אבי הראל: סיפורי יעקב

תקציר: סיפורי המקרא אודות יעקב מתחילים בפרשת תולדות, בפרק כ"ה. המספר המקראי לא חס על דמותו של יעקב, שמרמה את אחיו עשו ואת אביו יצחק. ברם, בגין מעשיו אלה, נידון יעקב למסכת ייסורים קשה, הדומה לעשרה הניסיונות שנעשו לאברהם אבי האומה. על יעקב נגזרת גלות, אולם גם בה, ה' לא נטשו לגמרי. ייסוריו מזככים את עוונותיו…

[בתמונה: סיפורי יעקב... האמן: Richard Gunther. המקור: free bible images]
[בתמונה: סיפורי יעקב... האמן: Richard Gunther. המקור: free bible images]

[לקובץ המאמרים על פרשת תולדות, לחצו כאן]

עודכן ב- 14 בנובמבר 2023

אבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם שלושה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו.

אבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם שלושה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו.

* * *

ציון מותו וקבורתו של אברהם, חותמים למעשה את מחזור הסיפורים עליו, כדלקמן: "וְאֵלֶּה, יְמֵי שְׁנֵי-חַיֵּי אַבְרָהָם--אֲשֶׁר-חָי:  מְאַת שָׁנָה וְשִׁבְעִים שָׁנָה, וְחָמֵשׁ שָׁנִים, וַיִּגְוַע וַיָּמָת אַבְרָהָם בְּשֵׂיבָה טוֹבָה, זָקֵן וְשָׂבֵעַ; וַיֵּאָסֶף, אֶל-עַמָּיו, וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ יִצְחָק וְיִשְׁמָעֵאל, בָּנָיו, אֶל-מְעָרַת, הַמַּכְפֵּלָה:  אֶל-שְׂדֵה עֶפְרֹן בֶּן-צֹחַר, הַחִתִּי, אֲשֶׁר, עַל-פְּנֵי מַמְרֵא, הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר-קָנָה אַבְרָהָם, מֵאֵת בְּנֵי-חֵת--שָׁמָּה קֻבַּר אַבְרָהָם, וְשָׂרָה אִשְׁתּוֹ"[1].

מכאן ואילך נפתח המחזור של סיפורי יעקב. אמנם, בפרק כ"ה בפרשת תולדות, מסופר על יצחק, אולם פרק זה מהווה חטיבה ספרותית עצמאית, שיש בו דמיון לסיפורים על אברהם [2]. יתרה מזאת, הסיפור על יצחק, קוטע את הרצף של הסופר המקראי, ואכן החל בפרק כ"ז ואילך, חוזר המקרא לעסוק בסיפורי יעקב. השם יעקב הוא ככול הנראה קיצור של שם תיאופורי [3], יעקבאל למשל [4]. סיפורי יעקב, באים בספר בראשית בעיקר בפרקים: כ"ה – נ', ופרט לכך, יעקב מוזכר פעמים רבות גם מחוץ לספר בראשית, כנושא הייעוד האלוהי.

[בתמונה: סיפורי יעקב... האמן: John Paul Stanley. המקור: free bible images]
[בתמונה: סיפורי יעקב... האמן: John Paul Stanley. המקור: free bible images]

בספר הושע האזכור של יעקב, הביא חוקרי מקרא אחדים לומר כי המדובר במסורת נוספת אודות יעקב שהיו עדיין ידועות בעם ישראל, ושלא נכנסו לספר בראשית. להלן הנאמר בספר הושע:" בַּבֶּטֶן, עָקַב אֶת-אָחִיו; וּבְאוֹנוֹ, שָׂרָה אֶת-אֱלֹהִים, וַיָּשַׂר אֶל-מַלְאָךְ וַיֻּכָל, בָּכָה וַיִּתְחַנֶּן-לוֹ; בֵּית-אֵל, יִמְצָאֶנּוּ, וְשָׁם, יְדַבֵּר עִמָּנוּ... וַיִּבְרַח יַעֲקֹב, שְׂדֵה אֲרָם; וַיַּעֲבֹד יִשְׂרָאֵל בְּאִשָּׁה, וּבְאִשָּׁה שָׁמָר"[5]. בהשוואה לנאמר בספר בראשית, הרי שיעקב בורח למקום בשם פדן ארם, ולא שדה ארם, כפי שאומר הושע, וכן - ובאישה שמר – הושע מציין כאן את ההכרח של יעקב לשלם מוהר עבור רחל, בנוסף לעבודתו עם צאן לבן במשך שבע שנים, ולנו ידוע מספר בראשית רק על התחייבותו של יעקב לעבוד את צאן לבן במשך שבע שנים נוספות עבור רחל.

יעקב כאמור נזכר לא פעם כנושא הייעוד האלוהי, אולם במעשיו הארציים הוא אינו מחכה בחיבוק ידיים שייעוד זה יתגשם מעצמו ופועל בדרכים משלו לממשו. אשר על כן, חלק הארי של מחזור הסיפורים עליו, מוקדש למאבקים שלו כנגד עשו ולבן. זאת ועוד. במעשיו של יעקב יש לא פעם עקבות של תחבולה או רמייה, כמו קניית הבכורה מעשו, שעה שזה האחרון בא רעב מהשדה, או נטילת הברכות תוך רמיית אביו, ברכות שיועדו לעשו אחיו. בהמשך הדברים, מתאר המספר המקראי את מסכת הייסורים שעובר יעקב בחייו, ויתכן שזה הגמול על התנהגותו הלא מוסרית בעברו. כך או אחרת ייסורים אלה ממרקים את עוונותיו של יעקב ומכשירים אותו להיות נושא הייעוד האלוהי בסופו של דבר. ייסוריו או עונשיו של יעקב הם עשרה, בדומה לעשרה ניסיונות שנתנסה אברהם אבינו [6].

[בתמונה: סיפורי יעקב... האמן: John Paul Stanley. המקור: free bible images]
[בתמונה: סיפורי יעקב... האמן: John Paul Stanley. המקור: free bible images]

בדברינו הבאים נסקור בקצרה את עשרת המקרים בהם התייסר יעקב

א – יעקב שהוגדר כאיש תם יושב אוהלים, נאלץ לצאת ממקום הנוחות שלו אל סכנות העולם הגדול בגין שנאת אחיו אליו.

ב – למרות שקיבל את ברכת אביו יצחק – ורב יעבוד צעיר, נאלץ יעקב לעבוד אצל לבן הארמי דודו, עשרות שנים, עד סיום ההתחייבויות שלו.

ג – יעקב ניצל את עיוורונו של יצחק בכדי לזכות בברכות עשו, ומנגד, לבן מרמה אותו בחשכת הלילה, ומכניס אל ביתו את לאה במקום רחל.

ד – לבן הארמי מחליף את משכורתו של יעקב פעם אחר פעם.

ה – לאחר שהחליט יעקב לברוח מבית דודו לבן, זה האחרון דולק אחריו ומשיגו, ויעקב ניצב בפני הרפתקה צבאית ומשפחתית סבוכה.

ו – המאבק עם המלאך כל הלילה, במעבר יבוק.

ז – יעקב ובני ביתו נמצאים בסכנת השמדה, כאשר עשו צועד לקראתו עם צבא חמושים של ארבע מאות איש.

ח – אונס דינה בשכם.

ט – רחל רעייתו המועדפת מתה בדרך.

י – העלמות יוסף.

[בתמונה: סיפורי יעקב... המקור: free bible images]
[בתמונה: סיפורי יעקב... האמן: John Paul Stanley. המקור: free bible images]

למרות כל זאת, בזכות הייעוד האלוהי של יעקב, ובזכות אבותיו, הוא מתגבר על שלל ייסוריו, עד האיחוד עם יוסף, המסמל את סופם.

האם יש בסיפורים אודות יעקב אמת היסטורית? לפי הידוע מספרות המזרח הקדום התשובה הינה חיובית. תנאי החיים והמנהגים המוזכרים בסיפורי יעקב, יש להם מקבילות היסטוריות במסופוטמיה, בעיקר במחציתו הראשונה של האלף השני לפני הספירה. כך למשל, בעיר נוזי נמצאו חוזים דומים לאלה שנערכו בין יעקב ללבן. גם המנהג של נתינת שפחה לכלה בעת נשואיה:" וַיִּתֵּן לָבָן לָהּ, אֶת-זִלְפָּה שִׁפְחָתוֹ--לְלֵאָה בִתּוֹ, שִׁפְחָה" [7], היה מנהג רווח במזרח הקדום, כמו גם נתינת שפחה לבעלה של אשה שפסקה מלדת:" וַתֹּאמֶר, הִנֵּה אֲמָתִי בִלְהָה בֹּא אֵלֶיהָ; וְתֵלֵד, עַל-בִּרְכַּי, וְאִבָּנֶה גַם-אָנֹכִי, מִמֶּנָּה, וַתִּתֶּן-לוֹ אֶת-בִּלְהָה שִׁפְחָתָהּ, לְאִשָּׁה; וַיָּבֹא אֵלֶיהָ, יַעֲקֹב"[8]. גם תפיסת אלהי הבית, בדמות התרפים שנלקחו על ידי רחל, נחשבו במזרח הקדום לאות וסימן אודות זכות הירושה:" וְלָבָן הָלַךְ, לִגְזֹז אֶת-צֹאנוֹ; וַתִּגְנֹב רָחֵל, אֶת-הַתְּרָפִים אֲשֶׁר לְאָבִיהָ" [9]. ולבסוף, שם מקביל ליעקב – יעקבאל,  התגלה באחת התעודות שנתגלו בעיר צ'ע'ר, תעודה שזמנה מתוארך למאה ה- 18 לפני הספירה.

לאחר כל זאת, מה כוונת המספר המקראי בשרטוט קורות חייו של יעקב? הרי ידוע שספרי המקרא אינם ספרי דברי הימים, אלא ספרות תיאולוגית/דתית. כאשר אנו עוברים על סיפור חייו של יעקב אנו מוצאים תובנות תיאולוגיות רבות, ואנו נעמוד על המרכזיות שבהן.

כוונה ראשונה היא להראות את המשך היחס בין ה' לאבות האומה. יעקב שהוא אחרון האבות, מקבל יחס מיוחד מאת ה', תוך הבטחת היעודים לעתיד העם ולקניין ארץ כנען. ברם, ייעודים אלה נקנים כאמור בייסורים גדולים, אות וסימן כי ההשגחה העליונה מענישה בכל חומרת הדין עוברי עבירה, כולל את אבות האומה. בגלל שיעקב רימה את עשו ואת יצחק אביו, נגזרה עליו גלות, אולם גם בגלות קשה זו, ה' לא נטש אותו לחלוטין, ומבטיח לו שיהיה עמו וישמור על אורחותיו, ובסופו של דבר, יחזיר אותו חזרה לארצו, ובניו ירשו אותה. במקביל, יש כאן איתות תיאולוגי גלוי, האומר כי עונשים ממרקים עוון. היות ויעקב כשל בהתנהגותו, הוא קיבל על כך גמול מאת ה', אולם גמול זה מנקה אותו בסופו של דבר מכל חטאיו.

עניין תיאולוגי נוסף הם מסעותיו של יעקב לארץ כנען, בשובו מפדן ארם, ומסעותיו לשכם ובית אל. מסעות אלה דומים למסעותיו של אבי האומה אברהם, ומקבילים למהלך כיבוש ארץ כנען על ידי יהושע. לשון אחר, יעקב במסעותיו ובמעשיו משרטט כלל תיאולוגי ידוע, מעשה אבות סימן לבנים [10]. כלל זה משתקף גם במאבקו של יעקב בעשו, כדוגמא למאבק עם ישראל בעתיד כנגד ממלכת אדום (הנצרות).

[בתמונה: סיפורי יעקב... האמן: John Paul Stanley. המקור: free bible images]
[בתמונה: סיפורי יעקב... האמן: John Paul Stanley. המקור: free bible images]

אחרית דבר

סיפורי המקרא אודות יעקב מתחילים בפרשתנו בפרק כ"ה. המספר המקראי לא חס על דמותו של יעקב, שמרמה את אחיו עשו ואת אביו יצחק. ברם, בגין מעשיו אלה, נידון יעקב למסכת ייסורים קשה, הדומה לעשרה הניסיונות שנעשו לאברהם אבי האומה. על יעקב נגזרת גלות, אולם גם בה, ה' לא נטשו לגמרי. ייסוריו מזככים את עוונותיו, ובערוב ימיו הוא בא אל המנוחה ואל הנחלה. בכך הוא מסמל את הכלל התיאולוגי הידוע, מעשה אבות סימן לבנים. חטאיו, עונשו ואחריתו, דומים למה שיקרה לבניו בכיבוש ארץ כנען, ולמאבקו של עם ישראל באלילות ובדת הנוצרית שבאה לאחר מכן.

[לקובץ המאמרים על פרשת תולדות, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

[1] בראשית, פרק כ"ה, פסוקים: ז' – י'.

[2] אבי הראל, אהבה או העדפה, ייצור ידע, נובמבר 2018.

[3] שם תֵּאוֹפוֹרִי הוא כינוי של אדם, מקום או מושג, המכיל בתוכו שם של אלוהות. שמות תאופוריים היו שכיחים בין השאר במקרא ובתרבויות המזרח הקדום.

[4] אנציקלופדיה מקראית, כרך ג', עמודים: 717 – 722.

[5] הושע, פרק י"ב, פסוקים: ד' – ה', י"ג, בהתאמה.

[6] משנה, אבות, פרק ה', משנה ג'.

[7] בראשית, פרק כ"ט, פסוק כ"ד.

[8] שם, פרק ל', פסוקים: ג' – ד'.

[9] שם, פרק ל"א, פסוק י"ט.

[10] בראשית רבה, פרק מ"ח, ז'. 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *