אבי הראל: מדינת האמירויות הערביות המאוחדות – סקירת יחסים קצרה

[התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי רוליג קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

אבי הראל 5

אבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם שלושה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו.

*  *  *

מדינת האמירויות הערביות המאוחדות (دولة الإمارات العربية المتحدة) הידועה גם בשם איחוד האמירויות הערביות היא מדינת מדבר מוסלמית עשירה בנפט הנמצאת בדרום-מזרח חצי האי ערב ששפתה הרשמית היא הערבית. איחוד האמירויות הערביות היא פדרציה הכוללת שבע אמירויות: אבו דאבי, עג'מאן, דובאי, פוג'יירה, ראס אל-ח'ימה, שארג'ה ואום אל-קיוין.

  • בשנת 2003 ביקרה משלחת ישראלית בדובאי על מנת להשתתף בכנס של קרן המטבע הבינלאומית. המשלחת כללה בין השאר את השר בלי תיק מאיר שטרית, נגיד בנק ישראל דוד קליין, ואנשי עסקים ובהם עידן עופר ויעקב פרי.
  • בינואר 2010 ביקר שר התשתיות הלאומיות עוזי לנדאו באבו דאבי לצורך השתתפות בכנס על אנרגיה מתחדשת, והיה בכך לשר הישראלי השני שמבקר במדינה.

[בתמונה: העיר דובאי באמירות דובאי. התמונה מאושרת לשימוש. שם המעלה לויקיפדיה בלתי ידוע]

  • בסוף נובמבר 2015 נפתחה באבו דאבי נציגות דיפלומטית רשמית של ישראל[1].
  • ב-18 בינואר 2016 דווח כי שר האנרגיה יובל שטייניץ ביקר בעיר אבו דאבי לרגל כנס בינלאומי[2]. כשנה מאוחר יותר, ב -  2017 השתתפו טייסי חיל האוויר הישראלי בתמרון צבאי ביוון, בו השתתפו גם טייסים מאיחוד האמירויות, מאיטליה ומיוון[3].
  • בסוף אוקטובר 2017 השתתפה נבחרת ישראל בג'ודו בטורניר הגראנד סלאם אשר נערך על אדמת אבו דאבי, אך השלטונות באבו דאבי מנעו מהנבחרת להציג את סממני המדינה בתחרות - במקום דגל ישראל הוצג בתחרות דגל איגוד הג'ודו העולמי, והמנון האיגוד נוגן במקום התקווה לאחר זכיית הג'ודוקה טל פליקר במדליית זהב בתחרות. שרת התרבות והספורט דאז, מירי רגב אף התלוותה לנבחרת לאבו דאבי.
  • מלבד השרה מירי רגב, בנובמבר 2018 הוזמן שר התקשורת איוב קרא לכנס תקשורת בינלאומי שנערך בדובאי. כשנה מאוחר יותר, בסוף יוני 2019 ביקר שר החוץ הישראלי דאז, ישראל כץ באבו דאבי, במסגרת ועידה של האו"ם[4].
  • בתאריך -12 ביוני 2020 פורסם מאמר בעיתון ידיעות אחרונות אשר מתייחס לכוונת הסיפוח של יהודה ושומרון למדינת ישראל בו צוטט שר בכיר בממשלה של איחוד האמירויות שאמר בין היתר: "באיחוד האמירויות ובחלק גדול מהעולם הערבי, היינו רוצים להאמין שישראל היא הזדמנות, לא אויב. אנו ניצבים בפני יותר מדי סכנות משותפות ורואים את הפוטנציאל הענק לקשרים חמים יותר. החלטה של ישראל לספח תהיה סימן שאי אפשר לטעות לגביו - בנוגע לשאלה האם היא רואה את הדברים באותו אופן"[5].
  • בסוף יוני 2020 הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו כי האמירויות במפרץ הפרסי ישתפו פעולה עם ישראל בנושאי חינוך, מחקר ומאבק בנגיף הקורונה[6].

הסכם אברהם, שהוסכם ב-13 באוגוסט 2020, הוא הסכם נורמליזציה בין איחוד האמירויות למדינת ישראל בתיווך ארצות הברית.

מקורות והעשרה

מתוך ויקיפדיה ועיתונות התקופה:

[1] פריצת דרך: ישראל פותחת נציגות דיפלומטית רשמית באבו דאבי", באתר וואלה! NEWS‏, 27 בנובמבר 2015.

[2] מה עשה השר שטייניץ באבו דאבי?, mako.

[3] Israeli Air Force holds joint exercise with United Arab Emirates, U.S. and Italy, Haaretz.com

[4] שר החוץ כץ ביקר באבו דאבי - ונפגש עם גורם רשמי בנסיכות, באתר וואלה! NEWS‏, 1 ביולי 2019.

[5] יוסף אל-עוטייבה, סיפוח או נורמליזציה | בכיר באיחוד האמירויות במאמר מיוחד ל"ידיעות אחרונות", ynet, 12 ביוני 2020.

[6] טל שלו ואמיר בוחבוט‏, נתניהו: ישראל ואיחוד האמירויות יכריזו על שיתוף פעולה במאבק בקורונה, באתר וואלה NEWS‏, 26 ביוני 2020.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *