פנחס יחזקאלי: איך בנוי טופס קורות חיים

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי ShariJo לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על גיוס ומיון עובדים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על ניהול המשאב האנושי בארגונים, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

טופס קורות חיים או טופס רזומה או CV - הקיצור של הביטוי הלטיני: Curriculum Vitaeהוא מסמך המציג אדם על פי עובדות הנוגעות לפרטיו האישיים, לעבר שלו, לתכונות הקשורות אליו; וגם רצף כרונולוגי ומתומצת, של אירועים הקשורים בעברו (ויקיפדיה: קורות חיים).

טופס קורות חיים נפוץ במיוחד בתחום התעסוקתי; אל לא רק. הוא נשלח על ידי אדם למעסיקים פוטנציאליים; ומאפשר להם להעריך את מידת ההתאמה של המועמד להעסקה.

טופסי קורות חיים משמשים גם ככלי בחינה לקידום (למשל: המועצה להשכלה גבוהה);

גם אלה המעוניינים להציג עצמם בפני ציבור כלשהו – כמו אישיות פוליטית בפני ציבור בוחריה; סופר בפני קוראיו; וכדומה – רואים בטופס קורות חיים את כרטיס הביקור המקיף שלהם בו הם מציגים פרטים אישיים ורצף כרונולוגי ומתומצת של אירועים בעברם (ויקיפדיה: קורות חיים).

[למאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: 'כמעט הכל על טפסי קורות חיים', לחצו כאן] [למאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: 'כמעט הכל על טפסי קורות חיים', לחצו כאן]

[בתמונה: אתר הכנסת מציג קורות חיים של חברי כנסת בעבר ובהווה. לדוגמה, ח"כ לשעבר, דליה איציק]

היעזרות באתרים לבניית קורות חיים

האמת, כדי ליצור טופס סטנדרטי, לא צריך להתאמץ. קיימים אתרים רבים וטובים (יש גם טובים פחות...), שמאפשרים לבנות און-ליין טפסי קורות חיים בפורמטים שונים, לפי בחירתכם. הנה אחד כזה, המאפשר לבחור בין פורמטים שונים של קורות חיים (החוכמה תהיה להתאים אתקורות החיים לארגון הספציפי...):

[לאתר חברת רסיומקר, לחצו כאן]

ממה מורכב טופס קורות חיים? 

נקדים מראש בכך, שישנם ארגונים המחייבים הגשת טפסי קורות חיים (CV) בפורמט קשיח ומוגדר מראש. במועצה להשכלה גבוהה, למשל, קיימים כללים קפדניים ונוקשים של בניית הטופס; ושל מרכיביו השונים. לא באלה נעסוק במאמר הזה; וכך מי ששיך לעיסוק כזה, יודע מן הסתם את דרישות ההגשה היטב.

בטפסי קורות חיים סטנדרטיים, אם לא מוכתבים לכם הנחיות מראש, ישנם חלקים שחובה שיופיעו ואחרים, אופציונלים. הסדר יכול להשתנות ואינו מחייב. הכל לפי הצורך, העניין; והגורם הממליץ.

כדאי להיות ענייניים; ולכתוב את הסעיפים השונים בבולטים:

  • יש תחומים - כמו תחומי מומחיות וחוזקות אישיות - שבהם נרשום את הבולטים לפי רמת חשיבות.
  • ויש תחומים - כמו פירוט הניסיון שצברנו - שבהם נרשום את הבולטים בסדר כרונולוגי הפוך, מהסוף להתחלה, כדי שהממיין יתקל קודם כל במה שחשוב!

להלן מרכיבי הטופס

(הסדר ניתן לשינוי, בהתאם להקשר הרלוונטי ולמטרה שלמענה הוכן הטופס):

  • תמונה (אופציונלי);
  • הקדמה (cover letter; אופציונלי)
  • פירוט של תחומי התמחות וחוזקות אישיות (אם יש כאלה);
  • תפקדים בהווה;
  • ניסיון קודם;
  • השכלה;
  • פרסים וציונים לשבח;
  • פרטים אישיים.
[התמונה משמאל היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי misaiasmg לאתר Pixabay] נרחיב לגבי כל אחד מהתחומים הללו: תמונה (?) האם להוסיף תמונה? הדעות חלוקות. העין היא כלי המיון הראשון במעלה שלנו. לכן, מראה מצודד; או כזה שמתאים לסטריאוטיפ של הארגון; או כזה שמתאים למדיניות החברה (העסקה רב תרבותית למשל) יכול לסייע לעתים; ולהיפך. שקלו כל מקרה לגופו אם זה תורם לדעתכם להשגת מטרתכם!

הקדמה (cover letter)

מכתב הקדמה המופיע בתחילת קורות החיים הוא תוספת חדשה יחסית ואופציונלית (איננה חובה במקומות רבים). היא מאפשרת למגיש להוסיף נימה אישית לקורות החיים היבשים. מבחינת הארגון, היא נועדה לאפשר לממיין נקודות אחיזה נוספות; או להוספת מילים נוספות, הדרושות למיון דיגיטלי ע"י מכונה (ראו בהמשך). לצורך הכנת ההקדמה, למדו ביסודיות על החברה שאליה אתם רוצים להצטרף:
  • נסו להבין באתר שלה מה התרבות הארגונית שלה. על מה היא שמה דגש, לכאורה ולמעשה, מתחת לפני השטח...
  • קראו מה נכתב על החברה בתקשורת. הבינו את האתגרים שבפניהם היא ניצבת.
ורק אז, גבשו לכם את הצרכים שלה ובנו את טופס קורות החיים בהתאם. הנה דוגמה למכתב הקדמה, סטנדרטי למדי (תעוזה עשויה להיות מוערכת; אבל גם לא...): "שלום רב,  שמי..., ברצוני להשתלב בחברה שלכם במשרת.... אני בוגר לימודי... ב.... . נושא ה... משך תמיד את ליבי וקיימים בי הרצון והתעוזה להצליח בתחום הספציפי הזה... הנושא הזה מלווה אותי גם בחיי האישיים ב.... תכונה שמבדלת אותי, לדעתי, מהסביבה אותה אני מכיר, היא ... והיא שנותנת לי יתרון יחסי בתחומים...  אשמח להיפגש עמכם. מצ"ב קורות החיים שלי..."

[ייצור ידע]

פירוט של תחומי התמחות וחוזקות אישיות (אם יש כאלה);

כיוון שרובכם צעירים וחלקכם חסר תחומי התמחות, זה המקום לכתוב את החוזקות שלכם. חוזקות שמועמדים מרבים לכתוב הן: יצירתיות, פתיחות, מולטי טסקינג, חיוביותמקצועיות בתחום עיסוקכם (אם כבר עבדתם), כנות, אמינות, נטיה לשתף פעולה וכדומה. צריך רק לקחת בחשבון שזה מה שכולם כותבים...

לכן, מומלץ להתמקד בתכונה מובילה ולתת דוגמאות במכתב ההקדמה, כיצד היא באה לידי ביטוי.

הצד השני של החוזקות הוא החולשות. הנועזים מוסיפים גם חולשות בהנחה שכך, הטופס יראה אמין יותר. ואפשר לשבץ גם תכונה שהיא רעה; אבל, רק לכאורה. לדוגמה: וורקווליק.

הנה למשל תחומי ההתמחות בטופס קורות החיים המקוצר שלי (בגילי, הטפסים הללו נוטים להשמנה...). מטבע הדברים, ככל שאתה צעיר יותר, כך 'רזה' טופס קורות החיים בהתאמה... שימו לב: החשוב תמיד ראשון:

תפקדים בהווה;

רשימה, לפי סדר חשיבות, (אם יש לכם יותר מעיסוק אחד):

ניסיון קודם

מקומות עבודה והתנסויות קודמות שלכם מהקרוב לרחוק. הנה דוגמה:

השכלה

מהאחרון והבכיר מכולם לראשון:

פרסים וציונים לשבח

שוב: בסדר כרונולוגי יורד:

פרטים אישיים

הדגשים:

ושוב, אין מרשם להצלחה. לא כל פרט חייב להיות בכל טופס. הכל לפי הארגון ומטרת השולח. הכל שכל ישר ו(גם, אין מה לעשות...) הרבה מזל!

[לאוסף המאמרים על גיוס ומיון עובדים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על ניהול המשאב האנושי בארגונים, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

   

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *