עופר בורין: תהילים, פרק יד – אחד

[בתמונה: מה הקשר שבין השכלה לאמונה? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי sasint לאתר Pixabay]

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

הפרק מתחיל בהכרזה שניתן לכאורה להבין ממנה שאנשים רעים הם אנשים שאינם מאמינים בקיומו של ה': א לַמְנַצֵּ֗חַ לְדָ֫וִ֥ד אָ֘מַ֤ר נָבָ֣ל בְּלִבּוֹ אֵ֣ין אֱלֹהִ֑ים הִֽשְׁחִ֗יתוּ הִֽתְעִ֥יבוּ עֲלִילָ֗ה אֵ֣ין עֹֽשֵׂה־טֽוֹב׃

הנבלים – חושבים בליבם שאין אלוהים; ולכן, מרשים לעצמם להשחית את העולם. האם ניתן להסיק מכך שאנשים שמאמינים בקיומו של אלוהים יעשו מעשים טובים?

נראה כאילו הנחת הבסיס של כותב המזמור היא, שכדי שאנשים יעשו טוב נדרשת להם נוכחות של אלוהים. נוכחות של פחד או יראה מאלוהים. בעיני, אמונה כזו באלוהים, המצפה לשכר ועונש מידיים, היא רמה נמוכה של אמונה.

[בתמונה: מה הקשר שבין השכלה לאמונה? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי DariuszSankowski לאתר Pixabay]

אבל מה באמת חושב כותב המזמור?

אלוהים סוקר את האנשים בעולמו; ומגלה, להפתעתו, שאין אפילו 1 הדורש אותו: ב יְֽהוָ֗ה מִשָּׁמַיִם֮ הִשְׁקִ֪יף עַֽל־בְּנֵי־אָ֫דָ֥ם לִרְאוֹת הֲיֵ֣שׁ מַשְׂכִּ֑יל דֹּרֵשׁ אֶת־אֱלֹהִֽים׃

מעניין השימוש בביטוי "משכיל" כתנאי לדרוש את אלוהים. מה הקשר בין השכלה לאמונה באלוהים?

והתשובה בפסוק הבא: ג הַכֹּ֥ל סָר֮ יַחְדָּ֪ו נֶ֫אֱלָ֥חוּ אֵ֤ין עֹֽשֵׂה־ט֑וֹב אֵ֗ין גַּם־אֶחָֽד׃ כולם עושים רע. אין אפילו 1 שעושה טוב.

המשכיל מבין, שעשיית טוב היא חיונית לחברה האנושית, גם אם אינה כרוכה באמונה באלוהים; וזה קשה מאוד אבל זה מבחן ההשכלה והאמונה יחדיו! זה המבחן – לא להיגרר אחרי כולם, ולעשות טובזו האמונה הנדרשת – לא מתוך פחד ויראה אלא מתוך רצון לעשות טוב. רצון שאינו נסוג גם בזמנים בהם החברה סביבך נטשה את הטוב.

  • שלושה פסוקים הספיקו לכותב המזמור כדי להבהיר שהאמונה מסוג פחד מאלוהים היא לא זו הרצויה.
  • שלושה פסוקים הספיקו לכותב המזמור להבהיר שהאדם נדרש לעמוד על עקרונותיו גם כאשר הרוב חושב אחרת.
  • שלושה פסוקים הספיקו לכותב המזמור לשים בפוקוס את הטוב, ואת הנבלים ומעשי השחיתות שלהם כתפאורה בלבד.
  • שלושה פסוקים הספיקו לכותב לחבר השכלה ואמונה.

גאוני!

[בתמונה: גאוני... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי sun5ra לאתר Pixabay]

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *