עופר בורין: תהילים, פרק יב – אמת בעליל

[בתמונה: רמאים כולם... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

פרק לכאורה פשוט. כותב המזמור מצביע על תופעה חברתית חמורה, שבה השקר כה נפוץ; עד שכבר אין אמון בין אנשים; ואפילו החסידים כבר לא עושים מעשי חסד מפחד שמא מרמים אותם: ב הוֹשִׁ֣יעָה יְהוָה כִּי־גָמַ֣ר חָסִ֑יד כִּי־פַ֥סּוּ אֱמוּנִ֗ים מִבְּנֵ֥י אָדָֽם ׃ ג שָׁ֤וְא׀ יְֽדַבְּרוּ֮ אִ֤ישׁ אֶת־רֵ֫עֵ֥הוּ שְׂפַ֥ת חֲלָק֑וֹת בְּלֵ֖ב וָלֵ֣ב יְדַבֵּֽרוּ ׃

  • שווא ידברו איש את רעהו – מרמים אחד את השני.
  • שפת חלקות – שפה נקייה שמאחוריה כוונות רעות.
  • בלב ולב ידברו – דיבור כפול ומטעה.

הפתרון שמציע כותב המזמור הוא פשוט: ד יַכְרֵ֣ת יְהוָה כָּל־שִׂפְתֵ֣י חֲלָק֑וֹת לָשׁ֗וֹן מְדַבֶּ֥רֶת גְּדֹלֽוֹת׃

כריתה של השפתיים המוציאות דברי חלקות והלשונות המדברות גדולות ולמעשה מרמות את שומעיהן (מוכרת לי מאוד לשון שכזו מנאומי מנהיגינו, במיוחד בימי חג), זה נשמע מאוד אכזרי ובוודאי לא מציאותי.

[למאמר: 'אמון: התנאי האולטימטיבי לכל אינטראקציה חיובית…', לחצו כאן]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

הבעיה שמעלה הכותב היא, שהסובלים העיקריים ממצב השקר החברתי הזה הם העניים והנדכאים: ו מִשֹּׁ֥ד עֲנִיִּים֮ מֵאַנְקַ֪ת אֶבְי֫וֹנִ֥ים עַתָּ֣ה אָקוּם יֹאמַ֣ר יְהוָ֑ה אָשִׁ֥ית בְּיֵ֗שַׁע יָפִ֥יחַֽ לֽוֹ׃

ועכשיו מגיע הפסוק שבעיני הוא המשמעותי ביותר בפרק: ז אִֽמֲר֣וֹת יְהוָה֮ אֲמָר֪וֹת טְהֹ֫ר֥וֹת כֶּ֣סֶף צָרוּף בַּעֲלִ֣יל לָאָ֑רֶץ מְזֻקָּ֗ק שִׁבְעָתָֽיִם ׃

האמת (אמרות ה') הן טהורות ככסף צרוף בעליל. הדגש על "בעליל". המילה בעליל מוכרת לנו ממקום אחר לחלוטין. מהצבא. מפקודה שאין לקיים אותה משום שהיא "פקודה שאינה חוקית בעליל".

ומסביר השופט בנימין הלוי, בפסק דין משנת 1957:

"סימן היכרה של פקודה "בלתי חוקית בעליל" - מן הדין שיתנוסס כדגל שחור מעל לפקודה הנתונה, ככתובת אזהרה האומרת: "אסור!". לא אי חוקיות פורמלית, נסתרת או נסתרת למחצה, לא אי חוקיות המתגלה רק לעיני חכמי משפט חשובה כאן, אלא: הפרת חוק גלויה ומובהקת, אי חוקיות ודאית והכרחית המופיעה על פני הפקודה עצמה, אופי פלילי ברור של הפקודה או של המעשים שהפקודה מצווה לעשותם, אי חוקיות הדוקרת את העין ומקוממת את הלב, אם העין אינה עיוורת והלב אינו אטום או מושחת - זוהי מידת אי החוקיות הדרושה כדי לבטל את חובת הציות של חייל ולהטיל עליו את האחריות הפלילית למעשיו"

כלומר, פקודה בלתי חוקית בעליל היא פקודה שברור לכל בן אנוש שאין לקיים אותה.

ואצלנו בפרק, האמת האלוהית היא, בעיני הכותב, צריכה להיות כזו שברור לכל בן אנוש, שיש לקיים אותהאם כך, מדוע זה לא קורה? מדוע השקר והרמייה שולטים?

לפי הפרשנות שלי זה פשוט ועצוב כאחת. את האמת הזו שומר אלוהים לעצמו, לפחות בדור הזה: ח אַתָּֽה־יְהוָ֥ה תִּשְׁמְרֵ֑ם תִּצְּרֶ֓נּוּ׀ מִן־הַדּ֖וֹר ז֣וּ לְעוֹלָֽם ׃

(אגב, רבים מפרשים שה' שומר על אותם עניים וחלשים בחברה הסובלים מהשקר, אך אני מציע פירוש אחר – ה' שומר את האמת, או לפחות אינו עוזר לבני האדם לגלות אותה)

ומתי יסתיים המצב העגום הזה? ובכן, נראה שבני האדם נדרשים לחפש את האמת בעצמם ולמצוא אותה גם בתנאים קשים בהם הרשעים מהלכים סביבם ומדברים דברי רוממות שהם שקר זול (כרום זולות) ומקשים על בני האדם לראות את האמת: ט סָבִ֗יב רְשָׁעִ֥ים יִתְהַלָּכ֑וּן כְּרֻ֥ם זֻלּ֗וּת לִבְנֵ֥י אָדָֽם ׃

המזמור הזה קשה, ובעידן שבו חוברים ביחד מנהיגים שקרנים וחלקי לשון + בעלי הון + רשתות חברתיות + ספינים + עובדות אלטרנטיביות + פוסט אמת, האמת עצמה נמצאת במצב בעייתי מאוד. המשימה לדבוק באמת הולכת ונהיית קשה מיום ליום.

ומצד שני, אני מאמין שאנשים, בעומק ליבם, יכולים לזהות "אמת בעליל".

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

One thought on “עופר בורין: תהילים, פרק יב – אמת בעליל

  1. Pingback: ספר תהילים באתר ייצור ידע - ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.