הצהרת בלפור ומשמעויותיה באתר 'ייצור ידע'

תקציר: ב-2 בנובמבר 1917 - הרבה לפני שואת יהודי אירופה - חתם שר החוץ הבריטי הלורד ארתור ג'יימס בלפור על הכרזה רשמית, לפיה בריטניה תתמוך בהקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל. ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות ההצהרה והשלכותיה, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה מועילה!

[בתמונה: הלורד בלפור. הצילום: בוב תומאס. התמונה היא נחלת הכלל]
[בתמונה: הלורד בלפור. הצילום: בוב תומאס. התמונה היא נחלת הכלל]

עודכן ב- 2 בנובמבר 2023

ב-2 בנובמבר 1917 - הרבה לפני שואת יהודי אירופה - חתם שר החוץ הבריטי הלורד ארתור ג'יימס בלפור על הכרזה רשמית, לפיה בריטניה תתמוך בהקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל. הנוסח אושר בקבינט הבריטי ב-31 באוקטובר 1917. מסמך המנדט של חבר הלאומים משנת 1922 - שאשרר את החלטות ועידת סן רמו - כלל הצהרה זו ככתבה וכלשונה. כך היא קיבלה תוקף חוקי של מסמך בינלאומי מחייב‏.

הצהרת בלפור מוכרת בנרטיב הפלסטיני כמקור אסונם. כבר בראשית שנות העשרים של המאה הקודמת, הבינו את מלוא משמעות התמיכה הבינלאומית שהוענקה להצהרה זו בחבר הלאומים. ב- 2016, בוועידת הפת"ח שהתכנסה ברמאללה, הכריזו הפלסטינים על המשך מאבקם בהצהרה. שר החוץ הפלסטיני אלמלאכי, אמר שם כי: "לאנגלים לא הייתה זכות לתת ליהודים את מה שנתנו וליהודים לא הייתה זכות לקבל... זהו פשע שבוצע נגד עמנו". גם נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן חיזק את דבריו בנאומו (שידור הטלוויזיה הפלסטינית, 30.11.2016). החל משנת 2021, הורה אבו מאזן ביום זה להוריד את הדגל הפלסטיני לחצי התורן, בכל נציגויותיה של הרשות בעולם.

ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות ההצהרה והשלכותיה, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה נעימה:

גרשון הכהן

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

.

.

.

.

.

.

פנחס יחזקאלי

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

.

.

.

.

.

.

.

.

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *