עדו הכט: אוקראינה – תמונת מצב צבאית מס' 19

[בתמונה: מראות ממלחמת רוסיה אוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: מראות ממלחמת רוסיה אוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

נמשכת הלחימה במגמה שתוארה בעדכון הקודם – מצד אחד סדרה של התקפות מוגבלות-יעד על-ידי צבא רוסיה, כשהמאמץ העיקרי שלהם הוא בצפון חבל דונבס בין איזיום לבין לוגנסק. מנגד, מתבצעת סדרה של התקפות-נגד מצד צבא אוקראינה כששני מוקדי ההתקפה שלהם הם סביב העיר חרקוב בצפון-מזרח אוקראינה ולעבר העיר חרסון בדרום-מזרח אוקראינה.

[לאוסף המאמרים על יחסי רוסיה - אוקראינה, לחצו כאן]

סא"ל במיל' ד"ר עדו הכט הוא חוקר מלחמות, המלמד במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן. מחבר הספר "ההבקעה המערכתית בחשיבה הצבאית הגרמנית, 1945-1870".

סא"ל במיל' ד"ר עדו הכט הוא חוקר מלחמות, המלמד במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן. מחבר הספר "ההבקעה המערכתית בחשיבה הצבאית הגרמנית, 1945-1870".

*  *  *

מה תמונת-המצב המסתמנת מכלל הדיווחים:

במהלך השבוע וחצי האחרונים נמשכת הלחימה במגמה שתוארה בעדכון הקודם – מצד אחד סדרה של התקפות מוגבלות-יעד על-ידי צבא רוסיה, כשהמאמץ העיקרי שלהם הוא בצפון חבל דונבס בין איזיום לבין לוגנסק.

מנגד, מתבצעת סדרה של התקפות-נגד מצד צבא אוקראינה כששני מוקדי ההתקפה שלהם הם סביב העיר חרקוב בצפון-מזרח אוקראינה ולעבר העיר חרסון בדרום-מזרח אוקראינה.

במפה למטה: 'שטח בשליטה רוסית' מוגדר בשטח שעבר טיהור ולא רק מעבר דרכו של כוחות רוסיים. עם זאת, עדיין מדווחים מעת לעת תקריות בחלק מהמקומות הללו – הגם שבכמות קטנה מאד ובעוצמה מצומצמת מאד:

[בתמונה: אוקראינה - תמונת מצב עדכנית ל- 9 במאי 2022. המפה: עדו הכט]

[בתמונה: אוקראינה - תמונת מצב עדכנית ל- 9 במאי 2022. המפה: עדו הכט]

חזית חרקוב

בחלק המערבי של חזית זו הרוסים ממשיכים להגן וכנראה שבמהלך התקופה הנסקרת האוקראינים המשיכו לתקוף-נגד וכבשו עוד מספר כפרים.

ישנם דיווחים לא חד-משמעיים ולא-מפורטים שצבא רוסיה מרכז כוחות כדי לתגבר את כוחותיו מול התקפות-הנגד הללו.

חזית לוגנסק ודוניצק

בחזית זו נמשכת ההתקדמות ההדרגתית של הרוסים. הרוסים מדווחים מעת לעת על הצלחות קטנות – עוד מתחם מבוצר בשטח הפתוח או עוד כפר או עוד שכונה באחת הערים או העיירות המצויות במרחב שנכבשו, ואילו האוקראינים מדווחים מעת לעת על הדיפתם בהצלחה של התקפות רוסיות ועל התקפות-נגד שהטילו שלטענתם הצליחו לכבוש חזרה שטחים שהרוסים כבשו קודם.

בכל מקרה מדובר בהישגים קטנים בלבד לכל צד.

[בתמונה: מראות ממלחמת רוסיה אוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: מראות ממלחמת רוסיה אוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

חזית דרום-מזרח אוקראינה

במריופול נמשך המצור על בית-החרושת אזובסטאל. נראה שהכוחות המכתרים גם 'מכרסמים' בשטח המפעל בהתקפות קטנות שמיועדות להשתלט על קטעים משטח העילי ועל-ידי כך להדק את המצור על הכוחות האוקראינים המכותרים ולדחוק אותם אל המרחב התת-קרקעי בלבד.

הרוסים פועלים להחזיר את החיים למסלולם בעיר מריופול – עבודות לשיקום תשתיות ולחבר את העיר והנמל שלה (הנמל הגדול והחשוב בים אזוב) לדוניצק.

נמשכות ההתקפות הרוסיות צפונה מאזור דרום הדונבס לתוך צפון הדונבס וגם כאן ההישגים הרוסיים נמדדים בכיבוש כפר כזה או אחר או מתחם מבוצר אוקראיני כזה או אחר, וגם כאן האוקראינים טוענים מעת לעת שתקפו-נגד וכבשו חזרה שטח שאיבדו קודם, וגם כאן מדובר בהישגים קטנים בלבד לכל צד.

חזית חוף הים השחור מחצי-האי קרים מערבה

האוקראינים מטילים התקפות קטנות לעבר חרסון, אבל נראה שאינם משיגים הישגים משמעותיים אם בכלל.

למרות הדיווחים שציינתי בסיכום הקודם על תגבור הכוחות הרוסיים במרחב הזה מתוך כוונה לחדש את ההתקפה הרוסית בכיוון מערב – אין שום דיווח חדש בנושא וגם לא דיווחים על התקפות רוסיות. אם היה תגבור הוא כנראה הופעל לחיזוק ההגנה ולא לצורך התקפה.

[בתמונה: מראות ממלחמת רוסיה אוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: מראות ממלחמת רוסיה אוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

הפצצת תשתיות

הגם שהם ממשיכים לתקוף גם יעדים צבאיים ותשתיות דלק, נראה שבשבוע האחרון הרוסים העבירו את המאמץ העיקרי של תקיפותיהם לרשת התחבורה האוקראינית – בעיקר תקיפה של גשרים ופה ושם גם תחנות רכבת. המטרה היא כנראה לשבש העברת כוחות והספקה ממערב וממרכז אוקראינה לחזית במזרח.

הם גם ממשיכים לחפש ולתקוף מחסנים שאליהם מגיעות תרומות הנשק ממדינות 'המערב'. היקף ההצלחה של תקיפות אלה לא ברור.

החזית הימית

הצי הרוסי ממשיך לצאת לים ולשגר טילים ארוכי-טווח לעבר מגוון מטרות תשתית בעורף האוקראיני.

האוקראינים הציגו סרטונים בהם כטמ"מים שלהם השמידו שתי ספינות-סיור רוסיות וסרטון של תקיפת מטוסי-קרב אוקראינים על אי אוקראיני קטן שכבשו הרוסים בימים הראשונים של המלחמה בחלק הצפון-מערבי של הים השחור, מול גבול אוקראינה-רומניה.

בסופו של דבר, מעבר למבוכה הנקודתית שגורמות ההצלחות האוקראיניות בלחימה בים, אין להצלחות הללו משמעות מערכתית כוללת – הרוסים ממשיכים לשלוט בים השחור שמול חופי אוקראינה ויכולתם להמשיך לשגר טילים למטרות בעומק אוקראינה נמשכת כמקודם.

מאז סדרת הפיגועים, שנטען על-ידי אוקראינה ועל-ידי גורמים 'מערביים' שנועדו לתרץ הכנסת הכוחות הרוסיים והטרנזניסטריים למלחמה נגד אוקראינה ואולי אפילו לתקוף את מולדבה, חזר השקט לחבל ארץ זה.

דובר של המודיעין האמריקני אף פרסם שלהערכתו אין כוונה של רוסיה להרחיב את המלחמה למולדבה.

[לרקע על טְרַנְזְנִיסְטְרִיָה, ראו תמונת מצב צבאית מס' 18, למטה. לחצו כאן]

[בתמונה: דגל של רפובליקה טראנסניסטרית. התמונה היא נחלת הכלל]

[בתמונה: דגל של רפובליקה טראנסניסטרית. התמונה היא נחלת הכלל]

מגמות

במהלך השבוע וחצי שחלף מאז העדכון האחרון נמשכה המתקפה הרוסית במזרח אוקראינה. אין עדיין סימן לכוונה להטיל מאמץ מרוכז בגזרה מסוימת, אלא הרוסים המשיכו לתקוף התקפות מוגבלות-יעד בגזרות מרובות תוך חיזוק מסוים של הכוחות הנלחמים בכל גזרה. נראה שהפיקוד הבכיר הרוסי החליט להעדיף מערכה מבוססת על כיבוש הדרגתי ושחיקה הדרגתית של צבא אוקראינה על-פני מערכה המבוססת על תמרונים נרחבים ומהירים.

מנגד נראה שהתקפת-הנגד האוקראינית סביב חרקוב צברה קצת תאוצה והאוקראינים מרכזים שם מאמץ כדי להרחיק את הרוסים מהעיר ועל-ידי כך לאיים על העורף של הכוחות הרוסיים הנלחמים מדרום לעיר לכיבוש צפון הדונבס.

לאור האמור לעיל, אני מעריך שחלוקת המאמצים הצבאיים הרוסיים בימים הקרובים תתנהל לפי סדר החשיבות שלהלן – כשבתוך כל מאמץ יש כמה שינויים פנימיים של עדיפות המאמצים:

המאמץ העיקרי: המשך המתקפה הרב-גזרתית במזרח-אוקראינה.

מבין הגזרות השונות נראה שהמאמץ העיקרי הרוסי מוכוון לצפון הדונבס ובעיקר למרחב שבין לוגנסק לבין חרקוב, כי שם ערוכים הכוחות האוקראינים המגנים במובלעת שכבר מוקפת משלושה כיוונים ויהיה קל יותר לגרום לנסיגתם. אמנם יש אמירות של חוקרים מערביים שהרוסים מנסים לכתר את הכוחות האוקראינים שם, אבל קצב ההתקפות והישגיהן איטיים מדי מכדי למנוע מהאוקראינים לסגת ונראה שהרוסים מעדיפים נסיגת הכוחות האוקראינים וכיבוש 'קל' של השטח מאשר כיתור וקרב קשה להשמדת הכוח האוקראיני המכותר.

מאמצים משניים:

    • התקפות בגזרות הדרומיות של צפון הדונבס.
    • המשך כיתור הכוחות האוקראינים הנצורים במפעל אזובסטאל.
    • תגבור הכוחות הרוסים המגנים מול חרקוב כדי לבלום את ההתקדמות האוקראינית בגזרה זו והמשך ההפגזה של העיר חרקוב עצמה.
    • הגנה ממערב לעיר חרסון מול התקפות-נגד אוקראיניות שיוצאות מכיוון ניקולאיב. הדיווחים מלפני כשבועיים על כוונה רוסית לתקוף בגזרה זו התבדו וכנראה שהם יישארו שם בהגנה לעת עתה.
    • המשך מתקפת הטילים על התשתיות הלאומיות של אוקראינה. נראה שזרוע האויר הרוסית ממוקדת בעיקר בסיוע לכוחות הקרקעיים במזרח-אוקראינה ולכן המשך משימת תקיפת התשתיות נותרה רק בידי כוחות הטילים ארוכי-הטווח שנורים מהיבשה ומהים.

[לאוסף המאמרים על יחסי רוסיה - אוקראינה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *