אלי בר און: החגיגה מוקדמת

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי QuinceCreative לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים.

*  *  *

ירידה בתמותה היומית העולמית? כך מדווחים אמצעי התקשורת בעולם; אולם להערכתי, יסתבר בימים הקרובים כי החגיגה הייתה מוקדמת.

הוואריינט הבריטי העוצמתי של הנגיף - שנפוץ מאוד ומדביק עד לרמה של כ- 90 אחוז מהחולים בבריטניה ובישראל - לא היה נפוץ עד לאחרונה במדינות האחרות. כך גם הוואריינט הדרום אפריקאי המסוכן - שמחוסן חלקית מהחיסון - לא היה נפוץ בישראל; וגם לא בשאר העולם להוציא את דרום אפריקה.

אבל, בימים האחרונים, החל הוואריינט הבריטי להתפשט במהירות במדינות מזרח אירופה, והתמותה שם שוב עולה. בינתיים, עדיין באיטיות; אך צפוי שהקצב יגדל עוד ועוד.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Tumisu לאתר Pixabay]

שוב הוכח, שלא ניתן לסגור לחלוטין את תנועת בני האדם מארץ לארץ; ובני האדם נושאים את הנגיף בגופם. לכן, ההליך שגרם כאן בחודש ינואר 2021 לתמותת שיא - והאט ובגדול את קצב החזרה לשיגרה - צפוי שיתקיים במדינות האחרות, כבר בחודשים הקרובים.

הוואריינט הזה - שהוא התשובה האבולוציונית המשופרת של הנגיף לחיסון (הדבקה בקצב כפול, קטלניות גבוהה יותר ופגיעה בצעירים) - ישתלט שם על האוכלוסיה הענקית שעדיין אינה מחוסנת.

יש לדעת כי בכל המדינות גם המתקדמות ביותר, שיעור הלא מחוסנים נמוך משמעותית; ולעיתים, פי כמה בהשוואה לזה של מדינת ישראל. לכן הפגיעות שלהם גדולה יותר. המשמעות החמורה מעבר לתמותה העודפת הצפויה היא גם בדחייה של חודשים בחזרה לשגרה בתחומי הכלכלה, החינוך התרבות ועוד.

הסגרים בעולם ימשכו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *