דורון מצא: תתביישו!

[בתמונה: הקורונה היא סוג של גלובליזציה. וירוס שאמנם צמח במוקד גאוגרפי מוגדר אי שם בדרום מזרח אסיה, אבל התפשט משם לכל קצות תבל מבלי להתחשב בגבולות גאוגרפיים, מדיניים ולאומיים והפך לנחלת האנושות כולה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Alexandra_Koch לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [למאמרו של עו"ד יאיר רגב: 'לאן נידרדר עוד??', לחצו כאן] [למאמרו של ד"ר אבי הראל: 'חוק ההסמכה הגרמני וחוק הקורונה הגדול', לחצו כאן]

ד"ר דורון מצא הוא אנליסט, מרצה, חוקר ומומחה בתחום הסכסוך הפלסטיני- ישראלי, ערביי ישראל והחברה הישראלית.

*  *  *

תתביישו !

אין לתאר את התנהלות גורמים בתקשורת אלא כבושה וחרפה. התעלול התורן שחוצה כל גבול של יושרה מקצועית ותקינות פוליטית בא לידי ביטוי בשתילה של המושג "חוק ההסמכה" לתיאור המהלך החקיקתי בכנסת המקנה לממשלה יכולת טובה יותר לארגן את עבודתה לנוכח משבר הקורונה. ספק רב אם הממשלה הייתה נזקקת לעד מעין זה אילו הקואליציה הייתה מתפקדת כיאות ומטילה משמעת על חבריה ואילו חלק מחברי הכנסת היו מעמידים לנגד עיניהם את טובתו של הציבור ופחות מכך את טובתם הפוליטית האישית.

מכל מקום, לשם האמת ההיסטורית, "חוק ההסכמה" הוא מושג הלקוח מתוך ההיסטוריה הלא סימפטית של גרמניה בשנות השלושים של המאה הקודמת. מדובר בשם שניתן לחוק שחוקק בית הנבחרים הגרמני במרס 1933 ואפשר לממשלה לעקוף את הרייכסטאג שבו למפלגה הנאצית של אדולף היטלר לא היה רוב מוחלט.

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

[בתמונה: אדולף היטלר נואם בפני הרייכסטאג, 23 במרץ 1933. קרדיט: Bundesarchiv, Bild 102-14439 / CC-BY-SA 3.0]

כל מי שנפשו צלולה ועיניו בראשו מבין את ההבדלים בין "חוק ההסמכה" הגרמני-נאצי לבין החקיקה שעברה בכנסת. אלה נובעים לא רק מן ההקשרים הפוליטיים השונים לגמרי בין גרמניה של שנות השלושים ובין ישראל של הזמן הנוכחי, אלא גם מההקשרים המשפטיים שמעמידים את החקיקה בכנסת במסגרת הוראת שעה המוגבלת בזמן עד חודש מרס 2021 לכל המאוחר.

אולם מעבר לכך, עצם שתילת המושג - שנועדה ליצור מראית עין של דמיון בין שתי סיטואציות שונות לגמרי - הוא העניין המקומם. אני באופן אישי מטיל ספק באם אותם כתבים שמשתמשים במושג "חוק ההסמכה" זוכרים היטב מלימודי ההיסטוריה ואולי גם ממסעם לפולין, מה משמעות המושג וכיצד הוא קשור להיסטוריה של העם היהודי, אבל בעיקר תוהה לגבי אותם מוחות העומדים מאחורי המהלך המעוות הזה שחוצה כל גבול אפשרי של משחק פוליטי הגון.

אין זו הפעם הראשונה שבה השוואות היסטוריות מופרכות הופכות לחלק מהחשק הפוליטי. בשנים האחרונות זכה בנימין נתניהו להידמות על יריבים פוליטיים לשליטה של תורכיה, ארדואן, וגם ההיסטוריה שבין המלחמות וההיסטוריה של הנאצית הובאה בשערי הפוליטיקה הישראלית.

היה כבר מי שיצר את ההשוואה המופרכת בין התהליכים שחוותה גרמניה בשנות השלושים ובין אלה שחווה ישראל, בשם המאבק על אלוהי הדמוקרטיה והליברליזם ולשימוש במושג "חוק ההסמכה" קדם גם האזכור והביטוי שנתן בשבוע שעבר ערוץ 12 לתמונתו של ראש הממשלה אשר צולמה על ידי אלכס ליבק לפני כ-30 שנה ובה נראה נתניהו מושיט אל ידו קדימה בצורה המזכירה הצדעה במוהל יד.

כל אלה מבטאים גלישה במדרון החלקלק שבו ההיסטוריה, לרבות חלקיה האפלים הנוגעים לעם היהודי, הופכים באופן ציני, כלי לטובת ניהול מאבקים שתכליתם היא פוליטית.

[למאמרו של עו"ד יאיר רגב: 'לאן נידרדר עוד??', לחצו כאן]

[לפרסום המקורי בטוויטר, לחצו כאן. הצלם: אלכס ליבק]

זו הסיבה, אנשי התקשורת היקרים, עורכי התכניות, הכתבות ומהדורות החדשות, שהמעשים הללו אינם לעניין. יש גבול גם לאופן שבו מנהלים מאבקים פוליטיים. גם בהינתן כך שהחלטתם לזנוח את תפקידכם המקצועי ולקחת חלק במאבק הפוליטי לצד זה או אחר יש מקום לסייגים, על אחת כמה וכמה בתקופה הנוכחית שבה אדי הדלק הפוליטיים הם מוקצנים ממילא ועלולים לדרדר את כולנו גם לאלימות פוליטית שביטויים לה אנו רואים ממילא ברחובות ירושלים. לכן, לכו ותעשו חשבון נפש עם עצמכם ותחזרו אלינו צנועים יותר, חכמים יותר ובעלי חוש אחריות הגדול ממידות הנרטיב הפוליטי הצר שלכם.

תתביישו!

[למאמרו של עו"ד יאיר רגב: 'לאן נידרדר עוד??', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *