גרשון הכהן: דרוש מנהיג, לא מנכ"ל!

[התמונה היא צילום מסך]

[המאמר ראה אור לראשונה באתר ישראל היום. הוא מובא כאן באישורו ובאישור המחבר]

ישראל היום

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

*  *  *

לפני חמישים וארבע שנים, בכמיהת חלומות לאומיים לגאולת ציון, השיגו כוחות צה"ל את הניצחון המופלא במלחמת ששת הימים. . בימים שאחרי הניצחון, התהוותה המחלוקת הגדולה בחברה הישראלית, המפצלת מאז בין יהודים האוחזים בחלום גאולה יהודי, לבין יהודים שוויתרו על חלום גאולה והמירו אותו בחלום אירופי אמריקאי למדינה אזרחית קטנה ומתוקנת.

את המחלוקת הזו מבקש נפתלי בנט לעקוף, ועל כך הכעס הגדול  כאילו היה מבקש משמשון התנ"כי להסתפר, רק לכמה חודשים...

[בתמונה: "כאילו היה מבקש משמשון התנ"כי להסתפר, רק לכמה חודשים..."; ציורי תנ"ך / שמשון ודלילה / ציירה: אהובה קליין (c)]

בבסיס קואליציית לפיד, הוצבה ההסכמה להניח בצד לשנה שנתיים, את השאלות הגדולות השנויות במחלוקת ולהתמקד בסדר יום אזרחי בהתמסרות לשיקום הכלכלה והחברה...

אלא  שמבחינת המציאות, אין אופציה ממשית להשעות לפרק זמן את שאלות עתיד עם ישראל בארצו. בהן סוגיית עתיד המרחב ביו"ש ובקעת הירדן. המאבק המתנהל בשטח, אינו ממתין ליהודים עד שיחליטו מה הם מבקשים במולדתם.  כל ממשלה בירושלים, גם אם תבקש לדחות הכרעתה, לא תוכל להימנע מנקיטת עמדה בהתוויית דרכי הפעולה הנדרשות כאן ועכשיו.

באופן העקרוני, התמקדות בענייני ההווה, תוך נטישת החזון לטווח הארוך, היא פניית עורף לליבת הרעיון הציוני. המהפכה הציונית החלה בתודעת חובה מעשית לרעיון שהטווח הארוך צריך להתחיל כאן ועכשיו. הניתוק בין הטווחים, הוא מה שאפיין את הקיום היהודי בגולה -  היו אומרים "לשנה הבאה בירושלים הבנויה" וממשיכים שנה אחר שנה, להתמקד רק בענייני הקיום היומיים. הדרישה לפעולה בחיבור בין הטווחים, נכונה שבעתיים לתקופה בה  מדינת ישראל ניצבת בצומת מאבקים אסטרטגית.

[להרחבת המושג: 'אסטרטגיה', לחצו כאן]

בשבוע האחרון, במפגש במועצה אזורית מגילות, שר הביטחון בני גנץ (ראו תמונה משמאל) הבהיר לראשי ההתיישבות שישכחו מאישורים לבנייה חדשה. הוא הדגיש, שהנושא בסמכותו הבלעדית כשר הביטחון.  רק הוא בקשר עם האמריקאים וראש הממשלה לא מתערב.

עם כל ההסכמות שכביכול הושגו על ידי מפלגות הימין בקואליציה החדשה, לטיפול בסיכול הבניה הפלסטינית בשטחי סי, ראש הממשלה בנט יגלה עד מהרה עד כמה הוא חסר אונים למול האג'נדה האישית של שריו. בתנאים אלה של ניתוק מכל שאלת חזון שנויה במחלוקת, ראש הממשלה נפתלי בנט ימצא עצמו יושב על כיסא ראש הממשלה, כשהוא חסר כל יכולת הנהגה, כמו קברניט בגשר הפיקוד שאוחז בהגה מנותק.

[תמונתו של בני גנץ משמאל היא צילום מסך]

על רקע זה, ההסתייגות  מהרכבת ממשלת בנט לפיד, אינה מתחילה בשאלת הצידוק להסתמכותה על מפלגת רע"ם. היא מתחילה  בשאלה היהודית הנצחית: מה מבקשים היהודים ממדינתם היחידה? בשאלה הזו בחירתם של נפתלי בנט וחבריו מעוררת בקרב יהודים רבים חרדה.

מדינת ישראל לא זקוקה למנכ"ל, היא זקוקה למנהיג עם חזון נבואי!

[התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

מקורות והעשרה

         

2 thoughts on “גרשון הכהן: דרוש מנהיג, לא מנכ"ל!

  1. ביבי ניווט נפלא כדי לשרוד ברמה האישית כרוה"מ משך תקופה ארוכה מאד. הוא כמובן שם את שרידותו האישית לפני כל דבר אחר כמעט.
    הוא גם ניווט את מדינת ישראל בין כל ה"באמפרים" בצורה מרשימה.
    אבל הוא איש שמתחמק מהכרעות ומחפש שקט יותר מכל דבר אחר.
    לכן בתקופתו היתה התעצמות אדירה של החמאס וחיזבאללה בלי שפעלנו, וגניבת קרקעות סיטונאית ביש"ע ע"י הרשות הפלסטינית, והדרדרות דרמטית במשילות בתוככי ישראל הקטנה. כמוכן לא בוצעו רפורמות הכרחיות בתחום המשפט ועוד.
    התוצאה של "המנהיגות" הזו של ביבי היא איום קשה ביותר על מדינת ישראל ופגיעה גדולה ביכולת ההתמודדות שלנו.

    בנט ניראה כמו אדם שונה.
    כן – יש לו גם מאפיינים דומים לביבי, אבל הוא מסתמן כאדם יותר יוזם וכיותר מוביל דרך מאשר מחפש שקט בכל מחיר.

    משאיר לשיקול הקוראים מיהו מנהיג ומיהו מנכ"ל.

  2. המאמר הזה מקומם לא פחות ממופרך וקצת מפתיע ומאכזב.
    האלוף הנכבד משמיע הצהרות וקביעות חסרות כל בסיס עובדתי ובכך מצטרף למקהלה מודאגת וחרדה לשווא.
    אין ספק שיש לבנט חזון בהיר למדינת והוא בוודאי לא נופל ביכולת המנהיגות והכריזמה שלו מנתניהו.
    אם במנכ"ל עסקינן רצוי לבחון במה ניהולו של נתניהו סייע למדינת ישראל בשאלות רבות על סדר היום.
    אלופים ורבנים, היזהרו בדבריכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *