י"ג).  הוא כנראה, מה שחולל את ההתגלות הישירה. האם יתכן והקב"ה פשוט אוהב את המתריסים כנגדו? נראה שכן, במיוחד כאשר ההתרסה תמימה ובאה מתוך אמונה פשוטה המייחלת לישועה!

[בתמונה: גדעון והמלאך; בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

חז"ל ברגישותם למרכזיות המכוננת של סיפור יציאת מצרים בחיי יהודי מאמין, סיפרו שאותו ליל ההתגלות לגדעון, היה ליל הסדר, הוא ליל יציאת מצרים. הטקסט עצמו מזמין אמירה זו, בדברי גדעון המזכירים יציאת מצרים, בהשלכותיה האקטואליות, ממש כמו בהגדה של פסח וכמובן בתיאור המנחה שהוציא אל מלאך ה': "גדי עזים ואיפת קמח מצות" (פסוק י"ט). ממש קרבן פסח.

כמו משה, בשעת קבלת השליחות גדעון מגלה ענווה, מכיר בחוסר כוחו להשפיע: "הנה אלפי הדל במנשה ואנוכי הצעיר בבית אבי"  (פסוק ט"ו). מתוך חשדנות ראלית וספקנות הוא מבקש ראיות לממשות הבטחת האל להיות עמו.  גם לכך כמו אצל משה, גדעון נענה.

[בכרזה: האם יתכן שהקב"ה פשוט אוהב את המתריסים נגדו?... התמונה המקורית היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

[בכרזה: האם יתכן שהקב"ה פשוט אוהב את המתריסים נגדו?... התמונה המקורית היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

לפנינו תיאור לתהליך היווצרותו של מנהיג עניו הפועל מתודעת יעוד...

בתחילה הוא מתקשה להשתכנע שאכן יועד לשליחות גדולה, ומיד עוד באותו הלילה הוא נדרש לפעולה בה תתגלה תעוזתו וייווצר הד לפעולתו. בהנפת דגל המאבק, לא די לגדעון בהריסת מזבח הבעל ובכריתת האשרה. הוא נדרש גם לבנות במקומם מזבח לה'.

זו מהותה של התעוררות למאבק כנגד דיכוי: התעוררות לאומית! גם כאשר הדיכוי נושא בעיקרו אופי כלכלי קיומי, ככתוב: "והיה אם זרע ישראל, ועלה מדין ועמלק... ויעלו עליהם וישחיתו את יבול הארץ..." (פסוקים ג'-ד'), צעד ראשון צריך להתמקד בממד הסמלי ובתנ"ך כמו באסלם, המאבק הלאומי שזור מרגע התהוותו במאבק דתי אמוני. מצוינות תפעולית לבדה אינה מספיקה לפי תיאור זה להולדתו של מנהיג.

שיעור זה הוא הרקע המתאים לקריאת משל יותם בפרק ט'. ראוי לבחון שיעור זה על תנאי התהוותו של, גם מול המוסכמות המכוננות בימינו את השיח על אודות טבעה של מנהיגות ראויה.

[בכרזה: מצוינות תפעולית אינה מספיקה למנהיג... התמונה המקורית היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

[בכרזה: מצוינות תפעולית אינה מספיקה למנהיג... התמונה המקורית היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

[בחזרה לריכוז המאמרים: 'הכל על מנהיגות'] [לספרו של גרשון הכהן: 'משופטים למלכים: מבוא לתאוריה פוליטית תנ”כית', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

One thought on “גרשון הכהן: האם הקב"ה אוהב את המתריסים נגדו? סיפור ההתגלות לגדעון

  1. ללא קשר לקשקוש שלך על אותו אחד שאינו קיים שאתה מכנה אותו הקב"ה, אפשר להסיק דבר אחד חשוב מהסיפור, גם לא קרה – המנהיג הנוכחי, שענווה רחוקה ממנו ת"ק פרסה אינו ראוי להיות בתפקיד ראש הממשלה. אך אתה משום מה לא מסיק את המסקנות המתבקשות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *