פנחס יחזקאלי: טורי היגינס ותיאורית וויסות המיקוד

תקציר: תיאורית מוקדי הוויסות (Regulatory Focus Theory) היא תיאוריה בתחום הפסיכולוגיה החברתית, והיא עוסקת במערכת היחסים שבין מוטיבציית האדם; לבין הדרך, שבה יבחר להשיג את מטרותיו (ראו תרשים למטה). התאוריה מפרידה בין שתי מוטיבציות עיקריות: מיקוד בקידום תקוות והישגים: קידום רווחים; ו-מיקוד בהימנעות מכאב והפסד: השגת ביטחון ואחריות, ע"י הצמדות לקווים מנחים, לחוקים ולגבולות. שני מוקדי וויסות אילה מסדירים את ההשפעות אליהם היה נחשף האדם בתהליך קבלת ההחלטות שלו; והם שיקבעו את הדרכים השונות להשגת אותן מטרות...

[בתרשים: תאוריית ויסות המיקוד של טורי היגינס]

[לאוסף המאמרים על הבדלים אינדיבידואליים, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב-1 באפריל 2020

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

טורי היגינס (Higgins; נולד ב- 1946; ראו תמונה משמאל) היה פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת קולומביה, שניסח את תיאורית וויסות המיקוד או תיאורית מוקדי הוויסות (Regulatory Focus Theory).

זוהי תאוריה בתחום הפסיכולוגיה החברתית, והיא עוסקת במערכת היחסים שבין מוטיבציית האדם; לבין הדרך, שבה יבחר להשיג את מטרותיו (ראו למעלה)

התאוריה מפרידה בין שתי מוטיבציות עיקריות:

  • מיקוד בקידום תקוות והישגים: קידום רווחים;
  • מיקוד בהימנעות מכאב והפסד: השגת ביטחון ואחריות, ע"י הצמדות לקווים מנחים, לחוקים ולגבולות.

שני מוקדי וויסות אילה מסדירים את ההשפעות אליהם היה נחשף האדם בתהליך קבלת ההחלטות שלו; והם שיקבעו את הדרכים השונות להשגת אותן מטרות.

מיקוד בקידום תקוות והישגים

למשל, הורים, שכל עוד לא יקרה לילדם משהו חמור, הם לא יתערבו במעשיו. הם מאמינים, שגם אם ילדם יפגע מעט, הוא ילמד מכך. הם ממוקדי קידום שכן הם רואים בהתנסות אפשרות ללמידה והתפתחות כמטרה.

[בתמונה משמאל: מחבר התיאוריה: טורי היגינס. התמונה באדיבות אוניברסיטת קולומביה]

מיקוד בהימנעות מכאב והפסד

למשל, הורים חרדים, שלא מרפים מילדם. הם נלחצים מכל מעשה ומדמיינים את הגרוע מכל קורה. הורים אלה הם ממוקדי הימנעות, שכן, מטרתם העיקרית היא למנוע כאב.

[לאוסף המאמרים על הבדלים אינדיבידואליים, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

מקורות והעשרה

  • Greenberg Jerald & Baron Robert A. (2008), Behavior in Organizations, 9ed. ch.3, pp. 132-166.