אסא כשר: הערות על הרעיון להציב צבא בערים המעורבות

[בתמונה: חיילי המשמר הלאומי מוצבים בתחנת פן בניו יורק, בשנת 2004. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Grendelkhan קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

[לאוסף המאמרים על מבצע שומר החומות ופרעות תשפ"א, לחצו כאן]

אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, זוכה פרס ישראל.

כשר מופקד על הקתדרה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה ע"ש לאורה שוורץ-קיפ, וקודם לכן על הקתדרה לפילוסופיה של השפה ע"ש אברהם הורודיש באוניברסיטת תל אביב.

הוא מומחה בעל שם בינלאומי במחקר הפרגמטיקה של השפה, חוקר ופעיל בתחומי האתיקה המקצועית בצבא, ברפואה, בתקשורת, באקדמיה ובמחקר המדעי.

ממחברי רוח צה"ל, הקוד האתי של צבא הגנה לישראל.

משך שנים שימש כמרצה הבית במכללה לביטחון לאומי, צה"ל.

[מקור התמונה משמאל: פייסבוק]

*  *  *

1. זהו רעיון גרוע ופסול מכל הבחינות. הוא יכול לעלות על הפרק רק במדינה בעלת שלטון גרוע, חסר יכולת, חסר אחריות וחסר מעצורים.

2. ארגון הוא לא רק חבורה של אנשים במדים מיוחדים. ארגון הוא בעל ייעוד, אמצעים מקצועיים ואתיקה ייחודית. הצבא נבדל מן המשטרה בייעוד, באמצעים ובאתיקה. הצבא נועד לפעול כנגד אויבי האזרחים והמדינה, המשטרה נועדת לפעול כנגד אזרחים עבריינים. ההבדלים טבעיים ועמוקים. מכאן כל ההבדלים באמצעים ובאתיקה.

3. בזמן ההתנתקות הצבא לא פעל נגד המתנחלים. המשטרה עשתה זאת. עמדו לרשותה חיילים רבים שהופעלו כשוטרים, לאחר הכשרה מתאימה.

4. אחרי תקופה של שנתיים ללא מפכ"ל, ייתכן שהמשטרה נגועה ברגישות יתר לפטפוטי הפוליטיקאים והשופרות שלהם, כולל השר לביטחון הפנים. המשטרה צריכה להתגבר על החולי הזה, כדי לפעול כראוי, על פי ערכיה, שיטותיה, קציניה ושוטריה, הראויים לעידוד ולשבח.

[לאוסף המאמרים על מבצע שומר החומות ופרעות תשפ"א, לחצו כאן]

One thought on “אסא כשר: הערות על הרעיון להציב צבא בערים המעורבות

  1. כמה מנותק הפרופסור הלא נכבד.

    אין לו מושג עד כמה אנחנו במלחמה. כן מלחמה. על הבית. מלחמת הישרדות.
    מלחמה נגד הפורעים הערביים, ציבור לא קטן ואלים, שמקבל גיבוי מהחמאס, מוועדת המעקב ועוד.

    מדינה בעלת שלטון גרוע היא זו שלא מסוגלת להבטיח לה את הדבר הבסיסי ביותר – בטחון, דאגה לחיים.
    במיוחד היא גרועה אם יש לה את היכולות, אך בגלל אנשים כמו הפרופסור היא לא מפעילה אותם בזמן הנכון, במקום הנכון, בהיקף ובעוצמה הנדרשים כדי לדכא מייד וביד קשה כל נסיון לפגוע בבטחון (כלומר לרצוח יהודים, לשרוף את בתיהם וכו').

    בזמן מלחמה, לא צריך את המשטרה בלבד. בטח לא משטרה מגמגמת וכושלת, שלא נפל אצל מפקדיה "הדיסקט" שזו מלחמה. משטרה שמזניחה את הבטחון שלנו. חייבים את הכוח הלוחם האפקטיבי ביותר שידכא את המורדים ביד קשה. וזה צה"ל, ללא ספק.
    כמובן צריך גם את מערכת המשפט – ופה לפרופסור ודומיו יש חלק אדיר בחוסר המשילות ובפגיעה בבטחון.

    המשטרה רגישה הרבה יותר מדי לפטפוטי סרק של פרופסורים ואנשי תקשורת מכיוון מאד מסויים, רועדת מועדות חקירה לטובת הפורעים כמו ועדת אור, ולא מקשיבה לציבור ומנותקת מהעם.

    נמאס לשמוע את המנותקים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *