שיתוק ביורוקרטי מערכתי!

[תמונתו של השופט אלעזר גולדברג נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי לשכת הפרסום הממשלתית קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

[לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

מה השתגענו?

בשיח שלי עם אנשי משטרה עולה תדיר ההשוואה שלה לכנופיית השודדים של עלי באבא. כי. אנשי משטרה רגילים לתת 'סופרלטיבים' כאלה לארגון שלהם והם יודעים למה... הסופרלטיבים הללו מגיעים גם לתקשורת. כך למשל קבע תת ניצב מאיר בוכובזה כי "המשטרה... גרועה מהמאפיה הסיציליאנית"... (זרחין, 2011). בכיר אחר, ניצב רוני ריטמן, קבע כי "המשטרה היא ארגון תככני" (חכמון, 2016)ואת מי אנחנו מחפשים להמליך על הארגון הקשה הזה ולשנותו? איש זך כפיים, שעבד 30 שנה על סף הכאוס ולא מעד.

רק שאין איש זך כפיים, שעבד 30 שנה על סף הכאוס ולא מעד. יש כאלה שלא נתפסו!

וחוץ מזה - אם מחפשים בזך כפיים - אפשר לבחור בסבתא שלי. היא תעבור, כנראה, את ועדת גולדברג. היא לא עשתה רע לאיש. אבל אחרי שתתמנה, איזה סיכוי יש לה להתמודד עם ארגון כמו המשטרה, לא כל שכן, לשנותו? יאכלו אותה, הרי, בלי מלח...

המשטרה שלנו חולה במחלה אנושה. התפקוד שלה לוקה מאוד. השר - שנושא באחריות למשטרה - מנסה לרפאה דרך הצבת האדם הנכון לדעתו, בראשה; ובמקום שיעבור חפיפה עם קודמו, מגלגלים אותו מוועדה לפוליגרף לוועדה, ומשאירים את המשטרה ללא ראש... ומי יהיה אחראי למחיר? ועדת גולדברג? איך השר יממש את אחריותו אם עורכי הדין והפקידים נותנים לו? הפרוצדורות קמו על המהות לחסלה!

ומה היה קורה למשטרה, חלילה, אם היו ממנים את גל הירש למשל, וממשיכים לחקור את מה שהם חוקרים רק עכשיו כשהיה מסיים תפקיד? המשטרה הייתה ניזוקה יותר מאשר ניזוקה מהאיש 'טהור הכפיים' שמשל בה בשלוש השנים האחרונות, ודרדר אותה לתהומות של חוסר רלוונטיות?

ואיזה נזק ייגרם למשטרה בשנים הבאות, שלא נגרם למחוז תל אביב כשעמד בראשו, אם צ'יקו אדרי ייבחר? ואם לא יתמנה אדרי ויגיע מועמד אחר - שיתמנה מהסיבות הלא נכונות - ולא יהיה חיייב לשר כלום, וימדר אותו כמו שעשה אלשיך לארדן. זה עדיף? העיקר שבמקום שניים וחצי מול שניים, יצביעו בשבילו בוועדת גולדברג שלושה מול אחד? תגידו, במה אנחנו מתעסקים??? מה קרה לנו? אנשים תפקדו באור הזרקורים שלושים שנה. במה שונים הכישורים הדרושים ממפקד משטרת ירושלים או תל אביב מכישוריו של מפכ"ל? על מה בזבוז האנרגיה, הזמן והכסף הזה?

השירות הציבורי שלנו חולה במחלה ממארת, סופנית!

איך הייתם מאבחנים ארגון, שמתעסק בטפל במקום בעיקר; שהבכירים שלו צריכים כל הזמן לאלתר כי תהליכי קבלת ההחלטות שלו תקועים; שלמרות שאינם יכולים לממש את סמכותם, הם עדיין נחשבים אחראים לתוצאות; שהמינויים לתפקידים בכירים בו מתבצעים מהסיבות הלא נכונות, ושמה שקובע בו זה הפרוצדורה ולא המהות?

למחלה הסופנית הזו יש שם: "שלטון הביורוקרטיה ושלטון הנהלים והפרוצדורות"כמו בסרט, חנות קטנה ומטריפה, המפלצת הביורוקרטית החוקית הפרוצדורלית שבנינו, הגיעה לגודל שבו היא מתנפלת ואוכלת הכל. הפרוצדורה משתלטת על המהות, אוכלת כל חלקה טובה, וכמו כל גידול סרטני, היא פועלת במפורש נגד מטרות המדינה, לכלותה:

תנו לשר למשול!

אז נכון. רוב המדינות הדמוקרטיות נמצאות בבעיה הזו של שיתוק מערכתי בגלל גידול יתר של הפרוצדורות ועוצמת היתר של אנשי המשפט והנוהל. ראינו מה קורה בארצות הברית כשנשיא מבקש למנות שופט עליון. במקום שהשיח יהיה אם הוא מתאים להשגת המטרות שיועדו לו, מתווכחים אם התכוון לאנוס כשהיה נער...

לאן זה מגיע בסוף? דוגמאות לא חסרות. כדאי שנתבונן איך האיחוד האירופי מתאבד בסבך הפרוצדורות שבנה לעצמו ונפיק לקחים...

אם אנחנו חפצי חיים, אנחנו חייבים להפסיק את המרוץ הצדקני הזה, לחפש אנשים ללא פגם לתפקידים בכירים, ולאפשר לבעלי האחריות להפעיל את סמכותם! מינוי צ'יקו אדרי - למרות מסקנות ועדת גולדברג - יהיה צעד ראשון בכיוון הנכון!

[למאמרו של ניצב בגמלאות אורי בר לב: 'המטרה סומנה – ואז נורה החץ', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *