פנחס יחזקאלי: סביבה ארגונית – סביבה מערכתית: כל הסביבה שבה הארגון פועל

תקציר: סביבה ארגונית או סביבה מערכתית היא הסביבה שבה הארגון פועל. מצויים בה כלל הגורמים החיצוניים המשפיעים על הארגון. מערכות מורכבות (Complex Systems) כמו ארגונים, הן מערכות פתוחות (Open System). משמע, הן מצויות במצב של חילופי חומר עם סביבתן, כולל יבוא ויצוא, בניה והריסה של מרכיביה החומריים. לכן, קיימות השפעות גומלין בין מערכות מורכבות לסביבתן: הן משפיעות עליה ומושפעות ממנה...

[בתרשים: הסביבה הארגונית מחולקת לשני חלקים עיקריים: הקרוב לארגון הוא הסביבה המשימתית, והמרוחק יותר הוא הסביבה הכללית]

המאמר עודכן ב- 25 בנובמבר 2020

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

המשגה

סביבה ארגונית או סביבה מערכתית, היא הסביבה שבה הארגון פועל; ובה הוא מקיים אינטראקציה עם הגורמים המשמשים אותו לשם השגת מטרותיו. מצויים בה כלל הגורמים החיצוניים המשפיעים על הארגון.

מערכות מורכבות (Complex Systems) כמו ארגונים, הן מערכות פתוחות (Open System). משמע, הן מצויות במצב של חילופי חומר עם סביבתן, כולל יבוא ויצוא, בניה והריסה של מרכיביה החומריים. לכן, קיימות השפעות גומלין בין מערכות מורכבות לסביבתן: הן משפיעות עליה ומושפעות ממנה.

הארגון מספק את צרכיו בסביבה הארגונית: משאבים, חומרי גלם, הון אנושי, חקיקה רלוונטית, פרסום ועוד. 

על פי הספרות, סביבה ארגונית מתחלקת לשני חלקים עיקריים (ראו התרשים למעלה):

  1. החלק הקרוב לארגון קרוי סביבה משימתית (The Task Environment): אותם אלמנטים בסביבה הארגונית, המשמשים את הארגון לשם השגת מטרותיו. הוא כולל אלמנטים כמו: לקוחות, מפיצים, ספקים ומתחרים. השוני או הבידול מארגונים אחרים בסביבה זו משפיע על הצלחתו הפוטנציאלית של הארגון.
  2. החלק המרוחק יותר הוא הסביבה הכללית: גורמים טכנולוגיים; כלכליים; בין לאומיים; פוליטיים; משפטיים; דמוגרפיים; חברתיים; ותרבותיים.

[להרחבת המושג: 'ארגון', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'מטרה של מערכת', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'מערכת פתוחה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'סביבה משימתית', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'סביבה כללית', לחצו כאן]

מטבע הדברים, החלוקה הזו אינה רלוונטית תמיד:

[בתמונה: הסביבה המשימתית של חברות ענק בינלאומיות היא הסביבה הכללית והבינלאומית. טבע כמקרה בוחן. לכתבה המלאה של חזי שטרנליכט ב- ynet, לחצו כאן]

זירה של מאבק

הסביבה הארגונית מהווה זירת מאבק דינאמית, הרוויה מתח וקונפליקטים, על השפעה וכוח בין המערכות המורכבות הפועלות בה: בין כל מערכת לתתי המערכות הפועלות בה וביניהן לבין הפרטים המרכיבים אותם.

כיוון שכל אחד ממרכיבי הארגון הוא מערכת מורכבת בפני עצמה (מחלקות וגם פרטים), קיים מתח תמידי בין המטרות של כל המרכיבים ובינם לבין מטרת העל. המטרות של כל אחת מהמערכות הפועלות מתנגשות לעתים קרובות עם המטרות של מערכות אחרות, ויוצרות מתחים בין המערכות, כשכל מערכת מנסה להשפיע על האחרות.

 [להרחבת המושג: 'דינאמיות', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'השפעה', לחצו כאן]

מקורות והעשרה