שרון זקס: הכישרון שהייתי בוחר לסגל במאה ה-21

[בתמונה: עידן העבודה מרחוק הגיע... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי balouriarajesh לאתר Pixabay]

שרון זקס הוא מנהל מדיה חברתית בחברת אקסטרה אני בוגר תואר ראשון ביחסים בינלאומיים ומנהל עסקים מהאוניברסיטה העברית; ובוגר תואר שני בממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה מהבינתחומי. עוסק בין היתר במחקר אישי של נושאים כגון נוודות דיגיטלית, הרגלי עבודה, היסטוריה, גיאו-פוליטיקה, קולנוע ועוד.

*  *  *

שאלו אותי פעם את השאלה – אם הייתי צריך לבחור כישרון או תכונה אחת שיישארו איתך למשך כל החיים – במה היית בוחר? האינסטינקט הראשוני שלי הוא לבחור ביכולת להסתדר ולהשתנות, סקרנות והתמדה. עם זאת, אני רוצה ללכת הפעם עם תשובה לא שגרתית: רב תחומיות - אינטרדיסציפלינריות.

בשתי המאות האחרונות, התפתחו שתי גישות מעשיות בנוגע ללימודים ולהכשרה מקצועית:

  • הגישה הראשונה, שאפיינה את העידן התעשייתי, הייתה התמקצעות – גישת העומק. פלוני אלמוני רוכש מקצוע, מתמקצע על תחום אחד (נניח עריכת דין), והולך לעבוד באותו מקצוע לשארית חייו. ביטחון תעסוקתי היה שם המשחק, וחברות שסיפקו תנאים סוציאליים טובים, הפרשות לפנסיה וביטחון תעסוקתי כמו פורד – נחשבו לגוגל של אותה תקופה.
  • הגישה השנייה היא הגישה האינטרדיסציפלינרית (הגישה הרוחבית), ולפיה כדאי ללמוד קצת מכל דבר מבלי להתעמק, לבסס את תהליך הלימוד על טעימה של קצת מכל דבר, הבנה כללית, הבנת התהליך ממבט על, ולא על העמקה והתמקצעות בתחום אחד. בעוד בעבר תכונה זאת הייתה שמורה רק למנהלים, היום מצופה מרובנו להיות כאלה. כותב תוכן צריך ניסיון מעבר לכתיבה – הוא צריך לדעת לבנות עמודי נחיתה, קצת עיצוב גרפי, קצת עריכת וידאו, קצת ניהול קהילות. איש יחסי ציבור צריך לדעת גם קצת סושיאל, קצת דיגיטל, קצת עיתונאות, קצת שיווק ועוד. מתכנת צריך לדעת קצת C++, קצת ג'אווה, קצת SQL, קצת הנדסת מחשבים, קצת IT וכדומה. העולם החדש הוא עולם מבוסס כישורים – כמה כישורים רלוונטיים יש לך, ובאיזו מהירות ויעילות אתה מסוגל ללמוד כישורים חדשים.

[בתמונה: בין שתי גישות... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

אבל הגישה האינטרדיסציפלינרית היא הרבה מעבר לזה. אנחנו חיים כיום בעידן המידע, עם שפע בלתי נתפס של תוכן, אפשרויות לימוד, פיתוח תחביבים, חוויות, סדנאות, קורסים ועוד. אפשר ללמוד היום הכל. לכן אינטרדיסציפלינריות היא גם היכולת לשלב בין כמה וכמה תחומי עניין – לא רק במסגרת העבודה, אלא גם מעבר לה, במסגרת רכישת תחביבים ופרויקטים מהצד. זו היכולת להיות עובד מצוין, אבל גם לנגן בפסנתר, לעשות יוגה, לקרוא מאמרי העשרה ולנהל קהילה בפייסבוק של חובבי ציור בפחם. זה להיות עובד מצוין, אבל גם לנהל פודקאסט בנושא טיולים, וללמוד תכנות בסופ"שים.

זה העולם שבו אנחנו מטפסים על כמה סולמות שונים במקביל, כדי להגיע לכמה יעדים, חלקם בגובה נמוך או בינוני, במקום להפנות את כל המשאבים לטיפוס על סולם בודד – הסולם התאגידי או הקרייריסטי (קרדיט לליאור פרנקל על הדימוי). זאת היכולת להיות אדם רב תחומי ורחב אופקים, שלא מוגדר אך ורק ע"י העבודה שלו או שלה.

הדוגמאות האולטימטיביות לאינטרדיסציפלינריות בעיניי הן פרופסור יובל נוח הררי, וטים פריס. פרופסור הררי (ראו תמונה משמאל) למד היסטוריה, כלכלה, פוליטיקה, תרבות, אומנות, ביולוגיה, פיסיקה, כימיה, ועתידנות כדי ליצור לספר להמונים כיצד התפתחה האנושות – מכל הבחינות, ומה צופן לנו העתיד, גם כן מכל הבחינות. פרופסור הררי הוא גם פעיל למען זכויות בעלי חיים, מיישם מינימליזם דיגיטלי, ומתרגל ויפאסנה במשך מספר שבועות בכל שנה. טיס פריס, סופר ויזם אמריקאי, מנצל את זמנו החופשי כדי לרקוד טנגו, ללמוד שפות זרות, לטייל בעולם, ולהתאמן באגרוף תאילנדי.

[התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Daniel Naber. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

אני באופן אישי, אוהב ללמוד שפות. אבל מכיוון שלא מצאתי שפה ספציפית שאני רוצה להתעמק בה, החלטתי ללמוד קצת מכל שפה. למדתי קצת ספרדית לפני הטיול הגדול, קצת צרפתית לפני חילופי סטודנטים במונטריאול, וקצת גרמנית לפני הגיחה לברלין. שכשאני מדבר עם תיירים אירופאים אני יכול לנהל שיחה קצרה בכל אחת מהשפות הללו. זה מאפשר לי להסתדר בקלות יחסית בכמה עשרות מדינות בעולם, וזה משאיר רושם ראשוני מצוין – בהשקעה מינימלית של זמן ואנרגיה. לפעמים ללמוד קצת מכל דבר, יותר משתלם מללמוד דבר אחד לעומק ובצורה יסודית. זה נוגד לאינטואיציה שלנו, נכון, אבל זו המציאות.

אינטרדיסציפלינריות אינה אפשרית ללא ניהול זמן יעיל ואפקטיבי. יש המון הגדרות וגישות לניהול זמן, אבל בשביל זה תצטרכו לחכות למאמר הבא.

מי שיאמץ את הגישה האינטרדיסציפלינרית וילמד לנהל את הזמן שלו – יהפוך לאדם רב תחומי ורחב אופקים, הניסיון שלו יהיה עשיר ומרתק, והוא יתבלט לטובה כשישלח קורות חיים!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *