אלי בר און: השהיית אישור הסיוע המיוחד בבית הנבחרים האמריקני זו רק התחלה!

[בכרזה: הגיע הזמן להיגמל מהסיוע הביטחוני האמריקני... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי PhotoLizM לאתר Pixabay]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי PhotoLizM לאתר Pixabay]

אין ארוחות חינם ואין מתנות בחינם! אנחנו משלמים מחיר יקר על ההתמכרות ל'חינם' של הסיוע הביטחוני האמריקני, בניוון יכולותינו העצמיות וברכש של מערכות נשק שאינן מתאימות לצרכינו!
[אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים.

*  *  *

מערכת הביטחון חייבת להתחיל ולהיגמל מהתלות המוחלטת והממושכת מאוד שלנו בסיוע החוץ של ארה"ב.

אמנם אושר, במהלך מהיר, הסיוע המיוחד לכיפת ברזל, בסך מיליארד דולר, שמטרתו היא להחזיר לקדמותו את מלאי טילי היירוט של מערכת כיפת ברזל, שצומצם משמעותית בעקבות מבצע שומר החומות האחרון ברצועת עזה.

אבל מעכשיו ברורים מספר דברים:

  • ברור כי המהלך הזה של מתנגדי ישראל בקונגרס האמריקאי אינו האחרו; הפרוגרסיבים ינסו לחבל בכל תוכנית עתידית של סיוע החוץ האמריקאי לצה"ל; והשפעתם של מתנגדי סיוע החוץ למדינת ישראל בארה"ב, גדלה במהירות בשנים האחרונות, בהתאמה לשינוי פני הבוחרים.
  • ברור כי בידי הממשל כלי לחץ אפקטיבי על ישראל 'להתנהג בהתאם'.
  • ברור לממשל הישראלי שכל מבצע עתידי חייב להיות בשליטה אמריקנית מלאה; כיווון שאחרת, יאזל מלאי המיירטים באין משלים...
  • וברור שאם יכולת השיגור של האויב גדולה מיכולתנו להשלים מיירטים בזמן אמת, הנחיתות האסטרטגית שלנו בתחום זה, בולטת לעיני כל!
[גם כיפת ברזל שלנו הפכה לכלי לחץ פוטנציאלי נגדנו ... התמונה באחריות אתר צה"ל]

[גם כיפת ברזל שלנו הפכה לכלי לחץ פוטנציאלי נגדנו ... התמונה באחריות אתר צה"ל]

וזה בהחלט הזמן להבין את עומק הנזק שיוצרת התלות של מערכת הביטחון בסיוע החוץ של ארה"ב

1. תלות מדינית - ופעמים רבות גם ביטחונית - כשדי האיום בהקפאת הסיוע, כולו או את חלקו, כדי לגרום לישראל לפעול, לעתים, בניגוד לאינטרס הישראלי.

2. פגיעה בתעשיה הביטחונית הגדולה שלנו: כאשר כעת, את כל הסיוע הביטחוני חייבים לייצר בארה"ב, הולכת התעשייה הביטחונית להיפגע באופן אנוש. שהרי, אם אין הזמנות אז אין פיתוח ואין תעסוקה; ונפגם באופן אנוש היכולת הטכנולוגית של ישראל לייצר מענים לאתגרים ביטחוניים!

3. הרכש איננו אופטימלי. קונים פחות טוב, רק מכיוון שהוא ניתן ב "חינם": הנה דוגמה אחת מיני רבות - ארטילריה היא גורם משמעותי במלחמה. כבר עשור שנים+ יש בעולם תותחים מתנייעים טובים יותר, ארוכי טווח יותר, משוכללים יותר ויעילים משמעותית מהתומ"ת האמריקאי הישן, שמשמש 50 שנה את צה"ל ואת צבא ארה"ב. אבל... המעניין הוא, שדווקא חברת אלביט שלנו מייצרת ומשווקת למדינות אחרות תותח כזה, אטמוס שמו, אז הסנדלר הולך יחף. תנחשו מה היה ישראל רוכשת אם לא היה סיוע חוץ, ומה זה היה עושה לתעשייה שלנו, ליכולתה לייצא - כי צה"ל משתמש בהצלחה - וליכולת הפיתוח העתידית בהתאמה...

.

3. איסור אמריקאי על רכש ביטחוני, ממדינות שמצויות בעימות עם ארה"ב: יש לרוסיה מספר מערכות נשק, שנחשבות לאיכותיות מסוגן בעולם; מדובר במערכות נשק בתחום ההגנה האווירית נגד מטוסים וטילים ובתחום טילי הקרקע קרקע המדויקים; מערכות שעולות ביכולתם על כל מערכת אמריקאית מקבילה; ולמרבה ההפתעה (או לא...) גם זולות יותר. התלות המוחלטת שלנו בארה"ב לא מאפשר לנו לרכוש מערכות מפיתוח ויצור רוסי זאת למרות שמדינות מערביות מסוימות גם במזרח התיכון וגם מדינות החברות בנאטו, כבר רכשו במיליארדים מערכות רוסיות.נחשו מה היינו רוכשים ואיפה, לולא הסיוע האמריקני...

אין ארוחות חינם ואין מתנות בחינם, ולכל שבת יש מוצאי שבת!

ראשית, יש להפסיק לנהוג כקבצנים; להפסיק להסתמך רק על סיוע החוץ שניתן ב"חינם"; ולנוון בהתאמה את המערכות שלנו. עוד נזדקק להן!

יש לממן ולהשקיע בפיתוח, ביצור עצמי וברכש של אמצעי הלחימה הנדרשים לצה"ל רק לפי האינטרסים הבטחוניים והכלכליים שלנו, ללא קשר לסיוע החוץ של ארה"ב!

[להרחבת המושג: 'אין ארוחות חינם', לחצו כאן]

[בתמונה: את מחיר ה'חינם' הזה עוד נשלם... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי KoiQuestion לאתר flickr]

[בתמונה: את מחיר ה'חינם' הזה עוד נשלם... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי KoiQuestion לאתר flickr]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *