עופר בורין: תהילים קכג – עבדים – עצמו עיניים

תקציר: אני מציע לאנשים לעצום את העיניים. לא לחפש את הישועה בשמים או באופק או באיזה מקום רחוק או באנשים אחרים. עצמו את העיניים וחפשו את החופש בתוך עצמכם: יד כִּֽי־קָר֥וֹב אֵלֶ֛יךָ הַדָּבָ֖ר מְאֹ֑ד בְּפִ֥יךָ וּבִֽלְבָבְךָ֖ לַעֲשֹׂתֽוֹ (דברים פרק ל'): בלי עיניים, בלי הסחות דעת.

[בתמונה: העיניים של האדם נשואות ליושב במרומים כמו עיני העבד לאדונו וכמו עיני השפחה לגבירתה... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי dagarrison1 לאתר FIXABAY]
[בתמונה: העיניים של האדם נשואות ליושב במרומים כמו עיני העבד לאדונו וכמו עיני השפחה לגבירתה... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי dagarrison1 לאתר FIXABAY]

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית.

הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי.

הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

מזמור קכג' הוא קצר, מין המנון לעבדי השם:

א שִׁ֗יר הַֽמַּ֫עֲל֥וֹת אֵלֶיךָ נָשָׂ֣אתִי אֶת־עֵינַ֑י הַיֹּשְׁבִ֗י בַּשָּׁמָֽיִם ׃ 

ב הִנֵּ֨ה כְעֵינֵ֪י עֲבָדִ֡ים אֶל־יַ֤ד אֲֽדוֹנֵיהֶ֗ם כְּעֵינֵ֣י שִׁפְחָה֮ אֶל־יַ֪ד גְּבִ֫רְתָּ֥הּ כֵּ֣ן עֵינֵינוּ אֶל־יְהוָ֣ה אֱלֹהֵ֑ינוּ עַ֗ד שֶׁיְּחָנֵּֽנוּ ׃ 

ג חָנֵּ֣נוּ יְהוָ֣ה חָנֵּ֑נוּ כִּֽי־רַ֗ב שָׂבַ֥עְנוּ בֽוּז ׃ 

ד רַבַּת֮ שָֽׂבְעָה־לָּ֪הּ נַ֫פְשֵׁ֥נוּ הַלַּ֥עַג הַשַּׁאֲנַנִּ֑ים הַבּ֗וּז לִגְאֵ֥יוֹנִֽים ׃

העיניים של האדם נשואות ליושב במרומים כמו עיני העבד לאדונו וכמו עיני השפחה לגבירתה.
והציפייה היא שהאדון, קרי אלוהים, יחון את עבדו.

האם הציפייה היא שהאדון ישחרר את העבד? כלומר שאלוהים ישחרר את האדם לחופשי מהעבדות לאלוהים? עפ"י המזמור, הכוונה היא לכך שאלוהים ישחרר את המאמין מאנשים אחרים השולטים בו, אותם שאננים וגאוותנים.
ואני דווקא חושב שהכוונה היא להשתחרר מעבדות לאלוהים.

[בתמונה: האם הציפייה היא שהאדון ישחרר את העבד? כלומר שאלוהים ישחרר את האדם לחופשי מהעבדות לאלוהים? תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי jaychoi2770 לאתר FIXABAY]
[בתמונה: האם הציפייה היא שהאדון ישחרר את העבד? כלומר שאלוהים ישחרר את האדם לחופשי מהעבדות לאלוהים? תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי jaychoi2770 לאתר FIXABAY]

היחס הנכון בין האדם לאלוהים, כל זמן שהוא יחס של עבדות, משאיר אותנו במדבר כעם עבדים לא ראוי לחופש ...

כך כתוב בספר שמות פרק ט', בעת המאבק בין משה ופרעה: א וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה בֹּ֖א אֶל־פַּרְעֹ֑ה וְדִבַּרְתָּ֣ אֵלָ֗יו כֹּֽה־אָמַ֤ר יְהוָה֙ אֱלֹהֵ֣י הָֽעִבְרִ֔ים שַׁלַּ֥ח אֶת־עַמִּ֖י וְיַֽעַבְדֻֽנִי ׃

"שלח את עמי ויעבדוני" – כלומר, שלח את עמי מלעבוד אותך, את פרעה, ויבואו לעבוד אותי. חוט מקשר, בין העבד של תהילים קכג ואותו עם עבדים, שיצא מעבדות לפרעה, לעבדות לאלוהים.

[בתמונה: "שלח את עמי ויעבדוני"... ציורי תנ"ך/ משה ואהרון לפני פרעה/ציירה: אהובה קליין (c) שמן על בד]
[בתמונה: "שלח את עמי ויעבדוני"... ציורי תנ"ך/ משה ואהרון לפני פרעה/ציירה: אהובה קליין (c) שמן על בד]

אבל, 40 שנה במדבר לא הביאו את העם העברי להיות עבד לאלוהים

באלפיים שנות גלות כמעט והצליח התרגיל הזה, עד שבאו הציונים, ועצמו את עיני העבד. רק משה קיבל את התואר "עבד לה'" – אבל משה היה דמות ייחודית והגיע לרמת חופש גבוהה מאוד מאלוהים.

אז אני מציע לאנשים לעצום את העיניים. לא לחפש את הישועה בשמים או באופק או באיזה מקום רחוק או באנשים אחרים. עצמו את העיניים וחפשו את החופש בתוך עצמכם: יד כִּֽי־קָר֥וֹב אֵלֶ֛יךָ הַדָּבָ֖ר מְאֹ֑ד בְּפִ֥יךָ וּבִֽלְבָבְךָ֖ לַעֲשֹׂתֽוֹ (דברים פרק ל'): בלי עיניים, בלי הסחות דעת.

[בתמונה: עצמו את העיניים וחפשו את החופש בתוך עצמכם... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Pexels לאתר FIXABAY]
[בתמונה: עצמו את העיניים וחפשו את החופש בתוך עצמכם... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Pexels לאתר FIXABAY]

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *